„Próbálkozunk mindennel ahelyett, hogy minden borvidék (hegyközség) kiválasztaná azt a pár fajtát, amivel tényleg van értelme foglalkoznia. Eldönthetnék végre, hogy melyik nem nemzetközi, kvázi magyar fajtával, unikummal, autochtonnal akarnak és érdemes foglalkozni, a többit meg hagynák a kutatóknak, feltéve, ha azok nem zárnának be, ugye. Ahogy az akadémikus marketingből ismert SWOT-analízis módszer első tétele, is kimondja: koncentráljunk erősségeinkre.
Az osztrákok ezt tették, egyértelművé tették az üzenetet, nem lihegték túl a diverzitás fogalmát és értik, hogy a nagyközönségnek ekkora választék elég. Jól választottak és olyan fajtákat tudtak zászlajukra tűzni, amelyek máshol nem jellemzőek: zöld veltelini és kékfrankos. S ezek jó fajták, mert tudják azt a gyümölcsösséget, egyedi karaktert és kellően üde struktúrát hozni, amire mindig vevő lesz a borvilág. Nekünk is ilyeneket kellene választani, nem a nemzetközi fajták erejében (?) gondolkodni…