Komoly a baj: veszélyben a nyugati jóléti modellek

2024. október 26. 13:24

A fejlett gazdaságokban mind nehezebbé válik a közszolgáltatások finanszírozása. A gazdaságpolitikának egyszerre kell az állami bevételeket növelnie és ügyelnie arra, hogy az adók ne veszélyeztessék a vállalkozói és munkavállalói kedvet. A skandináv modell lehet a követendő példa?

2024. október 26. 13:24
Newark,On,Trent,,,Nottinghamshire,,Uk,08,Sep,2024,:

Nyitókép: Shutterstock

Halaska Gábor és Santo Martin, a Makronóm Intézet elemzőinek írása

Kihívást jelent az OECD-országoknak, hogy az állami kiadások az utóbbi évtizedekben folyamatosan emelkedtek: 1960-ban még a bruttó hazai össztermék 30 százalékát tették ki, 2022-ben már több mint a 40 százalékát. A növekedés különösen a szociális ellátások, a nyugdíjak és az egészségügyi szolgáltatások területén volt jelentős, amelyek egyre nagyobb terhet rónak az országokra, és ez alól az Egyesült Államok sem kivétel. A folyamat hátterében elsősorban az idősebb lakosság arányának az emelkedése áll: 

a következő huszonöt évben a nyugdíjasok aránya a másfélszeresére növekszik a fejlett államokban. 

Az idősödő lakosság ellátása, a nyugdíjak folyósítása és az egészségügyi szolgáltatások biztosítása jelentős forrásokat igényel, és sok országban a szociális kiadások emelkedésével párhuzamosan csökkennek a közszolgáltatásokra fordított erőforrások.

Melbourne,Australia,-,March,1,,2015:,Department,Of,Immigration,Australia.
Fotó: Shutterstock

Megnyirbált szolgáltatások

Az OECD-országokban 1980 és 2022 között a szociális kiadások a GDP 14 százalékáról a 21 százalékára emelkedtek, s közben a közszolgáltatásokra fordított összegek stagnáltak. Bár a szociális ráfordítások emelkedése nem feltétlenül lenne probléma, a rohamosan növekvő kiadásokat nem kísérte az állami bevételek jelentős emelkedése. Az adók emelése logikus válasz lehet a kormányzati kiadások finanszírozására, a politikai vezetők azonban – érthető okokból – kerülik ezt a lépést, sőt gyakran csökkentik is a közterheket.

A jövedelemadók emelése különösen népszerűtlen, mivel közvetlen hatással van a választók pénzügyi helyzetére, továbbá visszafoghatja a munkaerőpiaci aktivitást. Így egyre több államban nő az elkölthető jövedelem, a hitelfelvétel pedig az egekbe szökik. Ezáltal egyes országok sokszor a közszolgáltatásokat kezdik megszorítani. Kanada egyes részein például olyan hosszú a bölcsődei várólista, ahány évet a gyerekek a bölcsődében töltenének, az Egyesült Királyságban idő előtt szabadon engednek elítélteket arra hivatkozva, hogy nincs elég börtön, Németországban pedig a távolsági vonatoknak kevesebb mint a kétharmada közlekedik pontosan.

Számos szakértő érvel amellett, hogy a nyugdíjkor­határnak a várható élettartammal együtt kellene emelkednie. Még ezzel együtt is nőhet azonban a nyugdíjasok aránya, egyszerűen azért, mert a fejlett világban az idősek sokan vannak. Ráadásul ha a politikusok az újraválasztásukra játszanak, nehezen tudják kordában tartani a jóléti kiadásokat, az egyre gyarapodó idős korosztály ugyanis hatalmas szavazóbázist jelent, nem jó üzlet visszafogni a juttatásaikat. Tehát előbb-utóbb mindenképpen emelni kell a kormányzat bevételeit a kiadások fedezésére. A hagyományos bevételnövelő intézkedések hiánya miatt a kormányok egyre gyakrabban nyúlnak olyan alternatív forrásokhoz, mint a bírságok, különféle díjak és büntető­adók, ez azonban nem elengendő.

Hosszú távon ez nem megoldás, így valódi bevételnövekedés nélkül a politikusoknak két lehetőségük van: vagy növelik az államháztartási hiányt (2023-ban a fejlett országok összesített deficitje a GDP 5,6 százalékát tette ki), vagy az erőforrásokat csoportosítják át, többnyire a közszolgáltatások rovására. A legtöbb kormány a két opcióval egyidejűleg él. Miközben a közszolgáltatásokra fordított kiadások a GDP 22 százalékát teszik ki – akárcsak 1992-ben –, a szektor részesedése a foglalkoztatottságból csökkent, ami jelentős hatással van az állami intézmények és a bürokrácia működésére. Egy újabb példa: az építési engedélyek várakozási ideje az USA-ban 1990 óta megduplázódott, az Egyesült Királyságban a munkaügyi bíróságok várólistái rekordhosszúak, Ausztráliában pedig az útlevélkérelmek feldolgozási ideje az utóbbi öt évben a legfeljebb három hétről legalább hat hétre emelkedett. A fejlett államok emellett egyre inkább elkerülik a „jövőbe fektető” nagy, hosszú távú, drága projekteket, helyettük inkább rövid távú, egyszerű intézkedésekre koncentrálnak. Ezt jól mutatja, hogy az OECD-országok állami kutatási és fejlesztési kiadásai ma már a teljes k+f-kiadásoknak csak kevesebb mint a 10 százalékát teszik ki.

