K.T.: Ez a média természete: a pozitív kezdeményezések híre valahogy lassabban terjed. Azt hiszem, mégsem lehetünk elégedetlenek. Már csak azért sem, mert a fent említett, és sok nem említett kérdésben, a szakma összes szereplőjével párbeszédet folytattunk (száz fölöttire tehető a lefolytatott szakmai egyeztetések száma), pedig ez a törvény szerint nem is lett volna kötelességünk, sőt bevontuk őket a szakmai döntés-előkészítésbe is. Tettük ezt azért is – és így fogunk cselekedni a jövőben is –, mert nem gondolom, nem gondoljuk, hogy nálunk, a mi hátizsákunkban van a bölcsek köve, és így egy elefántcsonttoronyba kellene elvonulnunk, hogy onnan kinyilatkoztathassunk. A szakmai szervezetek nagyon sok értékes javaslattal álltak, állnak elő, sok területen megkerülhetetlen tapasztalatukat felhasználjuk, lehetőség szerint beépítjük szakmai anyagainkba. Többek között ezért támaszkodunk erősen olyan tekintélyes szakmai szervezetekre, mint a Helyi Televíziók Országos Egyesülete vagy a Helyi Rádiók Országos Egyesülete.
Partnerség ide, tekintélyes szakmai szervezetek oda, a döntés felelőssége mégiscsak a Médiatanácsé.
K.T.: Nem gondolom, nem gondoljuk azt sem – minden ellenkező híresztelés ellenére –, hogy tévedhetetlenek és hiba nélküliek lennénk. Persze erre rá lehet vágni, hogy ez nem szabad, hogy mentség legyen, mert ti döntötök. Igen, ez így van. Ennek felelősségét viselni kell, viseljük is. Minden esetben betartjuk és követjük a jogszabályi előírásokat, a közigazgatási hivatali utat. Minden szakmai ügyben, legyen az támogatásra vonatkozó pályázat vagy az elmúlt időszakban kiírt frekvencia pályázat, szabályozott döntéshozatali rendben dolgozunk, támaszkodva a szakértő köztisztviselők munkájára. Számunkra és a szakma számára is garanciát jelen, hogy felelős, felkészült, sok esetben évtizedes médiaigazgatási tapasztalattal rendelkező hivatali apparátus készíti elő az ügyeket. És ami talán a legfontosabb, hogy az új szabályozásnak egyik legnagyobb vívmánya: „a jogállam mindenkit véd” jegyében minden hatósági eljárás eredményeképpen született döntésünkkel szemben bírósági felülvizsgálatot lehet kérni.
Az ORTT-nek a magyar filmkészítésben is meghatározó szerepe volt. Az NMHH Médiatanácsa mit örökölt ebből?
K.T.: Fontosnak gondolom az elmúlt év során kidolgozott filmes pályázati szabályzatainkat, amelyeket a szakmával közösen, a jogelőd jó és értékes gyakorlatára építettünk. Elvünk az volt, hogy ami jól működik, azt tartsuk meg, amelyben pedig egyöntetűen változtatást kér a szakma, ott újítsunk. A legfontosabb alapvetésünk az volt, hogy az alkotói szabadságot semmi nem korlátozhatja! A döntési körünkbe tartozó műfajok (dokumentum és ismeretterjesztő filmek, animáció) és a létrehozók nehézségeit jól ismerjük – személyesen is jól ismerem –, próbáltunk és próbálunk olyan feltételeket kínálni, amelyben nem az adminisztráció töri meg az alkotói energiákat. Nem gondoljuk ebben az esetben sem, hogy elértük az elérhetetlen tökéletest, de visszajelzések alapján okkal gondoljuk, hogy előbbre jutottunk. Meghirdettük, elmondtuk és betartjuk, hogy ebben az esetben is folyamatos kapcsolatban leszünk a szakmával, és minden esetben készek vagyunk a jobbító gondolatok, érvek befogadására.
Az embernek sokszor az a benyomása, hogy a médiaszabályozás a múltra, a kilencvenes-kétezres évek médiapiaci viszonyaira fókuszál, nem a ma vagy a holnap fejleményeire. Van-e például valamilyen válaszuk vagy javaslatuk a Facebook és a Google médiapiaci hatására? Ezek a vállalatok egyre nagyobb részesedést hasítanak ki a magyar reklámpiacból, miközben nem adóznak Magyarországon, munkát is csak néhány embernek adnak.
K.T.: Jelen kérdés kissé túlterjeszkedik a Médiatanács hatáskörén. A Facebook és a Google szerepe az online reklám- és médiapiacra nagyon összetett, pár mondatban nehéz kielégítően körbejárni. Egyrészt valóban egyre nagyobb szeletet vágnak ki maguknak a magyar online reklámpiac tortájából, hiszen egyre többen hirdetik médiaszolgáltatásaikat a Facebook, vagy a Google megfelelő csatornáin, kihagyva ezzel a hazai online reklámplatformokat. Másrészről azonban ezen két csatorna használata jelentős látogatottságnövekedést hozhat az online médiumoknak: egy jó téma lájkolása, megosztása pl. a Facebookon a látogatások egyre nagyobb százalékát generálja. E tekintetben a megosztók lényegében műsorterjesztői pozícióbak kerültek, egyfajta szimbiózisban élnek a tartalomszolgáltatókkal: a jó minőségű online tartalmak generálják a Facebook és a Google forgalmát, míg ez utóbbiak növelik az online tartalmak látogatottságát. Természetesen felvetődhet a kérdés, hogy ebben az együttműködésben kinek előnyösebbek a pozíciói. Megoldandó lenne, hogy az értékes, kevésbe piackonform tartalmak is életképesek legyenek és megmaradjanak a neten is. A Médiatanács próbál a jövőre is figyelni, ami ebben az esetben inkább jelen, tervei között szerepel – Gerényi Gábor felvetése alapján is –, hogy az online kulturális tartalmak megőrzése, támogatása céljából valamilyen pályázati rendszert vezet be, akár platformsemleges módon. Az MTE vezetése, Weyer Balázs és Nádori Péter volt főszerkesztő urak, valamint Gerényi Gábor segít ebben a gondolkodásban, tervezésben.
Hasonlóképpen érdekes az online szerencsejáték szolgáltatások szerepe a magyar költségvetés szempontjából. A szerencsejáték-szervezés állami monopólium, az állam mégsem lép fel e monopólium internetes érvényesítéséért. Ez természetesen túlmutat a Médiatanács hatáskörén, azonban van médiás vonatkozása is, hiszen szinte az összes jelentős híroldal, és különösen a sportoldalak tele vannak e szolgáltatók hirdetéseivel. Mi az álláspontjuk ebben a kérdésben? Kikényszeríthető, kikényszerítendő-e, hogy ne jelenhessenek meg kétes jogi helyzetű szolgáltatások hirdetései magyar tartalomszolgáltatóknál?
K.T.: Ennek a kérdésnek a megválaszolása és természetesen a felvetett probléma megoldása valóban meghaladja a Médiatanács kompetenciáját. Január 1-tól változott is a jogi szabályozás sok tekintetben. Tudomásom szerint az NMHH kezdeményezi a témában az érintett és hatáskörrel rendelkező szervezetekkel a párbeszédet.