Ennek ellenére sokan támogatnak bennünket: több mint háromezer lájkunk van a Facebookon, és egy-egy epizódot mintegy tízezren láttak. Ez sokkal több is lehetne, ha az emberek megértenék: itt most nem rólam van szó. Én csinálom, mert nekem volt kedvem és hátterem, de ez nem elsősorban Tomcat projektje.
Mit tehetünk biciklink megtartása érdekében?
Nem létezik olyan lakat, amely megállítja a bűnözőt, legfeljebb olyan, amelyiknek elbontása kicsit tovább tart. Az U-lakatnak fél óra a garantált időtartama. Ha három U-lakattal zárom le a bringámat, akkor háromszor fél óra lesz elkötni. Igaz ugyan, hogy a suttyó a sarokról nem fog egy ilyen komoly munkának nekiállni, de vannak, akik gyémántlapos fűrésszel vagy hidraulikus vágóval járják a várost, és ezzel elroppantják a zárat minden további nélkül.
Ezt követően a lopott biciklit általában nem tárolják. Vagy azonnal eladják a következő utcasarkon, vagy néhány nap múlva – amikor a tolvaj már megbizonyosodott róla, hogy a tulajdont nem keresik – adja tovább. Az sem jellemző, hogy eközben szétszerelnék a biciklit, hiszen egyben jobban el lehet adni.
A hülye az oka, aki megveszi a sarkon
Mi a Tolvajkergetők végcélja?
Célunk először is eloszlatni a tolvajokkal kapcsolatban kialakult tévhiteket. Emellett a keresletet kell csökkenteni. A lopások legfőbb forrása a hülye, aki megveszi a sarkon a biciklit. Vagyis célunk megértetni az emberekkel, hogy nem szabad éjjel kettőkor az utcasarkon kéz alól olcsó biciklit venni. Az a bicikli ugyanis valószínűleg lopott, és jóhiszeműség ide vagy oda, így vásárolni bűncselekmény. Az sem igaz, hogy a lopáson rajtakapott, a helyszínről elzavart bűnöző jó útra tér. Ilyen esetben a rendőrséget kell kihívni, amíg nincs elfogva, addig ugyanis a bűncselekmények száma nem fog csökkenni.
Szeretnénk elérni, hogy az emberek merjenek értékes kerékpárokat venni. Szeretnénk, hogy olyan város legyen Budapest, ahol mindenki nyugodtan az utcán hagyhatja biciklijét, ugyanis azt senki sem meri ellopni. Az nem járja, hogy 30 ezer forint egy jó lakat, hiszen a legtöbb bicikli ára ezt el sem éri. Egy nyomkövető sem olcsóbb, az azonban nemcsak elriasztja a tolvajt, hanem el is kapja, így ő már nem lophat többet.
Mikorra válnak elérhetővé a jeladók az átlagos bicajosok számára?
Az angol cég novemberben kezdi forgalmazni termékét Magyarországon; azt gondolom, egy év alatt elterjed, és nemcsak a biciklisek, hanem például az autótulajdonosok, vagy a lakásuk használati tárgyait féltők körében is.
Egy százalék a lelki trauma ellen
Mennyi erőt érzel önmagadban és a csapatban ahhoz, hogy ezt önerőből, szabadidőtökben folytassátok?
Időnk még csak akad, de az önerő, vagyis a pénzünk elfogyott. Szerencsére van negyven-ötven ember, aki rendszeresen küld nekünk kisebb összegeket segítségül. Ezt a biciklik rendszeres átalakítására, a technika fejlesztésére, a nyomkövetéshez szükséges telefonegyenleg feltöltésére fordítjuk. További támogatásokkal a két-háromhetente tartott bevetések helyett akár hetente is akciózhatnánk.
Akkor hogyan tovább?
A Kerékpáros Közbiztonságért Egyesület már bejegyzés alatt áll; ehhez bárki csatlakozhat majd, illetve támogatásokat is szívesen fogadunk. Én bízom benne, hogy lesz ezer biciklis, aki szán évi ezer forintot bűnüldözésre. Idővel szeretnénk közhasznú egyesületté válni, hogy az adó egy százalékát is felajánlhassák nekünk a munkánk iránt érdeklődők. Emellett a Fővárosi Közgyűlés Közrendvédelmi Bizottsága lehetségesnek tartja, hogy egyesületünk jövőre anyagi támogatást kapjon. Ha annyi pénzt adnának, mint egy kerületi polgárőrség bevétele, abból egy évig működni tudnánk. Saját pénzből, 300-400 ezer forintból erre voltunk képeseket. Kerékpártolvajok terén az elfogási mutatóink így is jobbak, mint a rendőrségé, de 2-3 millió forintból eredményeinken tovább tudnánk javítani.
Bízom benne, hogy a bizottság ülésére is meghívást kapunk néhány hét múlva, ahol alkalmunk lesz megosztani helyi, illetve londoni tapasztalatainkat a rendőrfőkapitánnyal. Angliába tavasszal várnak minket vissza egy konferenciára, ahol a Metropolian Police-szal kölcsönösen bemutatjuk egymásnak módszereinket. Átfogó célunk pedig, hogy a kerékpárlopást kiemelt bűncselekménnyé minősítse az országgyűlés, és a tolvajokat legalább kétévnyi szabadságvesztéssel büntessék. Igaz, ez nem olyan cselekedet, ami közfelháborodást okoz, de egy bicikli közel áll az emberhez, és lelki trauma, ha ellopják.
(A Mandiner.kerékpár induló szolgáltatása egy adatbázis, amely a lopások és az ellopott kerékpárok adatait gyűjti össze egy helyre. Ezen a térképen látható, hogy merre történtek a lopások, az ellopott bringákat listázzuk is, új lopást pedig itt lehet regisztrálni.)