Milyennek látja a magyar kerékpáros piac elmúlt néhány évét? Mennyire érezték meg a gazdasági válság hatását?
Visszaesett az értékesített kerékpárok száma, de érdekes módon nem közvetlenül a válság kirobbanását követően. 2009-ben még nem éreztük a visszaesést, 2010-ben viszont mintegy 20 százalékkal szűkült a piac, azóta pedig a stagnálás a jellemző. Ez azt jelenti, hogy a korábbi, évi 350 ezer darabos éves forgalom 300 ezer alá esett vissza három éve, és azóta is beragadt 300 ezer körül.
Ez mintha ellentmondana annak, hogy például Budapesten az elmúlt években is jelentősen nőtt a kerékpáros forgalom.
Más dolog a kerékpáreladás és más a -használat. A kerékpárhasználat folyamatosan bővül, és ebben Budapest valóban az élen jár. Ez több okra vezethető vissza: mind többeket vonzanak a zöld programok, sok külföldi van, aki szeret kerékpárral járni, és a diákok is a kerékpárt választják, bár ők sokszor nem zöld megfontolásból, hanem mert rugalmasabb és olcsóbb. Ráadásul a kerékpáros infrastruktúra fejlődése nem csak ösztönzi, de koncentrálja is a kerékpárhasználatot, ami a valós növekedésnél is nagyobb látszólagos bővülést eredményez. Például korábban nem az Andrássy úton, hanem alternatív útvonalakon tekertek az emberek. Más nagyvárosokban, például Londonban is jellemző a kerülőutak használata.
Az autókkal közös úthasználat nem mindig konfliktusmentes. A kerékpáros forgalom további növekedése javít vagy ront a helyzeten?
Budapesten még sok autós nincs hozzászokva, hogy meg kell osztani az utat a biciklisekkel is. Úgy gondolom, ebben nagy előrelépést hozhat a kerékpáros közösségi közlekedés elterjedése. Mivel egy-másfél kilométerre a város belső részein egyáltalán nem érdemes autóba ülni, ezért ha Budapesten kiépül a közbringa rendszer, akkor nagyon sok autósból is mindennapos kerékpárhasználó lehet.
Önök is fejlesztettek kerékpárkölcsönző rendszert. Indultak-e a fővárosi közbringahálózat, a Bubi tenderén?
Nagy fájdalmunkra a kiírás szerint referenciák hiányában egy magyar cég nem tudott önállóan indulni. Ezért egy angol céggel közösen pályáztunk, de egy adminisztrációs hibánk miatt kizárták a pályázatunkat. A kiírónak lett volna ugyan lehetősége más döntésre is, de elfogadjuk, hogy ezt választotta, pedig úgy gondoljuk, hogy minden szempontból versenyképesek voltunk, az ajánlatkérő alkupozícióját is javította volna, ha versenyben maradunk.