Steve Jobs hitt az alkalmazottak felhatalmazásában

2012. július 23. 12:58

A felülről érkező innováció rendszerezett, az alulról jövő pedig kaotikus, viszont sokkal erőteljesebb is. A Google például felismerte ezt. Interjú.

2012. július 23. 12:58
Gigi Wang
Médiapiac

 

 

„A médiaiparban többnyire a technológia által meghatározott trendekről beszélünk. De mi a helyzet a jó öreg marketing- és márkázási törvényszerűségekkel? Működnek még?

A jó öreg marketing- és márkázási törvényszerűségek még mindig működnek. Az olyan dolgok, mint az, hogy értsük meg a piacokat, azt, hogy mit akarnak a fogyasztók, és hogyan lehet velük úgy kommunikálni, hogy felismerjék, milyen értéket kínálunk nekik, mindig is fontosak lesznek. A technológia jóvoltából azonban a márkatulajdonosok olyan eszközöket kaptak, amelyekkel a marketingjük célzottabbá, az eredményeik mérhetőbbé válnak. Azáltal, hogy a technológiák és az internet révén jóval több adatot tudunk a felhasználókról összegyűjteni, és ezeket az adatokat sokkal jobban tudjuk elemezni, a reklámok és promóciók sokkal célzottabb közönséghez juthatnak el, azaz hatékonyabbak lesznek. A marketingesek kisebb költségből érik el a megfelelő embereket, ahelyett, hogy sok pénzt áldoznának egy szélesebb, nekik csak részben megfelelő kör elérésére. 

Bár nem startup, de mindenképpen innovációs ikon az Apple. Korábbi első embere, Steve Jobs az erős – és sokak által imádott – vezető jelképe volt, ugyanakkor gyakran kritizálták autokratikus stílusa miatt is. Van-e biztos recept arra, hogy milyen vezetési stílus visz sikerre ebben a hálózatos, »lapos«, kapcsolatok tömegével átszőtt világban?

Az a vezető lehet sikeres a mai világban, aki olyan vállalati kultúrát képes teremteni, amelyet fentebb már leírtam. Egy eredményes vezető számára nagyon fontos, hogy képes legyen inspirálni és felhatalmazni. A dolog úgy működik, hogy a felülről érkező innováció rendszerezett, az alulról jövő pedig kaotikus, viszont sokkal erőteljesebb is. A Google például felismerte ezt, és minden alkalmazottjától azt várja, hogy a munkaideje 20 százalékában olyan innovatív ötletekkel foglalkozzon, amelyek nem kötődnek a konkrét munkaköréhez. Ennek az eredménye a Google AdWords is, amelyet nem az alapítók, hanem egy mérnök fejlesztett ki, és amely több mint 50 százalékban járul hozzá a cég bevételeihez.

Ami pedig Steve Jobsot illeti: bár a stílusa autokratikusnak tűnt, nagyon is hitt az alkalmazottak felhatalmazásában, és egy csomó Apple-dolgozó járult hozzá nagymértékben az olyan sikeres termékekhez, mint amilyen a Mac, az iPod és az iPad. Ezek közül az alkalmazottak közül aztán sokan felépítették a maguk sikeres startupját, azokra a képességekre és tapasztalatokra alapozva, amelyeket az Apple-nél tanultak meg. Jobs egyáltalán nem volt olyan autokratikus, csak nagyon szenvedélyes és inspiráló. 

Steve Jobs kapcsán az a kérdés is felmerül, hogy mi a fontosabb a gyorsan változó techvilágban: maga a technológia (az ötlet, az innováció) vagy a vízió (azaz az emberi tényező az előbbiek mögött)? Más oldalról: a startupok felvásárlása inkább tudás- vagy inkább termékakvizíció?

A vízió és annak a képessége, hogy megértsük a piacot és azt, hogy mit értékelnének a fogyasztók, sokkal fontosabb. A technológia inkább csak lehetővé teszi, hogy a vállalkozók innovatív megoldásokat fejlesszenek a fogyasztók számára.

Cégeket többféle indokból vásárolnak fel, többnyire az akviráló vállalkozás üzleti céljai mentén. Van, hogy a szellemi tulajdon/a technológia az érdekes, vagy a piac, ahol a cég domináns szerepet tölt be, és az is előfordul, hogy a startupcsapat tudása és tapasztalatai vonzóak. Például jelenleg kevés a mérnök a Szilícium-völgyben, és gyakran pusztán azért vásárolnak fel cégeket, hogy megszerezzék az ott dolgozó remek munkaerőt.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Krupp Skya
2012. július 24. 09:02
Én is hittem nagyon sokáig az alulról jött MSZP-s alkalmazottaknak. Lehet alul kell majd elmenni nekik a kis lukon hátul, hogy ujra visszaszerezzék a bizalmat. Nagyon elbaszták a renomét, a kalapácsot meg a sarlót, az ötágú veres csillagról nem is beszélve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!