„Magyar Bálinté felesleges, de jól hangzó, saját táborának politikailag eladható intézkedés volt annak idején - Hoffman Rózsáéval most ugyanez a helyzet. Akkor a gyerek egyéniségére, saját tempójának figyelembe vételére és a konzervatív oktatási rendszer kártékony szigorára, a diák önbecsülésének sérülésére hivatkoztak - most pedig a liberális oktatáspolitika csődjére és a teljesítményelvre. Az értelmiség állást foglal pro és kontra, a pedagógustársadalom (többnyire) helyesel, a közvélemény pedig úgy érzi, hogy végre valami történt az oktatásban.
Pedig semmi igazán lényeges nem történt. A buktatás marad, ami mindig is volt: komoly eredmények nélküli próbálkozás a lassabban haladó kisiskolások felzárkóztatására. A buktatás szülői beleegyezéshez kötése pedig csak annyit jelentett, hogy néha még ez az igen gyenge próbálkozás sem történt meg. Valamint, hogy egy teljes egészében szakmai döntés felelősségét át lehetett hárítani a szülőkre.
Az ide-oda módosítgatások remek gumicsontot jelentenek - hiszen miközben a buktatás liberalizálásához vagy szigorításához elég egy törvényjavaslat és egy parlamenti szavazás, a bukdácsoló gyerekek felzárkóztatásához koncepcióra és pénzre volna szükség. Ezek nélkül azonban a tanítók továbbra sem kapnak valódi személyi és módszertani segítséget, sok iskolában továbbra sem lesz anyagi fedezet fejlesztőpedagógusra és kiscsoportos különfoglalkozásra. És persze a fejlesztőpedagógia kérdésével nem is lehet úgy lázba hozni a közvéleményt, mint a buktatással.”