A politikai zsákmányrendszer és az oktatás kormányzásának leépülése

2012. november 01. 12:48

Az új rendszer teljesen felszámolja a hatékony kormányzáshoz szükséges oktatáspolitikai teret és egy atavisztikus, centralizált adminisztratív szakigazgatási apparátussal helyettesíti azt.

2012. november 01. 12:48
Radó Péter
Haza és Haladás
„A második Orbán-kormány által épített, a kormányzat hatalmát a politika kiterjesztéseként nővelő rendszer minőségileg más, mint a korábbi két évtized, melyben a politikai megszállás korlátozta az oktatás kormányzásának képességét. Az új rendszer egyenes lerombolja azt, ugyanis teljesen felszámolja a hatékony kormányzáshoz szükséges oktatáspolitikai teret és egy atavisztikus, centralizált adminisztratív szakigazgatási apparátussal helyettesíti azt. Az új rendszer gyakorlatilag már felszámolta a szakmai, közpolitikai és tripartit konzultációs mechanizmust. A jelenlegi oktatáspolitika a munkaerő-piaci szereplők bevonása helyett egyes, sajátos érdekű vállalkozói csoportok kiszolgálására rendezkedett be, a pedagógus szakszervezetek helyett pedig létre szeretne hozni egy pedagógus kamarát. Az új közoktatási törvény az iskolák szakmai és szervezeti autonómiájának totális felszámolásával megszüntette a szülői és tanulói érdekek érvényesítésének lehetőségét. Az új rendszer a tankönyvpiac korlátozásával és a pedagógiai szolgáltató rendszer tervezett államosításával teljesen kiiktatja a piaci szereplőket, jelentős részük már tönkre is ment. Az iskolákat január 1-től az állam elveszi az önkormányzatoktól, így az állam egyszerre lesz tulajdonos, szabályozó és minőségellenőr. Január 1-től az iskolák igazgatói tisztviselők, a pedagógusok pedig egy hivatal tisztviselői által kinevezett közalkalmazottak lesznek. Végül pedig, mivel a kormányzás új rendszere semmiféle tudásigényt nem generál, a korábbi tudásbirtokosok majd megélnek abból, amiből tudnak.
 
Az oktatáspolitikai tér felszámolása (államosítása) tehát olyan következetes és teljes, a politikai befolyás - ezzel együtt a politikával erősen összefonódott korrupció - a rendszer minden egyes elemét tekintve annyira akadálytalan, hogy kormányzásról a szó modern értelmében már nem is beszélhetünk. Az állam hatalmának kiterjesztése ráadásul néha kimondottan irracionális módon történik. Az iskolák államosításáról szóló törvénytervezet például nem egyszerűen egy központi hivatal (»Központ«) kezébe adja az önkormányzatoktól elvett iskolák fölötti tulajdonosi jogok gyakorlását, de egyenesen beolvasztja azokat a Központba. (Az iskolák egy nehezen értelmezhető konstrukció alapján a Központ »önálló jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységei« lesznek.)
 
A politikai megszállás működésének indikátoraként az országos közoktatási tervezés kikapcsolását használtam. Ugyanez a példa szemléletesen illusztrálja a most kialakuló rendszer lényegét is: a kormányzat nem egyszerűen nem tervez, de teljesen megszünteti a korábbi kötelező középtávú regionális, önkormányzati (fenntartói) és oktatási intézményi tervezés rendszerét. Egy bürokratikus rendszerben kizárólag a működést szolgáló éves adminisztratív tervezés folyik.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
vero1_
2012. november 01. 22:11
radó is olyan iskolában érettségizett, ahol kötelező volt köpenyt viselni, s lám, mégis milyen okos ember lett belőle. azt szokták/tuk mondani, ahhoz, hogy valami valóban változzon, az oktatás reformját kell véghezvinni, s az eredményhez kell 20 év. nos, eltelt 20. sőt 22.
Fakutya tizedes
2012. november 01. 15:48
http://www.akg.hu/szub/46spielberg.html Történelem, irodalom fölösleges úri huncutság.
Fakutya tizedes
2012. november 01. 15:39
Burundiban még egyetemek sincsenek, mégis jól megvannak. (Bokros Lajos 1996.)
gvarga10
2012. november 01. 14:52
Fodor Gábor,Magyar Bálint,Hiller Iftván. A pedagógia csődje!Szabad tankönyv.Szabad tantárgy!Szabad saját elmélet használata a tudományos helyett!A természettudományok összevonása.Ókori fogalmakat takar a kémia,fizika,biológia.Legyen úgy mint régen volt- legyen Terészetismeret!Ahol kapnak egy rendszer nélküli katyvaszt.Megszüntetni a történelmet! (mint tantárgyat).Minek az erkölcs?Itt csak egy erkölcs van:a piac!Nem érdekes a pedagógia,lénye mit lehet rásózni az intézményekre!Ez a fószer is ezek közé tartozhat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!