Ágyban, párnák közt – Szerelem

2012. december 02. 10:58

Michael Haneke alkotása újra a nézők elé tárja a halált, a modern társadalom egyik utolsó tabutémáját.

2012. december 02. 10:58
Lakner Dávid
Mandiner blog

„Adott egy értelmiségi házaspár, akik békében öregedtek meg egymás mellett, gyermekáldással és unokákkal, ahogy kell – a művészet pedig hozzásegítette őket egy szellemileg talán teljesebb élet megtapasztalásához, Schubert és más klasszikusok zenéjén keresztül egy mélyebb létállapot megismeréséhez. És épp mindezek értelmének tagadása lesz a legelviselhetetlenebb Haneke realista drámájában. Ahogy a feleség, Anne (Emmanuelle Riva – Szerelmem, Hiroshima) egyre jobban hatalmába kerül a stroke okozta bénultságnak, úgy veszti el fokozatosan önnön tudatát, józan eszét is. Hiába törekszünk életünkben valami többre, a sors kegyetlenségétől akkor sem tudjuk megóvni magunkat.

A kínzó változtathatatlanság áldozata a férj, Georges (Jean-Louis Trintignant) is, aki kénytelen szembenézni élete szerelmének eltűnésével. A korábbi élet egyre sötétebbre vált, fokozatosan hervad és válik önmaga halvány, tartalmatlan másává: a feleség megszűnik annak lenni, aki egykor volt. A tehetetlenség és a szeretett társ méltóságának tovatűnése a legfájdalmasabb a betegség előrehaladtával: e tekintetben pedig, bár a Szerelem sokat mutat és sejtet is, mégis megkímél minket a legkeményebb pillanatoktól. (...)

Michael Haneke most a korábbi társadalomkritikus műveinél is kegyetlenebb filmet forgatott: a békésnek tűnő végórákat fordította át megrendítő létdrámává, és nem is oldotta fel a tudatunk rejtett zugába üldözött halálfélelmet. A szerelem sem képes segíteni abban, hogy végül ne váljon belőlünk is egy szerencsétlen, össze-vissza beszélő és családtagokra rá nem ismerő, pelenkázásra és etetésre szoruló, magatehetetlen árnyalak. 

Sarah Polley csodálatos, Egyre távolabb című filmje után Michael Haneke alkotása újra a nézők elé tárja a halált, a modern társadalom egyik utolsó tabutémáját.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
négyzetgyök
2012. december 02. 17:12
a
Soma
2012. december 02. 13:05
Sok ember nehezen, vagy sohasem tanulja meg az elengedés művészetét! Ragaszkodunk a holtainkhoz, nem tudunk úgy gyászolni, hogy ne foggal-körömmel kapaszkodva tartsuk itt a más dimenzóban életképes szerettünket, nem vagyunk képesek elengedni azt a hozzátartozónkat sem, aki már nem az, akit megszerettünk. Attól, hogy valaki "leépültnek" látszik, attól még érzelmi lény, csak képtelen azt nyújtani, amit addig nyújtott. ! A mai korszakban is az emberek közötti ellentét szítása megy, nem kellenek a betegek, az öregek, mert az életünket nélkülük rendeztük be, hogy megfeleljünk a globális szemléletnek!
drkovax
2012. december 02. 11:35
Euthanázia reklám. A halál a XIX.-XX. század természettől elrugaszkodó hétköznapjai - és orvostudománya - révén lett tabu, nem eredendően az. Mivel az orvostudományi eredményeket már nem lehet (és nem is kifizetődő) visszaszívni, ezért "gazdasági" szemléletben nem is marad más csak az euthanázia - hisz az emberi méltóság eleve ismeretlen, mert nem forintosítható - fogalom ebben a körben. Tehet ezt reklámozza a "fősodratú" (= jól fizetett) "kultúra" ...
NEMZETBIZTONSÁGI KOCKÁZATOK
2012. december 02. 11:17
FIGYELEM! MEGINDULT A ZSIDÓ-LIBSI PROVOKÁCIÓ AZ MMA ELLEN: http://feketegyorgynaploja.tumblr.com/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!