„A Tervezetet áttekintve megállapítható, hogy az:
- ellentétes az Alaptörvény Hitvallásával és egyes tételes rendelkezéseivel,
- felszámolja a jövő nemzedékek érdekeinek intézményes képviseletét, és jelentősen gyengíti az egészséges környezethez való jog védelmét,
- ezáltal kiüresíti az Alaptörvény előremutató vívmányait, továbbá
- súlyos visszalépést jelent a környezet védelmének ma hatályos jogszabályokkal biztosított szintjétől.
A visszalépés elkerülhető lenne, ha a Tervezet biztosítaná azon garanciákat, amelyekkel a helyettes az Alaptörvényből fakadó súllyal láthatná el tevékenységét. Az Alaptörvény által kiemelt feladat kiemelt szervezeti feltételeket kíván meg. Létezik, illetve szabadon megvalósítható olyan ombudsmani modell, amely a helyetteseknek megfelelő – feladataik ellátásához nélkülözhetetlen – önállóságot biztosít. Ezzel szemben a Tervezet értelmében:
- eltűnik a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának sajátos hatásköre, jogköre, feladatköre, eszközei,
- így megszűnik pl. a jogszabályok, a tervek, koncepciók véleményezésének joga, a perbeli jogosítványok, a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos jogosítványok, az EU-ban képviselendő magyar álláspont kialakításában való részvétel lehetősége stb.,
- a Tervezet fogalmai, megszövegezése folytán csak a közvetlenül személyekhez köthető alapjogok védelmére alkalmas, tehát a sajátos megközelítést igényli környezeti, természeti érdekek ombudsmani védelme megszűnik,
- az Alaptörvényben nevesített és az Országgyőlés által választott helyettes nem rendelkezik a feladata érdemi ellátásához nélkülözhetetlen feladatkörrel, vizsgálati és intézkedési jogkörrel, szervezettel, pénzügyi és munkáltatói jogosítványokkal,
- a helyettes nem más, mint az alapvető jogok biztosának utasítható beosztottja, aki mindössze közreműködik a biztos vizsgálataiban, ennek során kizárólag javaslattételi joga van.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a Tervezet nyilvánvalóan ellentétes az alkotmányozók szándékaival.”