Szoborrongálások: nekünk korlát kell

2012. október 09. 12:12

Bánthatjuk saját történelmünket és az azt reprezentáló a szobrokat: ők nem fognak két pofonnal hazazavarni bennünket.

2012. október 09. 12:12
Rajcsányi Gellért
Mandiner

„Szárnyát szegték a fából faragott turulnak. Leöntötték a Siófokra áthelyezett Károlyi-szobrot. Sárga festékkel öntötték le Antall József szobrát. (Külpolos, török-örmény epizód: leöntötték a frissen felállított budapesti Atatürk-szobrot is.) Haladunk tovább, lefelé a mindennapi barbarizálódás negatív spirálján: egyre gyakoribbak a szoborrongálások, amelyek leginkább aktuálpolitikai áthallásokkal rendelkező emlékműveket érintenek. Az utóbbi időszakban elharapózó szoborrongálások a politikai közbeszéd folyamatos romlásával párhuzamos jelenségek, amelyek nem függetlenek a hazai értelmiségi elit két évtizede folytatott árokásó csatározásaitól. Amíg a szellem emberei vitriolos billentyűzettel és petíciókkal küzdenek az ellentétes oldali ordas eszmék ellen, addig kint, a terepen a fizikai akció számít. Így szűrődnek le az évszázados konfliktusoktól terhelt közéleti viták a könyvtárszobákkal és megkövült ideológiákkal védett elefántcsonttornyokból a puszta kezek és egyszerűbb elmék világába.

Magyarországon az arisztokratikus, nagypolgári avagy civil mecenatúra csekély mértéke – avagy hiánya – miatt az utolsó 100-150 évben szinte kizárólag az aktuális kormányzó elit, de még inkább a mögöttük álló, épp levegőhöz jutó intellektuális érdekkörök terepe volt a köztéri szoborállítás. A falvak, városok és Budapest közterein álló, politikai töltetű szobrok sokszor már felállításukkor is vitákat váltottak ki (persze csak ha az adott korszak engedélyezte a vitákat); rezsimek és radikálisabb kormányváltások idején pedig mindig akadt egy-egy új potentát, aki a régi rend emlékeinek eltüntetésével és új idolok kőbe vésésével gondolta tovább erősíteni az új hatalom rendjét. Mivel az emberi természet és a hatalom logikája nem változik, a saját történelmünkből pedig nem vagyunk képesek tanulni, ugyanezek a játszmák a rendszerváltással is folytatódtak, egészen a mai napig. Érdemes elolvasni Gasper kolléga korábbi cikkét a Kossuth tér emlékműveiről és történetükről.

Az emlékezetpolitikai dominanciáért folytatott térfoglaló csatározásoknak nyertese nincs (nem is nagyon lehet), vesztese viszont annál több. Vesztes egyrészt saját múltismeretünk és emlékezetkultúránk: képtelenek vagyunk legalább utólagosan közös nevezőkre jutni a félmúlt történelmi dilemmái kapcsán, helyette folytatjuk a gyermeteg kiszorítósdit.

Vesztes a nemzet ízlése is: míg a világ szerencsésebb országaiban organikusan fejlődött tovább a köztéri szobrászat, addig mi – közéleti vitáink tematikájához hasonlóan – leragadtunk a múlt század (illetve az előző századfordulós évtizedek) esztétikai ízlésénél, a pátoszos romantikával kevert neoklasszicizmusnál. Sőt, ha csak leragadtunk volna: inkább jellemző ennek a Monarchia- és Horthy-korszak idején különböző okok miatt még csak-csak megérthető stílusnak az utánzása, vegyítve néhol oda nem illő posztmodern megoldásokkal, silányabb anyaghasználattal. A szocreál időszaka szerencsére régen elmúlt már, de a fentiek miatt nem tudtunk élni a rendszerváltás utáni lehetőségekkel: hiába jött el elviekben a szabadság kora, amikor már kulturális és közéleti cenzúra nélkül lehetett volna emléket állítani saját, a korábbi rendszer által részben megtagadott avagy félremagyarázott múltunknak, alig-alig születtek említésre méltó, korszakos művek a köztereinken. És ez kevéssé a szobrászok, mint inkább a megrendelést leadó, a tervezésbe esetlegesen beleszóló döntéshozók hibája.

