„A televízióról az a kép él, hogy az online mellett a válság nagy túlélője, és még mindig »szupermédia«. Eközben e szegmensben is reklámköltés-csökkenést éltek meg, illetve prognosztizálnak idénre a szereplők. Csak nem megrogyasztotta végül a tévét is a válság?
A médiafogyasztást illetően megroggyanásról semmiképpen sem beszélhetünk, ez már a Nielsen Közönségmérés adataiból is látszik, inkább átrendeződésről beszélhetünk. A tévénézés mértéke nagyjából azonos, mint korábban, eközben – ahogyan a válságtól függetlenül mindig is volt – az egyes célcsoportok tévéhez való affinitása más és más. Ennek az átrendeződésén túl a 18-49 éves kereskedelmi célcsoportban nem látunk olyan jelentős változást, amely korábban már nem volt érzékelhető. Az átrendeződés pedig a médiapiacon teljesen természetes folyamat: a csatornák nézettsége, közönségaránya, affinitása folyamatosan változik, amióta tévé van, a fragmentáció pedig az elmúlt öt évben már trendszerűen érzékelhető.
A multitasking jelensége – a párhuzamos mozgóképfogyasztás tévéképernyőn, online, mobilon – pedig a korábbi tévhitekkel szemben azt igazolja mind nemzetközi, mind hazai tapasztalatok alapján, hogy inkább serkentőleg hat a tartalomfogyasztásra.
A válság a költések visszavágásán túl felszínre hozta a strukturális kihívásokat is, minden médiatípus esetében. Beszélhetünk-e ilyenről a tévé esetében?
Strukturális változás leginkább a platformok terén látszik. A világ rég nem fekete-fehér, azaz a kábelterjesztőknél is megtalálhatók az általános szórakoztatásra pozícionált csatornák, nem csak tematikus tévék, szemben az eredeti modellel (vagyis hogy földfelszínen, a legnagyobb lefedettséggel adnak az általános profilúak ingyen, kábelen pedig a tematikusak, amelyek szűkebb közönségnek szólnak és egyszerre kisebb, ugyanakkor nagy frekvenciával odakapcsoló nézőket jelentenek). A horizontális és vertikális integráció jelensége sem új, csak épp mindig újabb és újabb formában ölt testet. A terjesztői oldalon többen beszálltak már a tévés tartalomszolgáltatásba. Most a legnagyobb tévévállalatok kábel-műholdas platformon működő portfóliója, illetve a nagy márkák kiterjesztései vagy kábel-műholdra tervezett verziói jelentik az aktuális kihívást, amellyel jelenleg a terjesztőknek, illetve a versenytárs csatornáknak szembe kell nézniük. (...)”