Lebuktak: Brüsszel már abszolút hazai pályának tekinti Magyarországot
Szinte hazajárnak hozzánk a sztárok.
Jöhet bármilyen csapás, bukhat a kormány, roskadozhat a költségvetés, Németországban a csokigyártást kultikus tisztelet övezi.
A szerző a Makronóm újságírója.
Történelmi csúcsra ugrott a kakaóbab ára 2024-ben: a termesztés globális központjában, Nyugat-Afrikában már a 8-10 ezer dolláros tonnánkénti ár sem ritka. A kínálat szűkülését több tényező is magyarázza: a szélsőséges időjárási jelenségek, az ezzel járó növényjárványok, a gombaölő szerek és a műtrágya hiánya, az elöregedett fák, amelyek terméshozama csökken, valamint a kakaótermesztés egyre gyakoribb beszüntetése a földek jövedelmezőbb rövid távú felhasználása érdekében. A legtöbb nyugat-afrikai gazdálkodó csak a töredékét kapja meg a váratlan áremelkedésből fakadó többletnek, és valószínűleg nem tudja növelni a kínálatot az árak esése előtt.
Ahogyan az a klasszikus gyarmatosítás óta megszokott, az afrikai országok csupán eladják a nyersanyagot – a legnagyobb csokigyárak Európában épültek, és a mai napig uralják a piacot az olyan multik révén, mint a Mars, a Mondelēz és a Nestlé. A kínálati hiány miatt ezek a vállalatok most a kereslet kielégítésével harcolnak.
A Visual Capitalist ábrája a világ legnagyobb csokiexportőreit és a globális piaci részesedésüket mutatja be. Németország, a világ legnagyobb kereskedője több mint 200 gyártójával vezeti a listát: exportjának értéke a 2022-es összesített adatok szerint 5,6 milliárd dollár volt. A Ferrero, a Mondelēz és a Mars üzemei mellett ott a hazai Ritter Sport is, amely egymagában több mint 100 országba exportálja termékeit.
A második helyen Belgium áll 3 milliárd dolláros exporttal, amely a világpiac kilenc százalékának megszerzéséhez volt elegendő. Itt van a világ legnagyobb csokoládégyára is, a Barry Callebaut. A belgiumi export elsődleges célországai Európában vannak, ezt követi Ázsia és Észak-Amerika – ugyanakkor folyamatosan erősödik a kínai piac is, így a gyártók oda egyre komolyabb mennyiségeket indítanak útnak.
Olaszország az édesszájúak versenyében a bronzérmet szerezte meg: a helyi óriás, a Ferrero által birtokolt Nutellával, a Ferrero Rocher-val és a Kinderrel a globális piac 7,3 százalékáért felel, mintegy 2,5 milliárd dollár exportértékben.
A csokibiznisz virágzik, ám a kakaóbab árának emelkedése jelentős zavarokat okoz mind a termelésben, mind az exportban. A globális termelés az előrejelzések szerint 12 százalékkal csökken az idén, ez pedig majdnem 440 ezer tonna nyersanyaghiányt eredményez.
***
Kapcsolódó:
Fotó: Goodfon
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.