Ezzel kapcsolatban picit felemás érzéseim vannak. Ezt nem sportközgazdászként, hanem magyar szurkolóként mondom, magyar emberként, családi és személyes okokból nekem fontos a magyar labdarúgás. Kata Mihály és Vancsa Zalán is a magyar futball „terméke”, a „mi kutyánk kölyke”. Tényleg nem szeretnék senkit megbántani, de a kiváló hátvéd Willi Orbánról ilyen szempontból más nekem. Ennyi elfogultság talán megbocsátható.
Visszatérve a menedzserekre: mekkora szerepe lehet egy játékos karrierjében annak, hogy ki menedzseli? Ott van például Sallai Roland – lehet, hogy csak én vagyok elfogult vele szemben, de úgy érzem, többre hivatott, mint hogy egy Bundesligában középcsapatként jegyzett Freiburgban szerepeljen, mégis évek óta nem lépett előre, tavaly óta pedig ő is az EM Consulting ügyfele.
Nem mondanám döntőnek a menedzserek szerepét, mert a játékos-igazolások egyre inkább adatalapon mennek. A leggazdagabb egyesületeket kivéve ez rendszerint úgy működik, hogy amennyiben egy klubnak szüksége van egy bizonyos típusú játékosra, van ennyi és ennyi pénze, megnézik, hogy ki van az adott összegért a piacon. Egy óriási adathalmaz vizsgálatát követően kijön mondjuk 12 labdarúgó, és ezek közül szerződtetnek valakit. A másik megközelítés, a menedzsment alapú hozzáállás sem kopott még ki a világból. Ez az, amikor ügynökök jönnek-mennek, és ajánlgatnak játékosokat a kluboknak, azok pedig ajánlatokat kérnek. Amennyiben egy játékosügynöktől kérnek ajánlatot meg tanácsot, az jelzi, hogy megbízható. Jó, hogy ma nekünk is vannak ilyen ügynökeink, mert ez is emeli a magyar futball presztízsét. Úgy tudom, hogy Esterházy Mátyást keresik, megkérdezik a véleményét.
A Szoboszlai Dominiket is képviselő Esterházy Mátyás többször is elmondta, hogy mennyire lényeges tényező a játékosai karaktere. Egyetért vele?
Ezt ő biztosan sokkal jobban tudja. De ez egybecseng azzal, amit látok a nemzetközi labdarúgásban. A karakter sokféleképpen értelmezhető fogalom. Van egy kereskedelmi értelmezés – Szoboszlai Dominik esetében például rendkívül fontos, hogy egy jóképű srácról van szó, aki jól kommunikál, jól beszél angolul is. A labdarúgás, a sportüzlet arról szól, hogy el tudod-e adni a szolgáltatást. A futballbiznisz legfontosabb célja, hogy a fogyasztó, a szurkoló a stadionban vagy a tévén keresztül megnézze a meccset. Mert akkor fog rajongani, akkor fog termékeket vásárolni. Ezt segíti az adatelemzés is. Minden ezt szolgálja,