Budapest,,Hungary,-,Apr,6,,2024:,Colorful,Market,Stall,With
Fotó: Shutterstock

A skandináv minta

Az újraelosztás és a szabadpiac boldogan létezhet egymás mellett, ha a rendszer elkerüli a potenciális munkavállalók „jóléti csapdába ejtését”, és ha hatékony, vagyis munkavállalási és vállalkozási kedvet kímélő megoldásokat alkalmaz, vagy éppen élénkíti a beruházást és a fogyasztást, ami a forgalmi típusú adók növelését segíti. Számos nyugati kormány azonban figyelmen kívül hagyja a vállalkozói kedvet befolyásoló intézkedéseket.

Az Egyesült Királyság baloldali kormánya várhatóan növeli a megtakarításokra és a beruházásokra kivetett adókat, ami valószínűleg árt a növekedésnek. Kanada megemelte a tőkenyereségre kivetett közterheket, Franciaország pedig a hírek szerint újabb adók kivetését fontolgatja a vállalkozásokra. Az USA-ban, ahol a GDP 7,3 százalékát kitevő éves hiányt gondatlanul fenntartják, az elnökjelöltek tagadják, hogy szükség lenne adóemelésre vagy a közterhek hatékonyabbá tételére. Donald Trump a túlórák, Kamala Harris pedig – Trump ötletét meglovagolva – a borravaló adómentességét ígéri. (Idehaza nyáron, éppen az Orbán–Trump-találkozót követően merült fel a borravaló adómentessége, ahogyan a miniszterelnök elárulta, illetve a szervizdíj maximálásá­nak terve is idekapcsolódik – lásd keretes írásunkat.) 

Számos közgazdász szerint a legjobb lenne a föld- vagy ingatlanadó, de ezt a megközelítést a választók ugyancsak elvetik. Az adóemelés kényszerének és a támogató közhangulat megtartásának az arany középútját az áfaemelés jelentheti. Az áfa ugyanis kevésbé torzítja a munkavállalási és vállalkozási ösztönzőket, és inkább a fogyasztási döntésekre van hatással. Emellett növeli az adóbevételeket is anélkül, hogy jelentősen rontaná a gazdasági bővülést. 

Az áfaemelést kevésbé érzékeli fájdalmasnak a lakosság, mint a jövedelemadó emelését, 

mivel a forgalmi adók nem közvetlenül érintik a jövedelmet, helyette a vásárlások révén terhelik az adófizetőket, és nem is annyira adónak, inkább az ár részének tekintik. Így az áfaemelés politikai kockázata is kisebb, ami vonzóvá teszi ezt a megoldást a kormányok számára.

A skandináv államok szociális biztonsági hálója és kitűnő közszolgáltatásai világszerte ismertek. Magas kiadásaikat magas adókkal fedezik: 2021-ben a GDP-arányos adóhányad Dániában 46,9, Norvégiában 42,2, Svédországban pedig 42,6 százalék volt. Az USA-ban 26,6 százalék ez a mutató.

Az észak-európai országok sikeresen kombinálják a magas állami kiadásokat a versenyképes piaci környezettel, ami lehetővé teszi a szociális juttatások és a közszolgáltatások magas színvonalú fenntartását; 25 százalékos áfakulcsaik nagyban hozzájárulnak a szociális rendszerek finanszírozásához. A skandináv modell jól mutatja, hogy a fogyasztást terhelő adókra épülő rendszer hogyan lehet hosszú távon fenntartható és gazdaságilag hatékony. 2021-ben Dánia a GDP 9,6, Norvégia a 8,2, Svédország pedig a 9,2 százalékát gyűjtötte be hozzáadott­érték-adóból. Összevetésként az USA-ban csak állami és helyi forgalmi adók vannak, az átlagos adókulcs pedig 7 százalék. Ezzel az Egyesült Államok csupán a GDP 2 százalékát szerzi meg bevételként fogyasztáshoz kapcsolódó közterhekből.

Sokak szerint a skandináv országok magas közterhei az ott élők bizalomteljes és nagylelkű kultúrájának köszönhetők, és amennyiben ez igaz, a modelljüket csak korlátozottan lehet átültetni máshová. Az áfaemelést viszont így is egyre több országban kezdik el alkalmazni. Az Egyesült Királyság 2011-ben kevés nyilvános ellenállással szembesült, amikor 17,5-ről 20 százalékra emelte az áfát. Magyarországon is már hosszú évek óta magas az áfakulcs, és ez az adónem jelenti az állam egyik legfőbb bevételi forrását. Tavaly az államháztartási bevétel 20 százalékát tette ki, a korábbi években a 30 százalékot megközelítő érték is jellemző volt.

