A CSR-szemlélet akkor alakul ki, amikor valamiféle igazi hatás ér, vagy igazán érdekedben áll. Előbb-utóbb ez mindenkinél bekövetkezik majd.
„CSR szakirányt vezetsz a BKF-en. Mik a tapasztalataid: mennyire jönnek reális elképzeléssel a hallgatók »CSR-t tanulni«?
A szakirány az a korábbi úgynevezett másoddiplomás képzés. Ez azt jelenti, hogy leginkább már valamilyen szakmai tapasztalattal jönnek hozzánk a hallgatók, akár kollégáink, és viszonylag konkrét terveik vannak a CSR szakirány elvégzésével. És persze vannak olyan jelentkezőink is, akik még nem tudják pontosan, hogy merre mennek tovább, csak azt érzik, hogy nagyon releváns, a jövőt építő ismereteket tudnak megszerezni, elmélyíteni. A realitásukat nagyban segíti az az oktatói csapat is, akik a szakirányon tanítanak.
Mennyire alakul ki az átlag érdeklődőben a »CSR szemlélet« a mindennapok szintjén? Hat-e a média?
A média hatása az mindig egy nagy kérdés. Kutatások azt mutatják, hogy a médiának nincs komoly szocializációs hatása, nem képes az emberek gondolkodását, preferenciáit, ízlését jelentősen formálni. Ezzel biztosan sokan vitatkoznak, leginkább azok, akik mindig mindenért mást tartanak felelősnek és megfeledkeznek saját felelősségükről. Az emberek azokat a tartalmakat keresik, amelyek megerősítik az ő mindenféle előítéleteit. Szerintem alapvetően nem a média diktál. Létezik egyáltalán »átlag érdeklődő«? A »CSR szemlélet« is akkor alakul ki, amikor valamilyen féle igazi hatás ér, vagy igazán érdekedben áll. Előbb-utóbb ez mindenkinél bekövetkezik majd. Remélem nem lesz késő.
Ha már média: érezhető-e már a médiatörvény változásának azon hatása, hogy végre nem kell név nélkül körbebalettozni a témákat azért, hogy ne minősüljön reklámnak a riport?
Sokat vitatkoztam, beszélgettem rádiósként még az akkori ORTT-vel, APEH-hel a témáról, a helyzet tarthatatlanságáról. Éppen ezért öt éve egy külön oldalt és hírlevelet szentelünk a témának. Megelőztük a megengedőbb szabályozást és azt mondtuk, hogy legyen egy felület, ahol ezek a bizonyos CSR témák megjelenhetnek. Egyébként a sajtó ma is ugyanúgy körbebalettozza a témát, ha egyáltalán balettozik. Egész egyszerűen azért, mert nem értik a CSR történések lényegét, és ezért képtelenek nem dög unalmasan feldolgozni a témát. Ha azonban egy szponzor dob egy kis pénzt a médiumnak, mindjárt lesz szponzorált CSR rovat, persze dög unalmas. Szóval többségében nem minősül reklámnak, de balett sincs.”