Az Új Ember-interjú margójára

2012. április 16. 10:39

Számomra igenis könnyen elképzelhető, hogy az új európai identitás felépítésére tett mai kísérlet, nem hogy nem épít fel egy új identitást, hanem ellenkezőleg, értelem – és értékvesztéshez, soha nem látott világnézeti és morális orientációs válsághoz vezet.

2012. április 16. 10:39
Köntös László
reposzt

„Úgy tűnik, hogy az összefoglalóan liberálisnak nevezett álláspont a kulturális sokszínűség védelmében a történeti kereszténységgel szemben két alappilléren nyugszik. Egyrészt folyamatosan hangsúlyozzák, hogy a hit magánügy, másrészt pedig az állam és egyház szétválasztásának az elve.

Egyik kitételben sem látok semmi kivetnivalót, sőt. Református keresztényként magam is vallom, hogy a hit az egyén belső életének a folyamata. Továbbá, református keresztényként én sem lennék szívesen »trón és oltár« új hatalmi szövetségének kortárs tanúja. Továbbá, igen komoly igazságmozzanatot látok abban az értelmezésben is, hogy a liberalizmus nagyrészt éppen a kereszténység történelmi bűneire adott történelmi válasz. (Igaz, ugyanakkor, nekem gyakran az a benyomásom, hogy ma mintha egész iparágak szakosodtak volna eme kultúrkör bűnös voltának érzékletes bemutatására, minek következtében, ha egy filmet nézek, s egyik szereplő nyakában megvillan a kereszt, rögtön tudom, ki lesz a negatív hős.)

A liberális válasz azonban ezzel még nem számolja fel ama történelmi adottságot, hogy - akárhogyan is - , Európában mégis csak a zsidó-keresztény hagyomány volt az a legszélesebb keret, amelyben a kontinens kulturális kohéziója végbement. Ekként ma még minimum nyitott elvi kérdés, hogy az évezredes kereszténység európai identitásalkotó – és megőrző történelmi szerepének a felfüggesztésére tett liberális kísérlet történelmi léptékben járható út-e?

Számomra igenis könnyen elképzelhető, hogy az új európai identitás felépítésére tett mai kísérlet, nem hogy nem épít fel egy új identitást, hanem ellenkezőleg, értelem – és értékvesztéshez, soha nem látott világnézeti és morális orientációs válsághoz vezet. Felvetődik ugyanis a kérdés, hogy a semlegesség elvében megfogalmazott legfőbb érték, éppen semlegessége miatt, miként lesz képes az európai társadalmak belső, kulturális kohézióját biztosítani. A semlegesség elve ugyanis a modus vivendi - re vonatkozik, anélkül azonban, hogy egyén és közösség életének tartalmi kérdéseiben bármiféle tájékozódási pontot kínálna.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tamas222
2012. április 21. 16:17
Aggodalomra semmi ok,honfitarsaink,oseink gond nelkul valtottak vilagnezetet,puszta anyagi erdekekbol...(Szt)Istvantol,Orbanig,Gyurcsanyig.... Mi baj lehet?-majd vezereink kitalaljak ujra mi az osi erdek...
korona
2012. április 21. 16:17
A hit nem fizikai tényeken alapul. A hit az nem kisérleti fizika! Vagy hisz az ember Istenben vagy nem hisz. A hit vak és süket, mert, ha nem, akkor kételkedés az egész. Én mint keresztény, nem ismerem el a katolicizmus "bűneit", mert nekem azok NEM bűnök, hanem Isten akaratából megtörtént események, amelyeknek MEG KELLETTEK TÖRTÉNNIÜK!
kukagyerek
2012. április 21. 16:16
"Leginkább az identitászavarral lehetne jellemezni." --------- Identitászavara még az ökörnek sincs. Más kérdés, hogy valaki aljas e vagy sem! Meg tagadja e a sajátjait, gyökereit vagy nem. Az új európai identitás, meg úgy baromság ahogy van. Hogy, Európában vagyunk vagy sem, az földrajzi kérdés és nem ideológiai.
Antigoné
2012. április 21. 16:15
Gondooja, hogy megérett az emberiség az Ön által elképzelt ( és általam is üdvözlendő) világlátásra? Nem vagyok túlzottan optimista.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!