42 milliárdos hazai fejlesztés
Január végén Orbán Viktor miniszterelnök adta át a Nemzeti Filmintézet fóti stúdiójának műtermeit. Az ottani gyárat öt évvel korábban kezdték el jelentősen fejleszteni, míg a stúdiókomplexum ez év elejétől 10 ezer négyzetméternyi műteremmel és 20 ezer négyzetméternyi kiszolgálóhelyiséggel bővült. Az M1 és a Hirado.hu közös hírháttérműsorában Káel Csaba akkor kiemelte: a magyar filmtörténet szempontjából fontos beruházásról van szó, mert utoljára 89 éve, 1936-ban építettek állami filmstúdiót hazánkban. Mint mondta, a megelőző években már épült két stúdió, egy díszletváros, valamint egy hatalmas medence, amelyen akár tengeri jeleneteket is lehet forgatni, a mostani bővítésének köszönhetően azonban ötszörösére nőtt a stúdióterület.
A kapacitásbővítés fő indoka az volt, hogy az elmúlt években négy-ötszörösére nőtt a szakmában csak szervizmunkáknak nevezett projektek volumene, ennél több produkciót pedig azért nem tudtak befogadni, mert nem volt több stúdiónk hozzá. Bár a fejlesztés 42 milliárd forintba került az államnak, Káel szerint a bevételeknek köszönhetően tíz éven belül meg is térül a beruházás. A kormánybiztos a Hirado.hu portálnak hangsúlyozta, a hazai szakemberek munkája iránt folyamatosan nő a kereslet a filmes világban, hiszen míg korábban csupán a produkciókat forgatták nálunk, és az utómunkákat Hollywoodban végezték, addig mostanra ezen a területen is egyre többször bekapcsolódnak a magyarok. A kormánybiztos hozzátette: céljuk az is, hogy a magyar filmkészítőket is támogassák, és azt szeretnék, ha a két korábbi stúdiót a jövőben ők használnák.
Káel Csaba szerint a Nemzeti Filmintézet (NFI) más országokhoz képest sokat lépett előre azzal, hogy pár éve elindította saját streamingszolgáltatását Filmio néven, és ebbe szeretné bevonni a cseh és lengyel kollégákat is, hogy a jövőben egy közös, közép-európai platform épüljön fel. Beszélt arról is, hogy az Andy Vajna-féle Nemzeti Filmalapból sok mindent átörökítettek a Nemzeti Filmintézetbe, az elmúlt években azonban nagy változások zajlottak a világban, ezért olyan támogatási rendszert dolgoztak ki, amely már nem csupán a mozi-, hanem a dokumentum- és animációs filmek, valamint a televízióra és streamingre készülő sorozatok elkészültét is segíti. Szerinte most leginkább a sorozatok képesek arra, hogy nemzetközileg is ismertté tegyék egy-egy magyar hős életét, így a Hunyadi támogatása a NFI számára nem csupán gazdasági, de kulturális küldetés is volt.
Piaci viszonyok
Egy az ágazatot jól ismerő színész arról beszélt, hogy sokat dolgozik ezekkel a cégekkel, sok amerikai filmnek végeznek itt filmservice-szolgáltatásokat. „Most még nincs semmi hír, nem érzékelik a középvezetők, hogy nagy visszaesés lehet. Én személy szerint rettegek, mert ha az amerikai filmek esnek vissza, az jobban érintheti az ágazatot, mint elsőre gondolnánk” – fejti ki. Ugyanis a tengerentúli produkciók gyártási költsége sokkal magasabb, mint más nemzeteké, tehát ha sikeresek, akkor nagyobb hasznot hoznak Magyarországnak. Ráadásul a nagy volumenű projektek nagyobb foglalkoztatottságot is jelentenek, még akkor is, ha csak néhány hónapról van szó. Ugyanis a nagy amerikai produkciók gyakran hosszú távú munkalehetőséget biztosítanak az alacsonyabb szintű kiszolgáló személyzettől az operatőrökig. „Ha nem férsz be egy filmbe, akkor ott a másik három, mindig van új és még újabb lehetőség.” A szakmabeliek úgy látják, hogy Trump lépése negatívan befolyásolhatja a magyar filmservice-ipart, a kisebb költségvetésű produkciók számára pedig kérdés, hogy képesek lesznek-e megfizetni ezeket a stúdiókat, illetve hogy így ez utóbbiak mikor térülnek majd meg.