„A Csak a szél a tökéletes, de csak az egyik lehetséges magyarázat arra a szövevényes, az elkövetők koordinátarendszerében sem minden részletében beilleszthető eseménysorozatra, ami izgalmat okozott Magyarországon. Ne legyünk álszentek: nem felkavarta az országot, ahhoz nem voltunk elég bátrak és feldúltak, csak izgalmat okozott. Mi más tehet egy film, mint feltárja a lehetséges magyarázatok egyikét? Fliegaufot megdöbbentették az események, és nem kérdései voltak, hanem véleménye, amelyet a filmje – az elejétől a végéig iszonyú feszültséget fenntartva – szelíden és meghatóan képvisel. Azt látta, amivel – vészjóslóan egyre közelebb mindenkihez – Észak-Magyarországon az emberek kénytelenek együtt élni. Egy forró, fülledt nap történetét, amelynek a végére valamiféle még tisztázatlan logikát követve pontot tettek. (...)
Fliegauf természetesen választhatta volna a könnyebb, mesélhetőbb, követhetőbb és kevésbé elkötelezett megoldást. A cigánygyilkosságokkal kapcsolatos legtöbb civil kérdés – ezeket a kérdéseket a nem eléggé bátor civilek, vagyis mi mindannyian feltesszük maguknak – így hangzik: kik csinálták, miért tették és hogyan hajtották végre? Fliegauf filmje viszont arról szól: mit okoztak, akik részt vettek a támadásokban. Elsősorban félelmet keltettek, bizonytalanságban, rettegésben tartottak családokat, mindenekelőtt pedig elvették a reményt. Beleszóltak valamibe, amit maguk sem értettek, és nem felindulásból, hanem dühből cselekedtek.”