Feladta az egyik uniós tagállam: tárt karokkal várnak több százezer migránst
A reform 2025 májusától lép életbe.
Választani kell, hogy a nyugdíjasok számát emeljük, vagy a munkavállalókét.
„Hogy lesz ötmillió, határon belüli dolgozó magyar, ha még pluszban el is bocsátja az állami és az önkormányzati szféra alkalmazottaik egy jelentős hányadát? Vagy épp miért a tapasztalt, jó munkaerőt kell kipaterolni a munkaerőpiacról, kötelező nyugdíjazással? Főleg kérdés ez a bíráknál: a korhatár lejjebb vitele miként szolgálja a foglalkoztatás növelését? Szerintem sehogy. Persze itt a cél más volt, a nyolcvanas évekből állítólag ránk maradt ancien régime leváltása, ahogy a közigazgatásban is van ilyen célkitűzés (ezt szolgálta a ciklus elején az indoklás nélküli elbocsátás lehetőségének megteremtése). A Regeneráció programjai is a nemzedékváltást, a fiatalabbak bevonását szolgálják.
Európában a trend ma a nyugdíjkorhatár emelése (persze ezt mindenütt tiltakozások kísérik), mivel a demográfiai piramis kezd a feje tetejére állni - egyre több az idős, nyugdíjas, akiket egyre kevesebb aktív tart el. Így inkább azt kellene bátorítani, hogy aki él és mozog, az dolgozzon. Nem csak a nyugdíjkorhatár csökkentésének mellőzésével, hanem például más, a nyugdíjasok »szerzett jogait«, kiváltságait megnyirbáló intézkedésekkel is: például a 13. havi nyugdíj (illetve ennek pluszpénzzé alakított formája) ötletének végleges ejtésével, az ingyenes utazás kedvezményesre változtatásával, és így tovább. Részemről még a sokat átkozott svéd nyugdíjrendszer is jöhetne.
Mindezzel együtt a közszféra karcsúsítása valóban üdvös lépés volna, az elbocsátottak elhelyezkedési esélyeit pedig csak növelné, ha az állandóan változó büntetőadókat kivezetnék, és hosszabb távra kiszámíthatóvá válna az adórendszer. Választani kell, hogy a nyugdíjasok számát emeljük, vagy a munkavállalókét, a kettő együtt nem hiszem, hogy működne.”