Ez ám a nagy szám! Kiderült, mennyit keresnek a magyar futballisták
Tavaly tovább nőttek a labdarúgók fizetései Magyarországon. Neves sportközgazdásszal jártuk körbe a témát.
A Mercedes brit versenyzője a legjobban fizetett F1-es pilóta, majd Max Verstappen (Red Bull) és Fernando Alonso (Aston Martin) következik. Nem csupán a teljesítmény számít. Mutatjuk a számokat szakértő kommentálásával.
Nyitókép: MTI/AP/Takahasi Toru
Talán nem is annyira meglepő, hogy a hét világbajnoki-címet nyerő Lewis Hamilton az autósport királykategóriájának legtöbbet kereső szereplője. A Mercedes versenyzője évi 51,15 millió eurót (20,25 milliárd forint) kap a németektől a munkájáért. Nem is vitás, az egyik legmeghatározóbb alakja ő a Forma–1-nek, de azért az szembetűnő, hogy az utóbbi években már elég gyengén teljesít, csapattársa, George Russell rendre legyőzi őt a futamokon. Ráadásul a 26 éves kollégája csak aprópénz keres Hamiltonhoz képest. Igazából még a tizedét sem kapja évente, „csupán” 3,72 millió eurót. Ami persze magyar szemmel szép pénz, 1,47 milliárd forint, a pályán azonban a legkevésbé sem látni ezt a különbséget kettejük között, sőt…
A számokat böngészve, plusz az elmúlt két évben mutatott formája alapján felmerül az emberben a kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt a vb-győztes munkája.
„Hamilton piaci értéke a hét világbajnoki címének, az ismertségének és a marketing értének szól. Ez teljesen normális piaci viselkedés, egy sportág legnagyobb sztárjai mindig a legdrágábbak is” – vélte Wéber Gábor, az M4 Sport Forma–1-es kommentátora.
Jövőre pedig még nagyobb lesz a különbség Hamilton javára, igaz, akkor ő már nem a Mercedes, hanem a Ferrari sikereiért fog harcolna. A 39 éves autóversenyző két évre szerződött az olaszokhoz, akiknél a Formu1a.uno tudomása szerint 92,43 millió euró (36,3 milliárd forint) lesz az éves fizetése, amivel a csapat történetének legjobban fizetett versenyzői közé emelkedik. Ugyan ezt a számot nem erősítették meg Maranellóból, de nem tűnik irreálisnak az összeg. Persze majd az idő megadja a választ azoknak a kétkedőknek, akik azt mondják, ez kidobott pénz az ablakon egy ilyen öreg pilótának.
„Alonso az Aston Martinnál 43 éves és ereje teljében versenyez. Hamilton mesés ferraris fizetése csak pletyka, ezt senki soha nem hozza nyilvánosságra. Kidobott pénz semmiképp nem lesz, mert
Hamilton szerződtetésének hírére egy nap alatt 8 milliárd dollárral emelkedett a Ferrari tőzsdei értéke, és azóta is további 10 milliárdot.
Plusz a merchandising, tehát az ajándéktárgyak és egyéb relikviák később komoly bevételt hoznak a cégnek. Ezen hatalmasat kaszál majd mindkét fél” – véli a sportriporter.
Tény, hogy az utóbbi két szezonban nem Hamiltonról szólt, hanem sokkal inkább Max Verstappenről. A Red Bull sztárja háromszor nyerte meg a világbajnokságot, de ezzel is csak a második a fizetési listán. A holland 41,85 millió eurót (16,57 milliárd Ft) tehet zsebre évente. Az első kettőtől némileg lemaradva, a dobogó harmadik fokán foglal helyet Fernando Alonso, aki az Aston Martinnál évi 22,32 millió eurót kap (8,83 milliárd Ft) – írta meg a Motors Inside.
A három legjobb után rendesen leszakadva következnek a többiek. A negyedik helyen a Ferrari pilótája Charles Leclerc áll, 13 millió euróval (5,1 milliárd Ft). Verstappen csapattársának, Sergio Péreznek a szereplését 9,3 millió euróval (3,67 milliárd Ft) honorálja a Red Bull. Meglepően bőkezű a Stake F1 Team Valtteri Bottasszal, aki szintén 9,3 millió eurót kap. Az idei Ausztrál Nagydíj győztesének, Carlos Sainznak a Ferrari 7,44 millió eurót (2,9 milliárd Ft) fizet egy szezonért. Esteban Ocon az Alpine-nel és Lando Norris a McLarennel 5,58 millió eurót (2,2 milliárd Ft), illetve 4,65 millió eurót (1,83 milliárd Ft) keres. Meglepően hátul van a sorban, pláne csapattársához, Alonsóhoz képest Lance Sroll, akinek csupán 1,86 millió euró (734 millió Ft) a fizetése.
„Stroll a családi csapatban versenyez, annyi pénzt kap, amennyit akar. Hivatalosan alacsony összeget keres, ezt speciel tudom az Aston éves adóbevallásából. De ez semmit nem jelent, ezer más helyről jut még bevételhez. Az Alpine a gyári csapat mivoltából fizet jobban, nem a versenyzők tehetnek a gyenge szereplésről, Bottasnak pedig a mercedeses előélete garantált magas fizetést, amikor a Sauberhez szerződött” – mondta a Mandinernek Wéber.
Amúgy Esteban Ocon például jobban keres, mint csapattársa, Pierre Gasly, annak ellenére, hogy a teljesítmény és eredmények terén nincs különbség a két versenyző között. A Forma–1 legrosszabbul fizetett pilótája a 23 éves amerikai versenyző, Logan Sargeant (Williams), aki mindössze 930 ezer eurót kap évente.
Ezt is ajánljuk a témában
Tavaly tovább nőttek a labdarúgók fizetései Magyarországon. Neves sportközgazdásszal jártuk körbe a témát.