Falra hányt borsó: szólásszabadság

2011. augusztus 08. 16:45

A köztéri szobor felállítása olcsóbb, mint a lakásépítés. Interjú.

2011. augusztus 08. 16:45
Melocco Miklós
Magyar Hírlap

– A kulturális élet a nagymértékű pénzügyi elvonásoktól hangos. Ön szerint ez nem káros?

– Tudomásul kell venni, hogy nincs pénz. Ahová csak nézünk, baj van, szegény az ország, nyakkendőt is az utolsó pillanatokban vásárol az ember. A lelemény, a „jó vitézi resolutio” – ahogy Zrínyi Miklós írta – attól még működhet.

– Mi a helyzet a köztéri szoborállításokkal? Az elmúlt évek válságai milyen hatással voltak erre a képzőművészeti területre?

– Van egy nagy baj. A köztéri szobor felállítása olcsóbb, mint a lakásépítés, de azért még mindig elég drága. Az önkormányzatok azt mondják, nincs rá pénzük, de ez egyszerű kifogás. Sajnos kevesebb köztéri alkotást állítanak manapság.

– A szobrászművészet általános helyzetét hogyan látja?

– Leegyszerűsítve: az elmúlt évtizedekben az absztraktnak nagyjából leáldozott, mert elfogytak a sznobok hadai. Hogy azonban mi lesz maradandó, nem tudom. Fontos, hogy egy képzőművészeti alkotás megítélése körülbelül kétszáz évet várjon, ugyanis akkor lesz mérvadó a róla alkotott vélemény. Bizakodni, reménykedni lehet a pozitív megítélésben, de az mégiscsak a jövő dolga. Emellett a semmi kultuszának is leáldozott: a képzőművészet odáig jutott a 20. században, hogy a tárgyat létrehozó ember szellemes indoklással nem csinál semmit. Még csak meghökkentőnek sem mondható ma már az ilyesmi. Az utánpótlás, a fiatalabb generáció köreiben pedig akadnak ígéretes tehetségek. A figurális szobrászathoz visszatérés problémája pedig az, hogy ami az utóbbi három-négyszáz évben született – az állat-ember-növény tematikájú szobrok –, az elavult, ennél többet tudhat a szobrászat. Ahogyan a gótikában is többet tudott, nehéz az épületszerkezet és a szobrok határvonalát meghúzni. A fényképezés »elvitte« a terület nagy részét, maradt az, ami nem fényképezhető, ezt kell valamiképp megtalálni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
El Topo
2011. augusztus 09. 08:57
Nekem a kedvencem a Mestertől a szegedi űrcsótány. Az valami frenetikus.
Göbbels
2011. augusztus 08. 23:43
Egyébként képzőművészek már rég elmondták, hogy rendszerváltás előtt az összes vöröskatonát és balos jelképet megcsinálták síkban és térben, rendszerváltás után a két világháború és a jobbos jelképek következtek, majd a turulok és főnixek. Már nincs téma, csak a kihízott politikusok és újgazdagok portréi, szobrai. Mi is volt a Te, rongyos élet filmben? Lovasszobor a parancsnoknak. Szólaljál meg Obulus!!!
Göbbels
2011. augusztus 08. 23:24
Ahogy egy korszak megítéli a művészeit, az annyit ér AKKOR! Bartók is a halála után lett divat. Amadeo Modiglianit a barátnője-szerelme tartotta el azzal, hogy képeslapokat rajzolt és adott el. Modigliani volt az egyetlen igazi tehetség - mondta Picasso, aki egész életében féltékeny volt rá és a halálos ágyán is csak Modigliani nevét mondta ki utoljára. Modigliani gyakorlatilag éhenhalt-öngyilkos lett. Nem kell sorolni a példákat, de Petőfi is gyalog volt színész. Vagy Radnóti is elutasította a megmentő kezeket és bevonult munkaszolgálatra! Most szegénység van, tehát szegény a hangya is és a tücsök is. Éhezzünk együtt művészkéink!!!
pepi
2011. augusztus 08. 21:28
Mikor csinál Melocco Miklós figurális köztéri szobrot a kedves vezetőnkről, a hős fülkeforradalmárról ?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!