Putyin szerint mindenki téved: nem volt itt semmiféle interkontinentális ballisztikus rakéta
„Az agresszív akciók eszkalációja esetén szintén határozott és tükörválaszt fogunk adni” – üzente az orosz elnök.
Nem sokszor látunk olyat, amit a Mercedes az egyik tesztidőszakról a másikra megcsinált: tulajdonképpen egy teljesen új autóval érkezett a bahreini gyakorlásra, amely láttán rengeteg ember szemöldöke szaladt fel az égbe, annyira innovatív.
Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
A Mercedes mellett a riválisok is próbálják saját szájuk íze szerint megfogni az új szabályokat, miközben nagyon nehezen férnek be autóikkal súlyhatár alá. A szezon előtt nem sokkal a Red Bull tűnik legerősebbnek. Feljött a Ferrari, problémákkal szembesült a Mercedes.
Egyébként is izgatottan készült mindenki a 2022-es évad első három tesztnapjára, hiszen
A jellemzően online autóbemutatók túl sok dolgot még nem árultak el, így mindenki arra várt, mikor látja végre őket ténylegesen, a pályán is.
Az első három, barcelonai tesztnap során a mezőny is árgus szemekkel figyelte, hogy hogyan közelítették meg és értelmezték a szabályokat az egyes mérnöki gárdák, így már akkor is azt láthatták, láthattuk, hogy igencsak eltérő koncepciók születtek a tervezőasztalon.
A szabályváltozások nyomán több istállónak is igen komoly problémái akadtak ennek betartásával, némelyik közülük ráadásul kétszámjegyű mennyiséggel lógott túl a határon. Az egyik ilyen csapat, talán némileg meglepő módon, a Red Bull volt.
„Az autó jó, az egyetlen problémája a súlya. De mindenki más is küzd ezzel” – fogalmazott a csapat részéről Helmut Marko nemrég.
A súlyproblémák végül egy egész széles spektrumon jelentek meg a mezőny tíz istállójánál. Voltak azok a meg nem nevezett csapatok, amelyeknek több mint tízkilónyi fogyókúrára kellett volna fogniuk autójukat, voltak, akik első próbálkozásra csak néhány kilót tévedtek (a Ferrari és a McLaren például 800 kiló környékén mérlegelt), ám olyanok is, akik rögtön elsőre be tudták lőni a maximumsúly alá a maguk gépét. Ezt nem feltétlenül az Alfa Romeótól várnánk, de az olaszok ebben mindenképp jobbnak bizonyultak a riválisoknál.
A súlyproblémák nyomán a kérdésben nem érintett Alfa Romeo kivételével minden más rivális igyekezett nyomást gyakorolni a döntéshozókra, hadd hízzon legálisan, a szabálykönyvbe is lefektetve minden egyes autó. A mezőny a többség igényeit lefedve kétszámjegyű emelést kért, amelybe viszont az F1 nem ment bele, mondván, az ellenkezne a modern Forma-1 költséghatékonyságra törekvő szabályainak szellemiségével. A kompromisszum végül három kiló lett, ennyi mozgásteret kaptak tehát az alkudozók.
Még mielőtt a második tesztidőszak megkezdődött volna (ezúttal Spanyolországgal ellentétben immár Bahreinben),
Erről két ember hiányzott, Lewis Hamilton közlekedési fennakadások miatt maradt le a fotóról, Daniel Ricciardónak pedig nemhogy a közös fotót kellett kihagynia, de még a teszt első két napját is betegsége miatt.
