Kétirányú töltésre köteleznék az elektromos járműveket

2024. október 14. 15:21

Kaliforniában szeptember végén az elektromos ellátórendszert érintő két törvényt is jóváhagytak. Elsőként azt, amely az intelligens hálózatokat szabályozza, majd azt, amelyik a jövőben az elektromos járműveknek kétirányú töltést írhat elő. Mivel e jogszabályokhoz nincs szigorú határidő kötve, azok megvalósulása eltarthat egy ideig.

2024. október 14. 15:21
Matus Tibor
Matus Tibor

A szerző a Makronóm újságírója.

A hálózat modernizálásáról szóló törvénnyel azt szeretnék elérni, hogy a rendszer jobban el tudja viselni a megújulóenergia-felhasználás, illetve az egyre gyakoribb klímahasználat miatti feszültségingadozást. A korszerűsítés során a rendszerben új intelligens hálózati technológiákat alkalmaznának, a régi vezetékeket pedig csúcstechnológiásokra cserélnék.   

Mivel a megújuló energiaforrások már a hálózati villamos energia nagyobb százalékát teszik ki, jelentősebb lesz az ellátás ingadozása a nap- és szélenergia időszakos jellege miatt. Éppen ezért van szükség valamilyen tartalékra a csúcsüzem idejére. Az autók akkumulátorai segíthetnek a megfelelő eloszthatóságban, de az oda-vissza áramlás jobban igénybe veszi a hálózatot.    

Vannak megoldások ezekre a problémákra, és Kalifornia új törvénye értelmében be is vezethetik azokat. E technológiák együttesen akár 40 százalékkal is csökkenthetik a hálózat torlódásait és a kényszerű megszorításokat akkor, amikor a megújuló erőforrások ugyan rendelkezésre állnak, de a túltermelés miatt nem kerülhetnek át a hálózatba. A másik új törvény is ezt a szándékot segítené: az autók akkumulátorai teremtenék meg a rendszer energiatároló kapacitását. A kétirányú töltés ugyanis azt jelenti, hogy   

az elektromos járművek nemcsak felvesznek áramot a hálózatról, hanem különféle úton le is adhatnak.  

Vagyis az autók akkui is működhetnek a rendszer energiatárolóiként. Ezt lehet olyan formában is, hogy a járműhöz csatlakoztatnak valamilyen eszközt (például ezt tudja a Kia Niro 1,8 kW-os képességgel), vagy úgy, hogy a kocsit az otthoni hálózatra (mint a Ford Intelligent Backup Power rendszere), illetve magára a hálózatra (mint a Nissan Leaf) kötik. A kétirányú töltés széles körű alkalmazása hatalmas előnyhöz vezethet a hatékonyság, a hálózat rugalmassága és a megújuló villamosenergia-termelés sokkal nagyobb elterjedése szempontjából.  

Ahogy az éghajlatváltozással egyre komolyabb hőhullámok érkeznek, Kalifornia hálózata is mind gyakrabban túlterhelt a legforróbb nyári napokon. A törvényalkotók úgy becsülik, hogy az elektromos járművek hálózatba integrálása évente akár egymilliárd dollárt is megtakaríthat. A hálózatba kapcsolt autók energiatárolói akkor tölthetők, amikor a rendszerben túlkínálat van. Ez segít egyensúlyba hozni a villamosenergia-kínálatot és a -keresletet, valamint egy kicsit kiszámíthatóbbá teszi az ellátást. Túlkínálat esetén kellene tölteni a kocsit, amikor az áram olcsó, amikor viszont leterhelt a rendszer – azaz amikor az áram drága –, akkor a visszatáplálással az autótulajdonosok akár pénzt is kereshetnek.   

A gond az, hogy eddig nem sok gépjárműbe építették be ezt a megoldási lehetőséget, mivel a vásárlók egyelőre nem igényelték.   

A mostani szabályozás azonban változtathat ezen. A jelenlegi fázisban megvizsgálnák a kétirányú töltés használati módjait, és meghatároznák az elektromos járművek azon csoportjait, amelykre ezek érvényesek volnának.   

Bár az oda-vissza töltés lehetőségének kialakítása az elektromos járművekben nem túl bonyolult, csak akkor válik igazán hasznossá, ha a gépkocsi körüli szolgáltatások egész ökoszisztémája létrejön. Kérdés, hogy meggyőzi-e a tulajdonosokat az, hogy kereshetnek pár száz dollárt, ám emiatt folyamatosan a rendszeren kell hagyniuk az autót, miközben mások döntenek arról, hogy mikor mennyi energiát szívhatnak le róla. Persze egy nagyobb vállalatnak ez már érdekes lehet, hiszen munkaidőben a kocsik nemcsak parkolnának, hanem pénzt is kereshetnének.  

Kapcsolódó:  

 

Címlapfotó: Flickr

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
betakentaur
2024. október 14. 18:18
A saját házamba bekötném az autót (jelenleg technikailag nem megy) - nyaranta tudnék vizet melegíteni pl., vagy tavasszal-ősszel rásegíteni a fűtésre - ha az akku nem amortizálódik. Közösbe kevésbé szívesen, mert nincs kedvem minden percemet előre gondosan megtervezni, hogy a kocsi megfelelő töltöttséggel rendelkezésre álljon. Arról meg ne is beszéljünk, hogy 30 centért veszem és 8 centért adom az áramot. Szóval van mit még kockáspapírozni ezen.
Karvaly
2024. október 14. 17:46
Az áramszolgáltató a fejlesztési költségeket ráterhelné a használókra. Az akkumulátornak azért nem tesz jót, ha a teljes töltési ciklusok száma meghárom-négyszereződik, kérdés, hogy fedezi-e ez az amortizációt. (LFP akkuknál még talán - az olcsóbb is, és többször tölthető)
nemecsek-3
2024. október 14. 17:45
Matuska!!!! Ha nem értessz az energetikához inkább húzz el fizikaórára mert nagyobb baromságot írsz mint egy ökör.
Akitlosz
2024. október 14. 17:44
Kalifornia elcseszett államnak tűnik. Ha példamutató állam lenne, akkor Elon Musk nem hagyta volna el a cégeivel Texasért. Cégek költöztetése nem olcsó mulatság.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!