Veszélyben a nyári futam? Még a sár az úr a Hungaroringen, ahol Gulyás Gergely is megjelent

2024. november 26. 20:11

A Magyar Nagydíj 40. évfordulójára teljes körű felújításon esik át Forma–1-es versenypályánk. A Miniszterelnökséget vezető miniszter helyzetjelentést adott, a Mandinernek a kedvenc sportjáról beszélt...

2024. november 26. 20:11
Hungaroring
Kiss B. László

Nyitókép: hungaroring.hu

 

Hazánk legnagyobb sportberuházása jelenleg Mogyoródon zajlik. Az 1985-ben épített, mostanra rendesen leharcolt Hungaroring felújításának második ütemét az idei Magyar Nagydíj után, július végén kezdték el a kivitelezők. Még tavaly áprilisában született kormánydöntés a Forma–1-es magyar versenypálya fejlesztéséről, ennek is köszönhetően sikerült meghosszabbítani a Magyar Nagydíjat 2032-ig a versenynaptárban. A munkálatok első ütemében a közművek és az infrastruktúra modernizálását végezték el, hogy megfeleljenek a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) követelményeinek. Ennek keretében teljesen új főbejáratot kapott a ring, s az idei Grand Prix-ra elkészült a paddock kibővítése is.

Kedden délelőtt aztán „munkába állt” a ringen Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója is. 

Ők ketten egy nemzeti szalaggal díszített, fémből készített kapszulát helyeztek el az épülő pálya paddockjában. A krómozott hengerbe két darab újság, egy 1986-os Népsport és egy friss Nemzeti Sport került, előbbiben az első magyarországi F1-es futam beharangozó írása, utóbbiban pedig a felújítás állapotáról szóló cikk olvasható. A lapok mellett a régi főépület egy betondarabja, valamint egy porcelándísz is került a kapszulában, amelybe a Gyulay által írt és a létesítmény jövőbeli elnökének címzett, 2064-re szóló, személyes hangvételű levél is helyet kapott.

„Én akkor éppen száz éves leszek, és valószínűleg itt leszek vele én is. Ha majd együtt kinyitjuk az akkori felújítás miatt ezt a dobozt, kiderül számára is, milyen kemény munkával tartottuk itt a Forma–1-et a Hungaroringen” – viccelődött a sportvezető.

Hungaroring
Ezeket tették az időkapszulába
Fotó: Mandiner/Kiss B. László

Ideiglenes megoldások a ringen

Gulyás Gergely kiemelte, hogy 2026-ban lesz a 40. évfordulója annak, hogy Magyarország először Forma–1-es futamot rendezett, ami abban az időben óriási dolog volt, hiszen a keleti blokkban az volt az első. Azóta eltelt 38 év, de a jubileumi évre teljes körű felújításon esik át a létesítmény.

„Az építkezés nem lesz akadálya annak, hogy jövő nyáron is meg tudjuk rendezni a versenyt, igaz, számos ideiglenes megoldással. Az itt zajló építkezés ugyanakkor példamutató és időszerű, a határidők betartására mind a kivitelező, mind pedig a miniszterelnökség figyel” – mondta Gulyás Gergely. A minisztertől megkérdeztük a munka elvégzése után, mennyire van képben a Forma–1-ben.

„Tisztes távolságtartással figyelem az autó- és motorsporteseményeket. Tudom, milliók imádják világszerte, de az én kedvenc sportom a labdarúgás, azt követem” 

– árulta el a politikus a Mandinernek.

Az igazán nagy meló most folyik a ringen, ahol még a sár az úr. A második szakaszban megújul a tízezer férőhelyes fedett főtribün, a bokszutcában a garázsok és a főépület, valamint készül két gyalogosalagút, az egyik a versenyzők és a sportszakmai személyzet, a másik a vendégek részére. Ebben a fázisban elsőként a komplett, 280 méter hosszú régi épületet kellett eltüntetni, majd újraépíteni az alapokat tíz és fél hónap alatt úgy, hogy a bokszokat a 2025-ös nagydíjon tökéletesen lehessen használni. A csapatok új otthonai tizenkét méterrel szélesebbek lesznek, mint a korábbiak. A garázsok eddig 4×12 méteresek voltak, ezután 7×21 méteresek lesznek. A Forma–1 mára jó ideje kinőtte a Hungaroring paddockját, nagyon szűkösen fértek el benne a istállók motorhome-jai. A F1-es helyszínek közül a miénk volt az egyik legkisebb, de csak eddig. Tágas tér fogja fogadni 2025-ben Max Verstappenéket.

