„A fiatal aktivisták – és most természetesen nem akarok minőségi különbséget tenni a két csoport között – érdekes folyamatokat indítottak el az utóbbi egy-két évben. Azok a témák, melyeket felvetettek, gyakorlatilag politikai témákká, a közbeszéd részévé váltak. Ezt abból a szempontból tartom nagyon fontosnak, hogy korábban a politikai érdekképviseletre jellemző volt egyfajta defenzív álláspont. Ez abból adódott, mi az, amiből nem szabad engedni, amit meg kell tartani, ami akkor jelentkezik, mikor fennáll a veszélye, réme annak, hogy egy vívmányt a szlovák többség és politikai elit közreműködésével vesztünk el. Ehhez képest feltűnt az aktív joggyakorlás, az aktivisták új kérdéseket feszegetnek, s néha úgy tűnik, mintha már a politika is erre reagálna. Megmutatkozik ez azokban az akciókban, melyek mögött civil aktivisták álltak, és például a nyelvhasználat kérdését érintették, legyen szó a magánvállalkozók, vagy a hivatalos személyek nyelvhasználatáról. Az utóbbi időben a vasúti nyelvhasználat kapcsán történt néhány akció.
Felmerülhet az a kérdés, miért elemzem a fiatal és a tapasztalt aktivisták közötti különbségeket. Ezzel egyetlen célom van, rámutatni, hogy a szlovákiai civil szféra egy sokszínű »képződmény«, rettentően sok szereplője van más-más motivációktól vezérelve, a gyakorlatban azonban mindenki hozzájárul a szlovákiai magyarság kulturális értékeinek fennmaradásához, a közösség gyarapodásához. Komoly jelentőséggel bír, hogy erre a diverzitásra miként tekintenek azok a magyar hatóságok és testületek, amelyek a civil szféra fejlődését is elősegítik, néha pedig módosítják.
Végül szeretném elmondani, hogy ez egy kétoldalú folyamat: a szlovákiai magyar civil szervezetek nem csak kérnek az államtól, hanem adnak is. És meglehetősen értékes dolgokat. A szlovákiai magyarság a kulturális értékek megteremtésével, vagy akár gazdasági téren is hozzájárul Magyarország fejlődéséhez, továbbá van egyetlen tényező, amiről kevés szó esik a mostani világban, holott nagyon sok szónak kéne róla esni. Vannak olyan vívmányaink, melyek nagyon jól kommunikálhatóak Magyarország felé: a helyi sikertörténetek. Magyarországon a közhangulat bizonyos faktorok miatt – melyet most nem szeretnék elemezni – meglehetősen rossz. Van egy általános rossz közérzet, a társadalom problémáit mutatja például, ha egy egyszerű eurovíziós szereplésből azt következtethetjük ki, hogy mindenki Magyarország ellen van.