Vesztesek vagyunk végül mi is, mert az elmúlt húsz évben rengeteg helyen átalakuló, az átalakulás után pedig akár évtizedekig változatlanul maradó település-központok számos helyen félresikerült köztéri szobraival, felülről elrendelt vizuális környezetszennyezésével kell majd szemeznünk a jövőben.

De talán még a társadalom vizuális kulturális hiányosságairól, a köztéri szobraink minőségéről folytatott vita (szélmalomharc) is előrébb mutató, mint az utóbbi időszakban tapasztalható szoborrongálás-hullám. Tartok tőle, hogy ez egy újabb szélsőséges jele annak, hogy miután a társadalmunk nem tudta minden tekintetben építkezésre fordítani a szabadság adta lehetőségeket, a válságjelenségek és az irányvesztés miatti bizonytalanság össznépi agressziót szült. A közéleti viták elmérgesedésével elszabadultak a romboló ösztönök, legyen szó akár csak a közbeszéd legfelső és legalsó szinteken is folytatott rombolásáról, a verbális és fizikai erőszak terjedéséről – és a kőbe vésett politika, vagyis a politikai töltetű szobrok megrongálásáról.

Nem tudtunk önmagunkkal, saját múltunkkal kiegyezni; nem ismerjük, nem is akarjuk ismerni az értelmezések különböző árnyalatait; nem hallottunk a szobrokra is vonatkoztatható békés egymás mellett élés kívánalmáról és lehetőségéről, vagyis a jótékony türelemről sem. Jöjjön hát az eltérő múltértelmezések rombolása, kerül, amibe kerül, bármivel, ami a kezünkbe akad. Nem tudom, mit érezhet a vandál a tette után, talán valami atavisztikus győzelem-érzést? Pedig nem győzelemről, csak saját civilizáltságunk lassú felszívódásáról állítunk ki ezzel bizonyítványt. Bánthatjuk saját történelmünket és az azt reprezentáló a szobrokat: ők nem fognak két pofonnal hazazavarni bennünket. De hát valahogy csak meg kellene védeni a szobrainkat: talán kordonokat kellene felállítani, elzárva őket saját magunktól. Elzárva magunkat a saját történelmünktől. Nekünk korlát kell.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atatürk
2012. október 09. 17:15
A felhasználónév véletlen is, meg nem is, a hozzászólások egyfajta módon "megszólítottak". Persze ő is ellentmondásos figura volt (mint annyi más leegyszerűsítve diktátor, akikből elég sok volt 1918 után). Mindenesetre ő nem vett részt az örmények elleni akciókban közvetlenül, Gallipolinál az ő hadosztálya, vele az élen tartotta fenn a britek és a franciák partraszállását, amíg befutott az erősítés (ki is mondta, hogy a cél a halál és vett egy szuronyos puskát...) És utána csinált egy modern országot. Valahová Pilsudszki és Mannerheim mögé lehet (szorosan) helyezni, nem tudom a két utóbbinak van e köztéri szobra nálunk...a kapcsolatainkból telhetne rá... ergének persze igaza van, csak az adott idő szemüvegén keresztül nézzük a szobrokat (és a lehetséges témákat) és nagyon kevés az az üdítő kivétel, amit pl. Szigetvár mögött látni (persze néhány száz év után könnyű), Nagy Szulejmán és Zrínyi Miklós fejszobra együtt (nagyon nagyon örülnek neki a törökök..) Ez a szemüveg valóban sivárságot eredményez. A leöntés, rombolás pedig minimális IQ frusztrált (befolyásolt) cselekedete. De ki frusztrál bennünket?
tributum
2012. október 09. 16:17
" Nem tudom, mit érezhet a vandál a tette után, talán valami atavisztikus győzelem-érzést? " - Egy frászt, inkább talán baromi dühöt, hogy olyan anyagból készült a mű, amiért semmit nem adnak a MÉH-ben!
kjkj945
2012. október 09. 13:37
Visszatartó erő kell. Elkapni, meztelen fenekére nyilvánosan minden nap tíz sózott fűzfavesszős űtés, amíg le nem takaritja, vagy helyrehozza a kárt.
Peter8811
2012. október 09. 13:26
Ha tökön rugnák volna Dánielt, az törvényileg elítélendő de társadalmilag hasznos fogamzásgátlás lett volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!