A mezőny többsége az egyik tesztidőszakról a másikra alapvetően az elsőn használt autóját faragta és finomhangolta,
A W13B már messziről felismerhető a többi autó közül, annyira szűk az egész autó kialakítása. Már önmagában nagyon látványos az, hogy mennyire keskeny például a két oldaldoboz, emiatt például igencsak hátra kellett tolni a hűtésrendszert. Ezen kívül persze több finomság átalakult még Szahírba érkezve, viszont az oldaldobozok mellett a padlólemez, amit még egy avatatlan szem is könnyen kiszúrhat. Amennyire keskeny az egész kasznikialakítás, ezzel arányosan annyira tűnik hatalmasnak mellette a padlólemez mérete, amely mint egy szoknya öleli körbe az autót. Persze ez nem a szó szoros értelmében vett, egyszerű lemez, hanem rengeteg érdekességet rejt magában.
A csapatok ilyenkor egyrészt még maguk is csak ismerkednek saját autójukkal, másrészt pedig akár egészen eltérő feladatokat is szabhatnak versenyzőiknek a teszt egy adott napján. Éppen ezért nem érdemes a nap végén látott köridőkből messzemenő következtetéseket levonni.
A barcelonai három tesztnap például a legkevésbé sem tükrözte a 2022-re éles körülmények között prognosztizálható erőviszonyokat. Az első napon ugyanis a mclarenes Lando Norris, a másodikon pedig Charles Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak a Ferrarival, és csak a harmadik nap mutatott életjeleket magáról ilyen formában a Mercedes, amikor Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak. Ezek után ráadásul az általánosan már valósághűbbnek tartott második tesztidőszak során egy Pierre Gasly-elsőséggel indított a mezőny, így meg aztán pláne nehéz bármerre elindulni az eredmények elemzése során.
Ahogy azt említettük, Leclerc a második napon bizonyult a leggyorsabbnak, viszont azt megelőzően is ott volt Norris nyakán, valamint akár ő, akár Carlos Sainz mindig hozott jó köridőket.
A két érintett csapat, vagyis a Mercedes és a Red Bull, amelyek mellé a Ferrari is szeretne odaférni a húsosfazékhoz, ki is fejezték elismerésüket a Ferrari kapcsán. A hétvégi szezonkezdésen (szintén Bahreinben) kiderül, nem csak túl sportszerűek voltak-e az olaszok kapcsán a riválisok, esetleg a saját tempójukat nem akarták ország-világ elé kitárni.
A Forma-1 egyébként is nagyon gyorsan változó és átalakuló erőviszony-rendszerében talán reálisabb az első néhány futamra megfogalmazni azt, mi is lehet a papírforma.
„Egy csónakban evezünk most a Red Bull-lal: formán kívül teljesítünk egyelőre” – nyilatkozta a stuttgarti márka egyik mérnöke az Auto Motor und Sportnak. – „Ha már a héten rendeznék meg a Bahreini Nagydíja, akkor nagy valószínűséggel a Ferrari lenne az első számú favorit.”
Az Ezüst Nyilak csapatfőnöke, Toto Wolff ehhez hozzátette, hogy „lehet, hogy nem a Ferrari rendelkezik a legjobb konstrukcióval, azonban jelen pillanatban a mezőny autói közül az F1-75-öt a legkönnyebb vezetni.”
Lewis Hamilton is szkeptikus a szezonkezdést illetően. „Jelen pillanatban nem mi vagyunk a leggyorsabb csapat. A Ferrari és a Red Bull nagyon gyorsnak tűnik és csak utánuk jövünk mi vagy a McLaren, nem tudom. Annyi biztos, hogy nem mi vagyunk az elsők.” – értékelt a hétszeres Formula–1-es világbajnok.
Már reggel is ők voltak a leggyorsabbak Sergio Pérez révén, a napot végül a világbajnoki címvédő csapattárs, Max Verstappen zárta az élen. Ha vesszük őket, a riválisok által egyöntetűen erősnek tartott Ferrarit, valamint a valós potenciálját rendszeresen rejtegető Mercedest, akkor egy sokszereplős vb-csata körvonalazódik előttünk.
Nyitókép: A Mercedes új autót tesztelt Bahreinben. Mercedes AMG Petronas