A sportolók teljesítménye nem csak attól függ, hogy az edzőteremben vagy a medencében miként készülnek fel. A lelki egészségükért erre szakosodott trénerek felelnek.
Ma már egy sor módszer közül választhatnak a versenyzők, hogy a váratlan stressz- vagy krízishelyzeteket kezelni tudják, vagy épp a jobb teljesítmény eléréséhez finomhangolják a gondolataikat. A széles repertoárból mindenki másképp merít. Ennek jártunk utána mentáltréner, coach és sikeres sportolók megkérdezésével.
Kenyeres András. Fotó: Mandiner-archív
„A sportmentáltréning olyan terület, ahol igencsak le vagyunk maradva a Nyugathoz képest. Az egészséges sportolókat mentálisan fel kell készíteni az előttük álló kihívásra, hogy teljesíteni tudjanak akkor is, ha nem edzésen vannak – mondja a Mandinernek Kenyeres András tanácsadó, aki többek között a férfi-vízilabdaválogatottal és a veszprémi kézilabdacsapattal dolgozott együtt. – Fontos leszögezni, hogy mi nem sportszakmai edzők vagyunk, azaz nekünk nem kell értenünk a focihoz vagy a kézilabdához; a mi feladatunk, hogy olyan eszközöket adjunk a sportolók kezébe, amelyekkel javítani tudják a teljesítményüket. Fókuszba tesszük a gondolkodás finomhangolását, akár átkeretezését is, hiszen egy-egy rossz gondolat, például hogy úgysem fog sikerülni, idővel önbeteljesítő jóslattá válhat.”
Kevesen látják, mennyi munkát fektetnek a versenysportolók a felkészülésbe” (Kenyeres András)
Kenyeres András azt tapasztalja, hogy sokszor nincs megfelelő kommunikáció játékos és edző között. „Olyan az egész néha, mint egy húsvásár, vagy mintha gépekről lenne szó: hozod az eredményt vagy nem hozod. Ez súlyos problémákhoz vezet, és társadalmi kérdéseket is feszeget. Abban hiszek, hogy a bajt sokszor meg lehet előzni, illetve ha bekövetkezett, hatásosan kezelni kell. A sportolókat nem feltétlenül készítik fel fejben arra, hogy miként játsszanak, milyen mentális tervvel álljanak neki a megméretésnek.”
Minden eddiginél frissebb és részletgazdagabb adatokkal teli gimnáziumi rangsorral jelentkezik az MCC az Oktatási Hivatallal együttműködve. Mitől jó egy iskola? Hol van egy gimnázium lelke? S miért hősök a pedagógusok? Többek között erre igyekeztek választ adni a MCC-OH Országos Gimnáziumi Rangsora kiadvány sajtótájékoztatóján.
Egyre hangosabban hallatják a hangjukat azok a szakértők, akik a mesterséges intelligenciával foglalkozó nagyvállalatok tőzsdei túlértékeltségére és a veszélyes pénzáramlásokra is felhívják a figyelmet. Vajon mi lesz ebből? Újabb dotkomlufit fújunk?
p
2
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!