Istentől az evilági politeizmusig

2012. május 08. 14:12

Nincs az a sztármennyiség, amit a tömegkulturális igény el ne tudna fogyasztani.

2012. május 08. 14:12
Köntös László
reposzt

„Egyszerű tehát a dolog: a terméket személyessé kell tenni, mégpedig úgy, hogy magánéleti híreket kell róla közölni. Így a fogyasztóban kialakul az az érzet, hogy a személyiséggel felruházott termékkel személyes kapcsolatba kerülhet. A terméknek pedig el kell játszania a rá rótt szerepet: meg kell osztania alanyiságát a fogyasztóval. Be kell mutatni, hogy ő is ember, akinek még érzései is vannak. Íme, Drew Barrymore-ról kiderül a magyar olvasó számára is, így Anyák Napja előtt, hogy anya lesz, és ő ennek örül. Annak ellenére, hogy ő ő, mégis olyan mint én - döbben rá a fogyasztó. Ez nagy reveláció. S az így felépített, személyiséggel felruházott terméket, mint hírességet könnyen el lehet adni. Persze, kétségtelen, kell hozzá tehetség, adottság és teljesítmény is. A színésznő bizonyára nagyon tehetséges, s távol álljon tőlem ennek lekicsinylése. Csakhogy a magánéleti híreknek semmi közük a szakmai teljesítményhez. S ha már van egy iparilag előállított híres termékszemélyiség, még a legbárgyúbb dolgokat is el lehet vele adni.

S ez az üzlet látnivalóan működik: nincs az a sztármennyiség, amit a tömegkulturális igény el ne tudna fogyasztani. A szórakoztatóipar istenekkel népesíti be a földet, akikkel ki lehet alakítani a személyes kapcsolat érzetét. Különben mi a csudától lennének érdekesek ezeknek a hírességeknek, nem egy esetben emberi roncsoknak, a banális, magánéleti történetei?

Ez a sztárkultusz azt hiszem, valami elementárisan mély tömegigényt elégit ki, amiben benne van az elmagányosodott, a hétköznapok szürke unalmába süllyedt kisember elvágyódása és sóvárgása valami más után, ami egyszerre kiemeli létének a vélt zártságából és kilátástalanságából. Ráadásul úgy, hogy közben nem kell érte semmiféle intellektuális vagy érzelmi erőfeszítést tenni: elűzi a csendet, s úgy vezet el önmagamtól a máshoz, hogy közben nem kell önmagammal szembesülnöm. Az istenek nagy bűvészmutatványa, hogy megteremtik a »másnál-lét« legkönnyebben elérhető, illuzórikus formáját. A kapcsolatot azzal, ami »több mint ami van«.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kukagyerek
2012. december 12. 21:48
Nem tudom ki hogy van vele, de ha én meghallom azt a szót hogy sztár, rögtön köphetnékem van.
heep
2012. május 11. 16:15
Csak csendben jegyzem meg, hogy a Kádár idejében nyugaton nem volt ennyi mocsok a médiában. Sőt akkor még külön neve volt a TV-nek, újságnak, könyvnek és nem hívták az egész szart média összefoglaló néven. Viszont nálunk volt mocsok a TV-ben, újságban bőven, csak más ihletésű.
Zokni
2012. május 09. 10:16
"Csak csendben jegyzem meg, hogy a Kádár idejében nyugaton nem volt ennyi mocsok a médiában"...Viszont nálunk volt mocsok a TV-ben, újságban bőven, csak más ihletésű."- írja. De biztosan nem komolyan. Hisz "Halivúd" már akkor is vagy ötven éve létezett (a szóban forgó hölgy nagyapja is már "filmsztár" volt...), viszont az MTV "fénykorában" évente tucatnyi irodalmi adaptációs tévéfilmet mutatott be.
holnaPinap
2012. május 09. 07:01
okostelefontól zombik leszünk, bulvártól zombik leszünk, gyorskajáktól zombik leszünk. állítsátok meg a világot, ki akarok szállni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!