A szívóvitorlák merev, szárnyszerű vitorlák, amelyek a külső felületükön keresztül levegőt szívnak be egy ventilátor segítségével. Ez csökkenti a légellenállást és növeli a szél meghajtó erejét, hatékonyabbá téve a vitorlázást. Cristina Aleixendri, az ezeket gyártó spanyol Bound4Blue cég társalapítója elmondta, hogy a ventilátor a vitorla héján lévő sok kis lyukon keresztül szívja be a levegőt, és létrehoz egy vékony légréteget, amely a vitorlát körbeöleli és előretolja. Szerinte a cége modellje 20 százalékkal nagyobb tolóerőt generál négyzetméterenként, mint Cousteau eredeti terve, és akár hétszer nagyobbat, mint egy hagyományos vitorla. Jelenleg tizenkét, összesen 26 szívóvitorlával felszerelt hajó üzemel. A Bound4Blue hat vízi jármű felszerelésén dolgozik, és néggyel már elkészült – köztük az egyikre a valaha telepített legnagyobb, 22 méter magas szívóvitorla került.
Rotorvitorlák
Az 1920-as években Anton Flettner német mérnök olyan szélhajtású hajót képzelt el, amely a hagyományos vitorlák helyett függőlegesen forgó fémhengereket használ. A Flettner rotor néven ismert, az ő újszerű tervét alkalmazó vízi jármű 1926-ban kelt át először az Atlanti-óceánon.
Ezek a Magnus-effektusnak köszönhetően működnek, amely akkor lép fel, amikor egy forgó tárgy egy folyadékon (vagy légnemű anyagon) keresztül halad felhajtóerőt okozva, amely eltérítheti a tárgy útját. Flettner konstrukciójában a motorok körbeforgatják a hengereket, a forgó tárgy oldalai közötti nyomáskülönbség pedig tolóerőt generál előre, hasonlóan ahhoz, ahogyan egy focista megcsavarja a labdát. A finn Norsepower cég által tervezett rotorvitorla továbbfejlesztésében a hengerek percenként akár 300-szor is képesek forogni, és ez tízszer nagyobb tolóerőt generál, mint egy hagyományos vitorla. A társaság eddig 27 ilyet szerelt fel 14 tengerjáróra, míg tavaly további hat, más cégektől származó, rotorvitorlával felszerelt vízi jármű is útnak indult.
Heikki Pöntynen, a Norsepower vezérigazgatója elmondta, számításaik szerint a rotorvitorla jelenleg a leghatékonyabb szélmeghajtó erő, ha a kilowattóránkénti összegeket nézzük. A tengeren lévő hajóik számai azt mutatják, hogy az üzemanyag-megtakarítás az egész útjuk során 5 és 30 százalék közötti.