Nincs a németeknél félelmetesebb ellenfél a csokipiacon

2024. november 16. 14:19

Jöhet bármilyen csapás, bukhat a kormány, roskadozhat a költségvetés, Németországban a csokigyártást kultikus tisztelet övezi.

2024. november 16. 14:19
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Történelmi csúcsra ugrott a kakaóbab ára 2024-ben: a termesztés globális központjában, Nyugat-Afrikában már a 8-10 ezer dolláros tonnánkénti ár sem ritka. A kínálat szűkülését több tényező is magyarázza: a szélsőséges időjárási jelenségek, az ezzel járó növényjárványok, a gombaölő szerek és a műtrágya hiánya, az elöregedett fák, amelyek terméshozama csökken, valamint a kakaótermesztés egyre gyakoribb beszüntetése a földek jövedelmezőbb rövid távú felhasználása érdekében. A legtöbb nyugat-afrikai gazdálkodó csak a töredékét kapja meg a váratlan áremelkedésből fakadó többletnek, és valószínűleg nem tudja növelni a kínálatot az árak esése előtt.  

Ahogyan az a klasszikus gyarmatosítás óta megszokott, az afrikai országok csupán eladják a nyersanyagot – a legnagyobb csokigyárak Európában épültek, és a mai napig uralják a piacot az olyan multik révén, mint a Mars, a Mondelēz és a Nestlé. A kínálati hiány miatt ezek a vállalatok most a kereslet kielégítésével harcolnak. 

A Visual Capitalist ábrája a világ legnagyobb csokiexportőreit és a globális piaci részesedésüket mutatja be. Németország, a világ legnagyobb kereskedője több mint 200 gyártójával vezeti a listát: exportjának értéke a 2022-es összesített adatok szerint 5,6 milliárd dollár volt. A Ferrero, a Mondelēz és a Mars üzemei mellett ott a hazai Ritter Sport is, amely egymagában több mint 100 országba exportálja termékeit.  

Csökkenő előrejelzések 

A második helyen Belgium áll 3 milliárd dolláros exporttal, amely a világpiac kilenc százalékának megszerzéséhez volt elegendő. Itt van a világ legnagyobb csokoládégyára is, a Barry Callebaut. A belgiumi export elsődleges célországai Európában vannak, ezt követi Ázsia és Észak-Amerika – ugyanakkor folyamatosan erősödik a kínai piac is, így a gyártók oda egyre komolyabb mennyiségeket indítanak útnak.  

Olaszország az édesszájúak versenyében a bronzérmet szerezte meg: a helyi óriás, a Ferrero által birtokolt Nutellával, a Ferrero Rocher-val és a Kinderrel a globális piac 7,3 százalékáért felel, mintegy 2,5 milliárd dollár exportértékben.  

A csokibiznisz virágzik, ám a kakaóbab árának emelkedése jelentős zavarokat okoz mind a termelésben, mind az exportban. A globális termelés az előrejelzések szerint 12 százalékkal csökken az idén, ez pedig majdnem 440 ezer tonna nyersanyaghiányt eredményez. 

*** 

Kapcsolódó:

Fotó: Goodfon 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lisa
2024. november 16. 14:58
Nekem a svájci Frey ízlik a legjobban.
2024. november 16. 14:46 Szerkesztve
Nem látom be mitől volna jobb a német csoki pl. a svájcinál. Nerm a mennyiség a lényeg, hanem az ízminőség. Pl. a régi Sport szelet se kutya.
szarvasbika
2024. november 16. 14:34
Nincs a hazainál jobb ízű csoki. Jöhetnek itt mindenféle jól hangzó, flancos francia meg egyéb nevekkel, meg rakhatnak bele csilit, meg csalit is.... a jó öreg téli fagyit, Sport szeletet (ami már nincs :(() nem übereli semmi sem.
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2024. november 16. 14:26
Ja.. csak a csokival egyre több a probléma. (tudom, nem német) a Lindtnek már nem egy tételét visszahívták nehézfém szennyeződések miatt. A faszom sem akar kobaltos, meg kadmiumos csokit majszolni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!