A Forma-1 legutóbbi brutális balesetei – összeszedtük mire számíthatunk a Magyar Nagydíj előtt
2022. július 27. 16:27
Bevezetése óta minden évben életet mentett a fura formájú „glória”. Csou Kuan-jü silverstone-i bukása azt is megmutatta, hogy nem lehet mindig a glóriában bízni, ha egy pilóta élete a tét, de nélküle hatalmas volna a rizikó. Holnaptól a Hungaroringre figyel a világ és őszintén reméljük, hogy a várhatóan csúcsnézőszámot hozó esemény nem az ijesztő balesetektől, hanem a valaha volt egyik legszínvonalasabb verseny miatt lesz majd emlékezetes.
2022. július 27. 16:27
p
1
0
6
Mentés
Majer Dániel, a Racingline.hu szerzőjének írás a Mandiner Sporton
A pokolba kívánt „glória"
Noha a glória 2018-as bevezetése óta sem makulátlan a „szerkezet” életmentő mérlege, hiszen 2019-ben Antoine Hubert az F2-ben sajnálatosan életét vesztette -, mégis, az idén nyáron ismét bizonyítást nyert, hogy mekkora szüksége van az autósportnak erre, a kezdetben nagyon sokak által a pokolba kívánt vívmányra.
Lewis Hamilton volt az egyik legnagyobb kritikus. „Megértem, hogy nagyon fontos a biztonság, amin dolgoznunk kell, de nem ez a megoldás” – nyilatkozta négy évvel ezelőtt a glóriát a F1 történetének legrosszabb változtatásának nevező Lewis Hamilton. Ne titkoljuk, az azóta szintén világbajnokká váló
Max Verstappen is ellenezte a sokak szerint ronda eszközt. „Bizonyos mértékű kockázatnak lennie kell. Javíthatunk az autó biztonságán, de nem kell ez az izé a tetejére.
Nem csak a kinézete miatt, de nem gondolom, hogy szükséges lenne” – vélekedett a holland.
Erről az “izéről” viszont azóta kiderült, hogy bizonyítottan életet ment, és ha nem lenne, könnyen lehet, hogy Verstappenre most sokan a Lewis Hamilton halálát, de legalábbis súlyos sérülését okozó pilótaként tekintenének, és az idén nem Charles Leclerc-rel vívna – egyre egyoldalúbb – harcot a világbajnoki címért.
Tavaly ugyanis Hamiltont is megóvta a glória, amikor Verstappen ráparkolt az autója tetejére az Olasz Nagydíjon.
Négy évvel ezelőtt Spában pedig Charles Leclerc mondhatott köszönetet az FIA-nak és az együléses versenyautók biztonságosabbá tételében kulcsszerepet játszó, 2019 márciusában tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whitingnak, miután Fernando Alonso McLarenje szánkázott át az Alfa Romeóján – szerencséjére nem letarolva a pilóta fejét.
De nem csak az F1-ben tette a dolgát a titániumból készült eszköz, amelynek állnia kell az ütközés próbáját, ha egy 20 kilós kerék akár 225 km/h-val csapódik neki. Az alsóbb kategóriákban, többek között a F2, F3 és F4-ben is roppant hasznos változtatásnak bizonyult a bevezetése. A glória megjelenése után néhány hónappal, a 2018-as F2-es szezon harmadik fordulóján
a japán Makino Tadaszuke úszott meg egy potenciálisan halálos kimenetelű balesetet, mert honfitársa, Fukuzumi Nirei autójának teljes súlyát a saját feje helyett a glória tartotta meg.
Sajnos a 2019-es Belga Nagydíj F2-es főfutamán Anthoine Hubert-en a glória sem segíthetett, hiszen Juan Manuel Correa oldalról találta telibe a francia versenyző védőfalról visszapattanó autóját. Egy héttel később, ugyanakkor Monzában ismét életet mentett a szerkezet, méghozzá a Forma-3-ban versenyző Alexander Peroniét. Az ausztrál pilóta autóját egy meglazult – egyébként azóta egyre többet kritizált – hurka kerékvető dobta meg úgy, hogy jó néhány levegőben bemutatott szaltó után fejjel lefelé esett rá a szalagkorlátra. Peroni a saját lábán szállt ki…
Peroni balesete:
We are all extremely relieved that Alex Peroni walked away from this crash during Race 1 in Monza.
És persze az sem lehet véletlen, hogy a glória megjelenése óta minden évre jut legalább egy, de rendszerint több olyan ijesztő baleset, amelynek szerencsés végkimenetelében elévülhetetlen érdeme van az eszköznek. 2020-ban Romain Grosjean horrorisztikus bahreini bukása volt a glória létjogosultságának legjelentősebb visszaigazolása. Igaz ugyan, hogy balesetben fellobbanó és
a pilóta kezét megégető tűz és a francia akaratereje vésődött be a legtöbbeknek ebből a drámai ütközésből, miközben azt sokan elfelejtik, hogy Grosjean nagy valószínűséggel bennégett volna a Haasban, ha nincs a glória.
