Szerbia
ÉLŐ
Anglia

Felsőoktatáshock!

2012. november 12. 14:32

A közvéleményben meglehetősen fals kép él az egyetemi oktatók életéről.

2012. november 12. 14:32
addicted to politics
addicted to politics

„A felsőoktatást már eddig is jelentős forráselvonások, zárolások érték. Az elmúlt évtizedben felsőoktatásra fordított költségvetési összegek alakulását lásd itt. Látszik, hogy Orbánék hatalomra kerülése, Hoffmann regnálása óta, vagyis az elmúlt két évben ez az összeg rövid idő alatt hatalmas arányban csökkent. Ez praktikusan mit jelent? Működési költségek visszavágását: vagyis a mindennapokban kevesebb nyomtatópapír, az elhasználódó infrastruktúra megújításának elmaradása, az épületek karbantartásának elhanyagolása, a nem oktatói állomány csökkentése. Ez utóbbinak eredményeként több adminisztratív, nem oktatási teher hárul az oktatókra, ezért kevesebb idő jut felkészülésre, kevesebb idő jut tudományos kutatásra.

A közvéleményben meglehetősen fals kép él az egyetemi oktatók életéről. Például arról ritkán és kevés szó esik, hogy nem kvázi tanítónénikről és tanítóbácsikról beszélünk, hanem tudományos fokozattal rendelkező szakemberekről, akiknek további előrehaladásához, szakmai sikeréhez, s általában ahhoz, hogy tudásuk pár év alatt ne évüljön el, komoly, sok időt felemésztő és friss szellemet igénylő kutatómunkát kellene végezniük. Könyveket kellene írniuk, publikálniuk kellene kül- és belföldön, tanulmányutakon és külföldi konferenciákon kellene részt venniük, stb. Ez az, amire a mai magyar felsőoktatási szisztéma, annak finanszírozása, a megszabott óraszámok, egyáltalán nem figyel.

Pedig mindez a hallgatók érdeke is: csak valós tudományos ismeretekkel rendelkező oktató képes használható tudást átadni. Csak nemzetközi példákat, oktatási szisztémákat értő és ismerő oktatók képesek a 21. században is színvonalas előadásokat tartani.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 41 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nisz
2012. november 12. 21:54
Színvonalas felsőoktatáshoz véleményem szerint a következők szükségesek: 1. Létbiztonság. Van ugyanis jó néhány (bár nem szeretem ezt a szót, de mégis most használom) értelmiségi foglalkozás, amely a rendszerváltás óta nemcsak, hogy egyre kevésbé van megfizetve, de még létbizonytalansággal is jár a művelése. 2. Elfelejteni a futószalagos diplomagyártást, és elfelejteni a fejkvóta rendszert. Elfelejteni továbba az orbáni (egyébként vadliberális) önfenntartó egyetem gondolatát. A fejkvóta rendszer, amit Fodor Gábor minisztersége alatt vezettek be, azt hozta magával, hogy az egyetemek diplomagyárak lettek, rengeteg pályaalkalmatlan embert kibocsátva. 3. A színvonalasabb intézmények felvételiztessék a jelentkezőket. Egyáltalán nem tartom hasznosnak, hogy egy-két népszerű szak kivételével fűt-fát felvesznek az intézmények. 4. Ha már tandíj (pardon, fideszül képzési hozzájárulás) van, legyen ezzel szemben nagy mennyiségű állami ösztöndíj is. Nonszensz, ahogy a jelenlegi struktúra kasztosítja a társadalmunkat. Nonszensz, hogy néhány szakot csak hatalmas anyagi ráfordítással (vagy diákhitel nevű eladósodással) lehet elvégezni, még a legthetségesebbeknek is.
opht
2012. november 12. 18:29
Mint volt egyetemi oktató, halkan megjegyzeném, hogy a publikációk, könyvek stb. kb. 90%-a csak pseudoscience. Én nem példálóznék vele annyira. Persze csak attól, hogy csökkentik a forrásokat, még nem fog javulni az arány.
Mystes
2012. november 12. 15:34
Csak ámulok és bámulok a kommenteken, amik fikázzák a felsőoktatást. "egyszer-egyet" "vesenyképes"
joppi
2012. november 12. 15:15
A színvonalról csupán annyit, hogy a cikk egész szépen végigelemzi, hogy a mai magyar felsőoktatás még Közép-Európában sem igazán vesenyképes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!