Kína brutális előnye a tengereken

2024. október 26. 22:53

Röviden: Kína hajógyártási kapacitása nagyjából kétszázharmincszorosa az amerikainak.

2024. október 26. 22:53
null
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A cikk szerzője a Makronóm elemzője.

A tengeri kereskedelem az új csatatér az egyre inkább blokkosodó világban. Kína tíz évvel ezelőtt kulcsfontosságú iparágként jelölte meg a hajógyártást, és ennek megfelelően cselekedett is: napjainkra a világ kereskedelmi hajóinak a fele kínai üzemekben készül, letarolva ezzel a globális kereskedelemben nélkülözhetetlen járművek gyártási szegmensét. 

Visual Capitalist infografikája a hajógyártás főszereplőit ábrázolja, a 2023-ban épített kereskedelmi hajók bruttó regisztertonnája (BTR), azaz belső térfogata és kapacitása alapján. (Egy nagy konténerszállító nagyjából 220 ezer BTR-rel rendelkezik.) Az adatok az ENSZ  jelentéséből származnak, és csak és kizárólag a kereskedelmi hajókra vonatkoznak, így nem veszik figyelembe a hadi-, a halász- vagy éppen a tengerjáró luxushajókat.  

Amint látszik, az ábra nincs agyonbonyolítva. A világ hajógyártásának 95 százalékáért ugyanis három ország felel: Kína toronymagasan vezet 51 százalékkal (mintegy 33 millió bruttó regisztertonnával), őt Dél-Korea követi 28 százalékkal (18,3 millió BTR), míg a harmadik helyet Japán szerezte meg, a maga 15 százalékával és majdnem 10 millió BTR-ével. 

Az összes többi ország a „maradék” kategóriába esik: a Fülöp-szigetek mint negyedik legnagyobb hajógyártó már csak 1 százalékos részesedéssel büszkélkedhet, a többi a top 15-ből mind 1 százalék alatt van, beleértve Németországot, Franciaországot, Tajvant, Oroszországot és természetesen az Egyesült Államokat is, amely a maga 0,1 százalékával és 64 ezer BTR-ével a tizennegyedik helyen tanyázik. 

 

Infografika: Visual Capitalist

Kína 2007-ben még Japán és Dél-Korea mögött állt, 2010-re azonban már mindkét országot megelőzte. Az ágazat berobbanása – és az ország általános gazdasági növekedése – egybeesett Peking 2001-es csatlakozásával a Kereskedelmi Világszervezethez. Az export ugrásszerű növekedésével egyre több hajóra lett szüksége, így Kína éppúgy kiemelt jelentőségűként tartja számon a vízi, mint a szárazföldi infrastrukturális bővítéseket.

Az eredmények is vitathatatlanok: a kínai gyárak a globális hajókészlet mintegy felét állítják elő évente, szemben a két évtizeddel ezelőtti 12 százalékkal. A cél egyértelműen az, hogy a következő három évben a tankerek és az ömlesztett árut szállító teherhajók esetében is elérjék a 70-80 százalékos arányt.

***

Fotó: Pexels

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

 

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-5000126
2024. október 27. 00:08
🍓 ️ ­­­É­­­r­­­t­­­é­k­e­­­l­­d­­ ­­­a­­­ ­s­­­z­­e­­x­i­­­ ­­p­u­n­­c­­i­­m­­a­t­­­ 👉 𝐖­­­𝐖­­­𝐖­­­.­𝐗­𝟏­𝟖­­­.­­𝐅­­­𝐔­­­𝐍
Tasi János
2024. október 27. 00:02
Egyszerűbb felsorolni miben nem vezet Kína... Sajnos ezzel az a gond, hogy a Föld forrásai végesek. Ez pedig azt jelenti, hogy a mérhetetlen út, vasút, hajó, autógyártás mérhetetlen nyersanyag és energiamágnesként működik. És mivel egyre korlátozottabbak a bolygó készletei, egy idő után Kína befelé fordul, miután mindent elszívott előlünk. Ezt pedig talán nem kell hogy elmondjam, mit jelent majd a világ többi része számára! Nem kell sokat várni rá! Meglátjátok hamarosan...
RedOctober
2024. október 26. 23:59
Mivel kínai hajókról van szó a minőségük finoman szólva megkérdőjelezhető. Mindenki tudja, hogy csak nyugaton gyártanak minőséget.
Tuners
2024. október 26. 23:41
Ezt a helyet most üresen hagyom, Kovács Ubul most elfoglalt, épp két feka kúrja rojtosra, de ha majd végez(tek) valami retardált infantilis beböfögéssel meg egy öt éves, nem a témához tartozó youtube linkkel biztos cáfolni fogja. Szóval addig csak óvatosan elhinni…. 🤭😃
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!