Erdő Péter és a kötelező hitoktatás

2012. december 26. 14:46

A kötelező hittan- és etikaoktatással az államilag elismert egyházak olyan mérgezett ajándékot kaptak, amit sem kiköpni, sem lenyelni nem tudnak.

2012. december 26. 14:46
Jakab Attila
Népszava

„Erdő Péter bíboros, akinek egyetlen szava nem volt – és ma sincs – a szegények és a szegénység kriminalizálása ellen, most megszólalt. A katolikus főpap elégedetlen – éspedig a hittanoktatás szervezésével. A főpapi elégedetlenség jobb megértéséhez mindenképpen jó tudni, hogy intellektuális szempontok szerint és nemzetközi tudományos mércék alapján ítélve, az, ami ma Magyarországon magyar nyelvű és produkciójú teológia néven ismert (az egyedi kivételeket természetesen leszámítva), az alapjában véve a provinciális bezárkózottságból fakadó szellemi nyomorról, nyomorúságról tanúskodik. Az elmúlt években a nagyegyházak (katolikus irányítással), az Akadémia és a Magyar Akkreditációs Bizottság közreműködésével, hatékonyan védték ki, illetve lehetetlenítették el, hogy Magyarországon színvonalas és strukturált vallástudományi oktatás létrejöhessen. Megrémültek ugyanis a »konkurencia« és a minőségi összehasonlítás lehetőségének veszélyétől.

A kötelező hittan- és etikaoktatással azonban az államilag elismert egyházak olyan mérgezett ajándékot kaptak az önmagát önkényesen »kereszténynek« és »nemzetinek« nevező kormánytól, amit sem kiköpni, sem lenyelni nem tudnak. Ennek felismeréséhez azonban közel egy évre volt szüksége Erdő Péter bíborosnak és a Magyar Püspöki karnak. (...)

A hittan- és etika-tanároknak sem lesz könnyű az életük. A hitoktatók ugyanis eddig elsősorban olyan diákokat tanítottak, akik – mondjuk – lényegében hitük elmélyítése céljából jártak hittanra. Most azonban legalább fele arányban olyan diákokat (kamaszokat) kapnak a nyakukba, akik kényszerből ülnek majd ott az órákon; akiknek a spiritualitáshoz semmi affinitásuk nincsen. Számukra két óra elegendő lesz arra, hogy felmérjék mennyire tanult és képzett, illetve emberileg mennyit ér a hittantanár; akinek ráadásul megfelelő pedagógiai eszközök sem állnak rendelkezésére (a mai hittankönyvek nem azok). Onnantól kezdve a tekintélyt már csak hatalmi eszközökkel (vagyis büntetésekkel, fenyegetésekkel) lehet majd fenntartani. Minden adott, hogy frusztrált tanárok tanítsanak frusztrált diákokat. Az eredményt és a következményeket diákok, szülők, iskolák és egyházak együttesen tapasztalják majd meg. Nem árt tehát, ha 2013. szeptemberre, minden középiskola már most gondoskodik konfliktuskezelő szakemberről.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 140 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
satya
2013. január 23. 21:24
Maximilián Kolbe atyát már szentté avatták. (ennek ellenére igaz, hogy nem lesz minden boldogból szent.) A boldoggá avatása helyi geyház számára történik, míg a szentté aaáts az egész egyháznak. A küönbaség ebben van, és nem abban, hogy mennyire jutott már el az Isten ortszágába.
griff
2013. január 23. 12:32
Sajnálatos dolgot kell közölnöm önnel: A szentté avatást mindig megelőzi a boldoggá avatás, legalább egy-két órával. mert mindkét eljárást le kell folytatnia a Kúriának.Viszont szentté azt szokták avatni, aki már boldoggá avatatott és legalább egy igazolt "csoda" fűződik hozzá (akár, ha valaki imádkozott a közbenjárásáért és úgy). De, hogy ki szent Isten előtt? "Majd trónokat láttam, és a rajta ülőket, akik ítélő hatalmat kaptak és láttam azokat a lelkeket, akiket a Jézus tanúságtételéért és az Isten Igéjéért lefejezte, akik nem borultak földre a fenevad előtt, sem annak képmása előtt, akik nem vették sem homlokukra, sem kezükre a bélyeget; ezek megelevenedtek és a Felkenttel együtt királyságra léptek ezer évig. A többi halott nem elevenedett meg, míg az ezer esztendő véget nem ért.Ez az első feltámadás. BOLDOG ÉS SZENT AZ, AKINEK RÉSZE VAN AZ ELSŐ FELTÁMADÁSBAN.EZEKEN NINCS HATALMA A MÁSODIK HALÁLNAK,HANEM ISTEN ÉS KRISZTUS PAPJAI LESZNEK,ÉS URALKODNAK VELE EZER ESZTENDEIG." (János apostolnak adatott kijelentés -Jelenések könyve-20;4-6.) Az idő alatt, amit ilyen eljárásokra elvesztegettek, ha helyette Isten Igéjét olvasták volna még meg lehetett volna térniük....
griff
2013. január 21. 22:29
Ezzel a gondolatmenettel az a baj, hogy egyszer már az egyháza "poszt humusz" / :-)/ boldoggá avatta, ami előfeltétele a szentté avatásnak. Ott már sok dolgot megvizsgáltak! A szentté avatáskor az "advocatus diavoli" feladata a támadás, de ha néhány "csodás esemény" igazolása megtörténik a boldoggá avatott "köbenjárásából fakadóan", akkor már úgymond 'menthetetlenül' szentté lesz avatva. De ami igazán zavar az az,minden kultuszt és egyéb tanítást belevéve, hogy míg Pál apostol azért dícsérte meg a béreabelieket,hogy nemesebb lelkűek a thesszalonikabelieknél, mert ők (a béreaiak) nemesebb lelkűek,mert naponként kutatják az írásokat, hogy az apostolok tanítása valóban egyezik-e az Irással, ma a keresztények (szinte felekezettől függetlenül) elfogadnak bármilyen tanítást vezetőiktől,még ha ellentétes is az Igével.
griff
2013. január 21. 22:03
Az apostolok nem tudtak róla (talán a 3-4. szd-ban jelenik meg először Mária kiemeltebb tisztelete, a testestől-lelkestől való felvitetés pedig XI. Piushoz fűződik) , de állítólag a Biblia is azt írja, hogy "MERT EGY AZ ISTEN! ÉS EGY A KÖZBENJÁRÓ ISTEN ÉS EMBEREK KÖZÖTT, A FELKENT KRISZTUS JÉZUS." (I.Timótheus 2,5.) Ha pedig valaki végig gondolja annak a gondolatnak az eredményét, amely arról beszél, hogy "Mária mentes volt az eredendő bűntől", akkor arra kellene eljutni, hogy Máriának nem volt szüksége a megváltásra! Biztos ami biztos: Ha beteg vagyok, nem kérek az orvost magzati korában egykor befogadó asszonytól gyógyítást, hanem az orvost keresem fel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!