A digitalizáció térhódítása miatt alapvetően átalakultak ajándékozási szokásaink. Alig egy évtizeddel ezelőtt a családi körben, kézzel írt listák alapján boltról boltra járva választottunk ajándékokat, ma már a vásárlás jelentős része az internetes platformokon zajlik, ahol a közösségi média,
az influenszerek és az algoritmusok irányítják a figyelmünket. A karácsonyi hangulatot a digitális tér segítségével pedig megteremthetjük: virtuális adventi kalendáriumok, karácsonyi lejátszási listák és az internetről nyert díszítési ötletek adhatnak új dimenziókat az ünnepnek.
A vásárlók nagy többsége, a fiatalok és középkorúak már jellemzően a közösségi média által inspirálva, gyakran spontán, impulzusvásárlóként szerzik be az ajándékokat.
Az Instagram, a TikTok vagy a Facebook hirdetései egyedi ajánlatokkal bombáznak bennünket, gyakran kihasználják az érzelmi hatásokat: karácsonyi hangulatú fotók, fények és személyre szabott üzenetek serkentik a vásárlást. Például a közösségi médiában népszerűvé vált kézzel készített, fenntartható anyagokból készült karácsonyi díszek vagy a hímzett ünnepi ruhadarabok gyakran az otthoni díszítés vagy ajándékozás fontos elemei lesznek. Az ilyen termékek nemcsak a fenntarthatóság iránti keresletet elégítik ki, hanem az egyéni igényeket kielégítő ajándékok iránti vágyat is.