A becsapódás során konzervnyitóként kettéhajlított szalagkorlát a pilóta feje előtt állt meg, glória nélkül talán a fejében. Néhány évvel korábban ezt a feladatot még Grosjean bukósisakjának kellett volna „megoldania”, amely ugyan óriási erőhatásokat képes kiállni, de a versenyző fejét és nyakát akkor sem arra teremtették, hogy 192 km/h-s sebességgel közelítő szalagkorlátokat hasogasson.
Amikor pedig már halványodni látszott bennünk a bahreini horror emléke, idén júliusban újabb emlékeztetőt kaptunk arról, mit keres az autókban az „élményt zavaró” glória. Előbb a brit F1-es hétvége F2-es főfutamán történtek mutatták meg, hogy
alighanem ismét gyászba borulhatott volna a teljes paddock, ha a magyar kötődésű Roy Nissany autóján nincs ott “az izé.”
Az izraeli versenyző saját maga alatt vágta a fát, amikor a bukótérből visszatérve leszorította a pályáról az őt támadó Dennis Haugert, akinek az autója ettől irányíthatatlanná vált, majd a hurka kerékvető által megdobva oldalról Nissany autójába, azaz pontosabban annak glóriájába csapódott. Belegondolni is borzasztó, hogy mi lett volna a végkifejlet, ha ez a baleset mondjuk 5 évvel ezelőtt történik.
Ezzel azonban még nem zárult le a "biztonsági erődemonstráció”, az F1-es futamon ugyanis
jött Csou Kuan-jü fejtetőn csúszása és védőkorlát mögé repülése. A kínai pilóta karcolás nélkül úszta meg az esetet, melyet követően a közösségi médiában üzent, hogy a glória mentette meg az életét.
Noha az F1 és az FIA hivatalos vizsgálata a baleset kapcsán még nem zárult le, azt már tudjuk, hogy az Alfa Romeo bukókerete (a pilóta feje mögött, annál magasabban található rész) már a célegyenes aszfaltján – amelyen egyébként 4-5 cm mély nyomot hagyott – teljesen megadta magát, azaz, ha nincs a glória, Csou a bukósisakján csúszott volna 200 km/h-s sebességgel.
Zhou balesete:
Today was a reminder that F1 remains a high-speed, high-risk sport that is always right on the edge.
We are so thankful to the advances in safety that mean both Zhou Guanyu and Alex Albon are safe and well. pic.twitter.com/BJ8PPDG2av
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke utólag elmondta, nagyjából kétszer akkora erőhatás érte a bukókeretet, mint amekkorát a kötelező töréstesztek során el kell viselnie, ami mindenképpen kérdéseket vet fel, hiszen hiába van ott a glória, azért nem lehet mindent egy lapra feltenni. Az FIA pedig nem is tesz, a RacingNews365.com ugyanis úgy tudja, hogy a 2023-as szezontól egy sor biztonsági változtatást eszközölnek, a csapatok pedig már bele is egyeztek a töréstesztek szigorításába.
Aki erre műfajra adja a fejét, tisztában van azzal, hogy nincs 100%-os biztonság, és noha értelmetlen a sportban a „mi lett volna” kérdésfelvetés, a biztonságért és az élmény megtartásáért felelős szakembereknek - legalábbis szűk körben – mégis át kell rágniuk magukat azon, hogy
mi lett volna, ha Csou autója oldalára borulva, a kínai pilótát csapdába ejtő kerítés és a szalagkorlát közé szorul és kigyullad…
A legdurvább elméleti szcenáriók mind a FIA asztalán kell landoljanak, mert hiába használják immár negyedik éve a glóriát a főbb formaautós sorozatokban, a veszély – ahogy láthatjuk – még 2022-ben is ott leselkedik a következő kanyarban...
Reméljük a Magyar Nagydíjat ezen a hétvégén elkerüli.
Az üléspróba és a szimulátorteszt már megvolt, szerdán pedig vezetni is fogja Fioranóban az egyik Ferrarit a britek hétszeres Forma–1-es világbajnoka, Lewis Hamilton.
Csisztu Zsuzsa sportújságíró, többszörös tornászbajnok és olimpikon életére különösen nagy hatással volt Keleti Ágnes. A legemlékezetesebb pillanatokról beszélgettünk.
Az M4 Sport műsorában Szöllősi György, az MSÚSZ elnöke és Csisztu Zsuzsa alelnök ismertette, kik kerültek az első három közé az egyes kategóriákban a 67. M4 Sport – Az Év Sportolója Gálán.
A Magyar Nagydíj 40. évfordulójára teljes körű felújításon esik át Forma–1-es versenypályánk. A Miniszterelnökséget vezető miniszter helyzetjelentést adott, a Mandinernek a kedvenc sportjáról beszélt...
„Make Amerika great again!”, „Nekünk Magyarország az első!”. Így fordíthatjuk le Kölcseyt mai nyelvre – így beszél a normalitás, ez a régi, elveszett világunk visszajövetelének ígérete.
p
1
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 6 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2022. július 29. 00:31
Kijafaszt érdekel a szar Forma1, hiába gyújtogatják fel magukat.