Budapesten többet kaptunk, mint egy világeseményt
A Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, Sebastian Coe elárulta, mivel nyűgözték le a magyarok.
Folyamatosan halasztódott a budapesti közbringarendszer elindulása, de most már a szerződés szerint is jó két hónapja el kellett volna indulnia a BuBinak, a csúszást szoftver-problémák okozzák. Most azt mondják az illetékesek, hogy júliusban talán végre tényleg elindulhat a rendszer.
Júliusban indulhat a budapesti közösségi kerékpáros rendszer, a Mol BuBi (Budapest Bicikli) – hangzott el a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettesnek és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának keddi budapesti sajtótájékoztatóján. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes azt mondta, a széles körű próbaüzemet követően várhatóan júliusban lesz használható teljes körűen a rendszer. Közölte, úgy látják, hogy a nyertes konzorcium mindent megtesz annak érdekében, hogy mihamarabb megkezdődhessen a hivatalos próbaüzem.
Elmondta, hogy a rendszert 18 900 forintért lehet majd igénybe venni egyéves időtartamra. Az első ezer felhasználónak az éves bérlet 12 ezer forintba kerül, ebből ötezer forint felhasználható lesz fél órán túli használatokra. Fél órás használatig ingyenes a rendszer. Utalt arra, hogy a rendszer kiépítése 1,1 milliárd forintos költségvetésű projekt, a forrás nyolcvan százaléka uniós támogatás. A 76 gyűjtőállomáson ezer-ezerötven kerékpárt állítanak forgalomba.
Vitézy Dávid, a BKK vezetője közölte, két hónapos késésben van a rendszer átadása, a késedelem oka a számítógépes háttérrendszer véglegesítésének elhúzódásából származik. A kerékpárok készen vannak, a dokkolóállomásokat is telepítették már. A rendszert mindennap mintegy száz ember teszteli. Kijelentette: a rendszert akkor tudják nyilvános próbaüzemre átengedni, majd átvenni, ha a szoftver hibátlanul működik. Példaként említette, hogy bizonyos funkciók még nem működnek az érintőképernyős terminálon, a kártyás fizetés nem lehetséges még minden kártyatípussal. Abban bíznak, hogy a T-Systems Zrt. hamarosan kijavítja a szoftverhibákat.
A BKK vezetője elmondta, hogy a rendszert a szerződés szerint április 7-én kellett volna átadni, azóta minden egyes nap után 1,8 millió forint kötbért számol fel a BKK, így eddig 104 millió forint gyűlt össze, a kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, ezt július 16-án érné el az alvállalkozó konzorcium. Ha addig nem készül el a BuBi, akkor a BKK felmondhatja a szerződést, de erről csak akkor döntenek, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására. Szavai szerint minden segítséget megadnak a szállító konzorciumnak ahhoz, hogy mihamarabb kijavíthassák a hibákat. A felmondás kockázatos lenne, újabb tendert kellene kiírni. Közölte, hogy a díjszabást nem vésték kőbe, a tapasztalatok alapján korrekciók lehetnek majd a díjsturktúrában. A nyilvános tesztüzemre bárki jelentkezhet majd – tette hozzá.
Horváth Gábor, a T-Systems Zrt. ágazati igazgatója elmondta, hogy szerdától egy hétig úgynevezett terheléses tesztnek vetik alá a rendszert több száz ember részvételével. A késedelemről azt mondta, ott követték el a hibát, hogy a tervezéskor alábecsülték az egyes szoftverek „integrációs szükségletét”. Elmondta, a nyilvános tesztüzemben ezer ember próbálhatja majd ki a rendszert.