Az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének vezetője, György Péter a minap a Népszabadságban azon töprengett: „Mit csináltam, mit csináltunk rosszul?” Ne törje a fejét egy percig se tovább, tanár úr, megmondom én: úgy csináltak, mintha a kultúra, a filozófia, az esztétika csak és eredendően baloldali, liberális és értékrelativista lehetne. Nem kínáltak más alternatívát a frankfurti iskolán, a feministákon és a ’68-as lázadókon kívül. Azzal, hogy a jobbközép, konzervatív elméleteket levegőnek tekintve egyszerűen mellőzték az elméleti tananyagból, arra kényszerítették az Adornónál meg Foucault-nál többre avagy másra vágyó hallgatókat, hogy maguk keressenek külön utakat. Így, vonalvezető és szélesebb spektrum kínálása nélkül sokan könnyen bedőlhettek a populista szélsőjobb szólamoknak. A diákok egy része ugyan felismerte, hogy nem a baloldali liberális világnézet az egyetlen lehetséges út, viszont más iránymutatás híján könnyen az ellenkező végletbe sodródtak.
Szó sincs itt apolitikusságról meg elefántcsont-toronyról. Az egy dolog, hogy a konkrét aktuálpolitikai eseményektől úgy-ahogy távolságot tartott az oktatás (bár emlékezetem szerint maradt már el óra diáktüntetés miatt, és aktuálpolitikára burkoltan utaló vizsgakérdéssel is találkoztam); de az ideológiai egyoldalúság sulykolása is politika. Olyan politika ráadásul, amely észrevétlenül gyökeret ver a még nem eléggé kritikus fiatalok fejében, hogy aztán később ezen a szűrőn keresztül szemléljék a közélet minden rezdülését. Ilyen értelemben pedig egész biztos, hogy nem apolitikus az oktatás a karon, legalábbis az általam ismert Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben.
Érhet-e ötöst egy olyan médiaelemzés, amely kizárólag a Népszabadságot, az ÉS-t meg a Magyar Narancsot veszi figyelembe? Nézhetnek-e furcsán az emberre, ha megkérdezi: „Na jó, de nem kellene egy jobboldali is?” Rendezhetünk-e vitát a határon túli magyarok szavazati jogáról úgy, hogy nem hívunk meg legalább egy olyan résztvevőt, aki a javaslat pártján állna? Kaphat-e olyan reakciót egy diák: „Ha nem tetszik a világnézeti beállítottságunk, mit keresel itt, miért nem mentél a Pázmányra?” Ez apolitikus oktatás?