 

Óvatosan az adóemelésekkel

A jövőben tehát az áfa valószínűleg egyre nagyobb szerepet játszik a kormányzati kiadások finanszírozásában, különösen azokban a fejlett vagy gyorsan felzárkózó országokban, ahol a szociális kiadások folyamatosan növekednek. Ezen adónem emelése lehetőséget nyújt a kormányzatoknak arra, hogy stabilan finanszírozzák a közszolgáltatásokat és a szociális juttatásokat, miközben minimalizálják a gazdasági növekedésre gyakorolt kedvezőtlen hatásokat. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy az adó túlzott emelése negatív következményekkel járhat. A magas áfa például növelheti a feketegazdaság terjedését és az adócsalás mértékét, ami akár el is viheti az adóemeléssel elért nyereséget.

Az áfaemeléssel tehát óvatosan kell bánni, annál inkább is, mert a növelése viszonylag könnyen megvalósítható, a csökkentése viszont jóval nehezebb feladat. Még egy 1-2 százalékpontos emelés is jelentős bevételnövekedést eredményezhet, amelynek a csökkentés általi kiesését erős politikai ellenállás nélkül nehéz pótolni. Az áfa nem tökéletes, de kevés más adó képes a népesség elöregedésével együtt a közszolgáltatásokat is fenntartani és a hatalmasra nőtt közkiadásokat finanszírozni anélkül, hogy a szabad vállalkozást és a munkavállalói kedvet megfojtaná.

January,19,,2019,San,Francisco,/,Ca,/,Usa,-
Fotó: Shutterstock

Adómentes borravaló, legfeljebb 12 százalékos szervizdíj

A kormány október közepén bejelentett, 16 pontos turisztikai javaslatcsomagjának egyik fontos eleme szerint a vendéglátóiparban alkalmazott szervizdíjat 12 százalékban maximálnák, és határozottan elkülönülne a borravalótól. Az új szabályozás célja, hogy a borravaló közvetlenül a felszolgálókhoz jusson el, így javítva a munkavállalók helyzetét. Jelenleg a bankkártyás borravaló adó- és járulékköteles, a készpénzben kapott borravaló viszont mentes e terhek alól. Molnár Dániel, a Makronóm Intézet szenior elemzője szerint a változtatás kedvezően hathat a vendéglátásban dolgozókra, hiszen a teljes borravaló összege közvetlenül eljut hozzájuk, ami ösztönözheti a magasabb színvonalú szolgáltatásokat is.

További előny, hogy a szervizdíj maximálása véget vethet annak a visszaélésnek is, hogy egyes vendéglátóhelyek lényegében rejtett költségként alkalmazzák. A vendégek ugyanis sokszor csak a számla kézhezvételekor szembesülnek azzal, hogy a végösszeg akár 20 százalékkal is magasabb lett, mint amire számítottak. A szervizdíjak 12 százalékos felső határának bevezetése elősegítené a fogyasztók jobb tájékozottságát, és véget vetne az árak körüli bizonytalanságnak. Molnár Dániel hozzáteszi, hogy a szervizdíj átláthatóbbá válása várhatóan növeli a vendégek elégedettségét is, hiszen egyértelműbbé válik, hogy mennyit fizetnek az egyes szolgáltatásokért.

 

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2024. október 26. 16:04
Talán inkább az állami kiadásokat kellene csökkenteni. Biztosan kell ennyi közpénzből fizetett politikus, pártintézet, stadion, olimpia, sportoló, zenész, egyház, migráns, pályázat, stb. stb. stb.? Ha csak összegyűjtenék az ilyen ötleteket és ha csak a felét megvalósítanák már sokkal jobban állna a költségvetés.
salmonella
2024. október 26. 14:27
Miután kizsigerelték a gyarmatokat most még rajtunk próbálnak még húzni, de látszik, hogy pucér a király. Még a végén megismerik a zsíros kenyeret.
sexykitty-5000126
2024. október 26. 14:09
🍓 ️ ­­­É­­­r­­­t­é­­k­­e­l­­­d­ ­a­­ ­s­­z­­­e­x­­i­­ ­p­­­u­­­n­­­c­­­i­­m­­­a­­­t­­­ 👉 𝐖­­𝐖­­­𝐖­­­.­­­𝐗­­­𝟏­𝟖­.­𝐅­­­𝐔­­­𝐍
gebsi1
2024. október 26. 14:08
lószart mama! Egyik verzió sem jó megoldás mivel nem szünteti meg a szelektív pazarlást és az öncélú felhalmozást. A megoldás az Erőforrás Alapú Gazdaság bevezetése, ami nélkülözi a monetáris rendszert. Ha nincs a pénz akkor az erőforrások fogyasztása csak annyiban lehetséges minden ember számára, amennyi abból a megújulást is figyelembe véve, elérhető globálisan. Egy ilyen rendszerben nem az a kérdés hogy mennyi adót emeljünk vagy milyen szolgáltatásoktól vonjunk el forrásokat hanem csak az, hogy van elérhető erőforrás (élelmiszer, víz, nyersanyagok stb stb) vagy nincs. Ha nincs akkor pénzért sem lesz ha meg van akkor annak közös és igazságos elosztásához/felhasználásához nem kell a pénz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!