A havazás közbeszólhat

Jelenleg darukkal övezett nagy földkupacnak tűnik az egész célegyenes, de a munkások hangya módjára szorgoskodnak, betonoznak, a markolók dolgoznak, és az építkezés – a kivitelező állítása szerint – jól halad. Naponta körülbelül 600 ember dolgozik a Hungaroring fejlesztési projektjében.

„Az előzetesen tervezetthez képest jobban állunk az építkezéssel, ám az általam elvárthoz, remélthez képest rosszabbul. De elárulom, én talán túlzottan is maximalista vagyok, tehát nem kell kétségbe esnünk. Időben, versenyre kész állapotban át fogjuk adni az üzemeltetőnek a pályát a június 16-ai határidőig. 

A munka legnehezebb része most jön, mert nagy kérdés, hogy a tél, a havazás mennyire fogja megakasztani a munkálatokat. 

Tavaly viszonylag könnyű dolgunk volt, mert talán csak két olyan hét volt, amikor esett a hó. Most is hasonlóban reménykedem. A munkások több műszakban dolgoznak, általában eset hétig, nyolcig, villanyfényben. Jól haladunk, de ebben a szakmában sosem bízhatjuk el magunkat, pláne télen nem” – mondta a Mandinernek Juhász Zoltán, a kivitelező Market Építő Zrt. műszaki igazgatója.

Hungaroring
Jelenleg ilyen képet mutat a Hungaroring célegyenese 2024 november 26-án
Fotó: Mandiner/Kiss B. László

Az előzetes tervek szerint ebben az ütemben január végéig zajlik a szerkezetépítés a paddock-területén és főlelátón. A nyári start óta a szakemberek 20 ezer köbméter betont és körülbelül 5 betonacélt építettek be a két épületbe. Emellett óriási mennyiségű földet mozgattak meg: a bevágásnál nagyjából 100 ezer köbmétert, a töltés építésekor pedig 34 ezer köbmétert. A 40. Magyar Nagydíjon végre már 21. századi körülmények fogják várni a szurkolókat a Hungaroringen.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemodabuda-4
2024. november 26. 20:56
ezt a szart is 2 évente átépíttetik velünk olyan pénzeket raknak bele amiből az összes kátyús közutat meg lehetne csinálni az egész országban. van olyan hogy F1 adó? vagy az az útalap amit a benzinárban kifizet a barom magyar azt amin áfa van a jövedékiadón is? keresztény értékrend szerint megfizetjük a császárnak is és az istennek is de ki itt a császár és ki az isten????????????
Bitrex®
2024. november 26. 20:54
Kéne egy alagutat is beiktatni, meg felüljárót, esetleg egy völgyhidat. Sokkal látványosabb lenne.
helyrerakosgat
2024. november 26. 20:53
- Unom, hogy a szent hírverseny jegyében félművelt, trehány balfaszok hánynak elém mindenféle betűhalmazokat, olyanok, akik az anyanyelvüket sem beszélik anyanyelvi szinten. - Unom, hogy nyelvgyalázásban a Mandiner utolérte, és egy ideje már kezdi lekörözni a 444-et. - Unom az ugráló oldalakat, a mindenhonnan bekúszó, rám nyíló, az olvasást minden módon akadályozó reklámokat, és félve gondolok arra a NER-re, ahol még közepesen értelmes webmesterek sem lelhetők fel. - Unom, hogy a kommentszekcióban folyton valamely ismeretlen lények szexi pinájának megtekintési lehetőségeiről kell olvasnom. - Unom, hogy a magát nemzetinek nevező oldal a nap 24 órájában azzal az érzéssel szembesít, hogy kicsit sem különb a médiánk, mint az övéké. Összegzés: Elmentek ti a slendrián, trehány, nyelvgyalázó, szenzációhajhász anyátok keservébe! És ne jöjjetek nekem azzal, hogy a Szent Cél meg a győzelem érdekében dolgoztok, mert amit itt műveltek, ezen a felületen, az lassan kimeríti a szabotázs fogalmát.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!