A Magyar Nagydíj 40. évfordulójára teljes körű felújításon esik át Forma–1-es versenypályánk. A Miniszterelnökséget vezető miniszter helyzetjelentést adott, a Mandinernek a kedvenc sportjáról beszélt...
Nyitókép: hungaroring.hu
Hazánk legnagyobb sportberuházása jelenleg Mogyoródon zajlik. Az 1985-ben épített, mostanra rendesen leharcolt Hungaroring felújításának második ütemét az idei Magyar Nagydíj után, július végén kezdték el a kivitelezők. Még tavaly áprilisában született kormánydöntés a Forma–1-es magyar versenypálya fejlesztéséről, ennek is köszönhetően sikerült meghosszabbítani a Magyar Nagydíjat 2032-ig a versenynaptárban. A munkálatok első ütemében a közművek és az infrastruktúra modernizálását végezték el, hogy megfeleljenek a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) követelményeinek. Ennek keretében teljesen új főbejáratot kapott a ring, s az idei Grand Prix-ra elkészült a paddock kibővítése is.
Kedden délelőtt aztán „munkába állt” a ringen Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója is.
Ők ketten egy nemzeti szalaggal díszített, fémből készített kapszulát helyeztek el az épülő pálya paddockjában. A krómozott hengerbe két darab újság, egy 1986-os Népsport és egy friss Nemzeti Sport került, előbbiben az első magyarországi F1-es futam beharangozó írása, utóbbiban pedig a felújítás állapotáról szóló cikk olvasható. A lapok mellett a régi főépület egy betondarabja, valamint egy porcelándísz is került a kapszulában, amelybe a Gyulay által írt és a létesítmény jövőbeli elnökének címzett, 2064-re szóló, személyes hangvételű levél is helyet kapott.
„Én akkor éppen száz éves leszek, és valószínűleg itt leszek vele én is. Ha majd együtt kinyitjuk az akkori felújítás miatt ezt a dobozt, kiderül számára is, milyen kemény munkával tartottuk itt a Forma–1-et a Hungaroringen” – viccelődött a sportvezető.
Gulyás Gergely kiemelte, hogy 2026-ban lesz a 40. évfordulója annak, hogy Magyarország először Forma–1-es futamot rendezett, ami abban az időben óriási dolog volt, hiszen a keleti blokkban az volt az első. Azóta eltelt 38 év, de a jubileumi évre teljes körű felújításon esik át a létesítmény.
„Az építkezés nem lesz akadálya annak, hogy jövő nyáron is meg tudjuk rendezni a versenyt, igaz, számos ideiglenes megoldással. Az itt zajló építkezés ugyanakkor példamutató és időszerű, a határidők betartására mind a kivitelező, mind pedig a miniszterelnökség figyel” – mondta Gulyás Gergely. A minisztertől megkérdeztük a munka elvégzése után, mennyire van képben a Forma–1-ben.
„Tisztes távolságtartással figyelem az autó- és motorsporteseményeket. Tudom, milliók imádják világszerte, de az én kedvenc sportom a labdarúgás, azt követem”
– árulta el a politikus a Mandinernek.
Az igazán nagy meló most folyik a ringen, ahol még a sár az úr. A második szakaszban megújul a tízezer férőhelyes fedett főtribün, a bokszutcában a garázsok és a főépület, valamint készül két gyalogosalagút, az egyik a versenyzők és a sportszakmai személyzet, a másik a vendégek részére. Ebben a fázisban elsőként a komplett, 280 méter hosszú régi épületet kellett eltüntetni, majd újraépíteni az alapokat tíz és fél hónap alatt úgy, hogy a bokszokat a 2025-ös nagydíjon tökéletesen lehessen használni. A csapatok új otthonai tizenkét méterrel szélesebbek lesznek, mint a korábbiak. A garázsok eddig 4×12 méteresek voltak, ezután 7×21 méteresek lesznek. A Forma–1 mára jó ideje kinőtte a Hungaroring paddockját, nagyon szűkösen fértek el benne a istállók motorhome-jai. A F1-es helyszínek közül a miénk volt az egyik legkisebb, de csak eddig. Tágas tér fogja fogadni 2025-ben Max Verstappenéket.
Jelenleg darukkal övezett nagy földkupacnak tűnik az egész célegyenes, de a munkások hangya módjára szorgoskodnak, betonoznak, a markolók dolgoznak, és az építkezés – a kivitelező állítása szerint – jól halad. Naponta körülbelül 600 ember dolgozik a Hungaroring fejlesztési projektjében.
„Az előzetesen tervezetthez képest jobban állunk az építkezéssel, ám az általam elvárthoz, remélthez képest rosszabbul. De elárulom, én talán túlzottan is maximalista vagyok, tehát nem kell kétségbe esnünk. Időben, versenyre kész állapotban át fogjuk adni az üzemeltetőnek a pályát a június 16-ai határidőig.
A munka legnehezebb része most jön, mert nagy kérdés, hogy a tél, a havazás mennyire fogja megakasztani a munkálatokat.
Tavaly viszonylag könnyű dolgunk volt, mert talán csak két olyan hét volt, amikor esett a hó. Most is hasonlóban reménykedem. A munkások több műszakban dolgoznak, általában eset hétig, nyolcig, villanyfényben. Jól haladunk, de ebben a szakmában sosem bízhatjuk el magunkat, pláne télen nem” – mondta a Mandinernek Juhász Zoltán, a kivitelező Market Építő Zrt. műszaki igazgatója.
Az előzetes tervek szerint ebben az ütemben január végéig zajlik a szerkezetépítés a paddock-területén és főlelátón. A nyári start óta a szakemberek 20 ezer köbméter betont és körülbelül 5 betonacélt építettek be a két épületbe. Emellett óriási mennyiségű földet mozgattak meg: a bevágásnál nagyjából 100 ezer köbmétert, a töltés építésekor pedig 34 ezer köbmétert. A 40. Magyar Nagydíjon végre már 21. századi körülmények fogják várni a szurkolókat a Hungaroringen.
Ezt is ajánljuk a témában
A mogyoródi pályán már szinte minden készen áll a vasárnapi Forma–1-es versenyre, tényleg csak az utolsó simításokat végzik, és ahogy korábban, most is gyönyörű Herendi porcelánt kapnak a győztesek.
Ezt is ajánljuk a témában
Gulácsi Péter és Juhász Roland is körbejárta a 39. Formula–1-es Magyar Nagydíj boxutcáját, és elárulták, kinek drukkolnak vasárnap.