„hvg.hu: Polip? Ennyire mindenre kiterjedő hálózatra gondol?
B. B.: Itt mégiscsak 35 ezer ember dolgozik, plusz a külső cégek. Arról nem is szólva, hogy amikor a MÁV-nál tapasztalható korrupcióról beszélünk, nem is csak magáról a szervezetről van szó. Amikor a fehérvári felújításnál elkezdtünk panaszkodni, hogy talicskával hordják a bitument, ami szabályellenes, kiderült, hogy a vasút nem is ellenőrzi ezeket a munkálatokat. Az is komoly vitákba került, hogy a vasút műszaki ellenőrei vizsgálhassák a teljesítéseket.
Egy most tavaszi esetben a MÁV végül büntetőfeljelentést tett, mert egy beszállító cég a 25 kilogrammos szenes zsákokba csak 17-18 kilogramm szenet tett. Ezt is nekünk kellett jeleznünk, az embereinket megfenyegették, már az is jelzi az állapotokat szerintem, hogy egy cég ennyire nyilvánvaló csalással bepróbálkozik, mert biztosan azt gondolja, megteheti, nem bukik le.
hvg.hu: Lehet tudni, hogy ezek a cégek kikhez vannak bekötve, akár a MÁV felső vezetésénél, akár a politikában?
B. B.: Én már kikerültem abból a körből, amelyik ezt tudhatta. Fb-tagként jutottak még el hozzám nevek, de hogy ez mennyire volt igaz, nem tudom. De azt hiszem, nem feltétlenül a politikusok ezeknek a mozgatórugói.
hvg.hu: Visszatérve az ön által használt hasonlatra: most mekkora ez a polip, és hány karja van?
B. B.: Nézze, most jött ki egy felmérés, hogy korrupció szempontjából a legrosszabbak között vagyunk Európában. A MÁV is az ország része. És még csak azt sem mondom, hogy legyünk naivak, mert a politikát is emberek csinálják, érdekekkel, kapcsolatokkal. Csak ne menjen túl ez egy hátáron. Engem az zavar, hogy ha a MÁV-nál valamit megcsinálnak, akkor az elromlik. Másutt meg nem romlik el. Egy pályát, ha felújítanak, elvileg három évig nem lehetne lassújelet kitűzni. Másutt nem tűzik ki, nálunk ki kell. Másutt miért nincs ez?”