A Balatonnál is lehetett mérni a kaliforniai földrengést (VIDEÓ)
Az ötös magnitúdónál nagyobb földrengéseket az összes műszer érzékeli.
Kaliforniában szeptember végén az elektromos ellátórendszert érintő két törvényt is jóváhagytak. Elsőként azt, amely az intelligens hálózatokat szabályozza, majd azt, amelyik a jövőben az elektromos járműveknek kétirányú töltést írhat elő. Mivel e jogszabályokhoz nincs szigorú határidő kötve, azok megvalósulása eltarthat egy ideig.
A szerző a Makronóm újságírója.
A hálózat modernizálásáról szóló törvénnyel azt szeretnék elérni, hogy a rendszer jobban el tudja viselni a megújulóenergia-felhasználás, illetve az egyre gyakoribb klímahasználat miatti feszültségingadozást. A korszerűsítés során a rendszerben új intelligens hálózati technológiákat alkalmaznának, a régi vezetékeket pedig csúcstechnológiásokra cserélnék.
Mivel a megújuló energiaforrások már a hálózati villamos energia nagyobb százalékát teszik ki, jelentősebb lesz az ellátás ingadozása a nap- és szélenergia időszakos jellege miatt. Éppen ezért van szükség valamilyen tartalékra a csúcsüzem idejére. Az autók akkumulátorai segíthetnek a megfelelő eloszthatóságban, de az oda-vissza áramlás jobban igénybe veszi a hálózatot.
Vannak megoldások ezekre a problémákra, és Kalifornia új törvénye értelmében be is vezethetik azokat. E technológiák együttesen akár 40 százalékkal is csökkenthetik a hálózat torlódásait és a kényszerű megszorításokat akkor, amikor a megújuló erőforrások ugyan rendelkezésre állnak, de a túltermelés miatt nem kerülhetnek át a hálózatba. A másik új törvény is ezt a szándékot segítené: az autók akkumulátorai teremtenék meg a rendszer energiatároló kapacitását. A kétirányú töltés ugyanis azt jelenti, hogy
az elektromos járművek nemcsak felvesznek áramot a hálózatról, hanem különféle úton le is adhatnak.
Vagyis az autók akkui is működhetnek a rendszer energiatárolóiként. Ezt lehet olyan formában is, hogy a járműhöz csatlakoztatnak valamilyen eszközt (például ezt tudja a Kia Niro 1,8 kW-os képességgel), vagy úgy, hogy a kocsit az otthoni hálózatra (mint a Ford Intelligent Backup Power rendszere), illetve magára a hálózatra (mint a Nissan Leaf) kötik. A kétirányú töltés széles körű alkalmazása hatalmas előnyhöz vezethet a hatékonyság, a hálózat rugalmassága és a megújuló villamosenergia-termelés sokkal nagyobb elterjedése szempontjából.
Ahogy az éghajlatváltozással egyre komolyabb hőhullámok érkeznek, Kalifornia hálózata is mind gyakrabban túlterhelt a legforróbb nyári napokon. A törvényalkotók úgy becsülik, hogy az elektromos járművek hálózatba integrálása évente akár egymilliárd dollárt is megtakaríthat. A hálózatba kapcsolt autók energiatárolói akkor tölthetők, amikor a rendszerben túlkínálat van. Ez segít egyensúlyba hozni a villamosenergia-kínálatot és a -keresletet, valamint egy kicsit kiszámíthatóbbá teszi az ellátást. Túlkínálat esetén kellene tölteni a kocsit, amikor az áram olcsó, amikor viszont leterhelt a rendszer – azaz amikor az áram drága –, akkor a visszatáplálással az autótulajdonosok akár pénzt is kereshetnek.
A gond az, hogy eddig nem sok gépjárműbe építették be ezt a megoldási lehetőséget, mivel a vásárlók egyelőre nem igényelték.
A mostani szabályozás azonban változtathat ezen. A jelenlegi fázisban megvizsgálnák a kétirányú töltés használati módjait, és meghatároznák az elektromos járművek azon csoportjait, amelykre ezek érvényesek volnának.
Bár az oda-vissza töltés lehetőségének kialakítása az elektromos járművekben nem túl bonyolult, csak akkor válik igazán hasznossá, ha a gépkocsi körüli szolgáltatások egész ökoszisztémája létrejön. Kérdés, hogy meggyőzi-e a tulajdonosokat az, hogy kereshetnek pár száz dollárt, ám emiatt folyamatosan a rendszeren kell hagyniuk az autót, miközben mások döntenek arról, hogy mikor mennyi energiát szívhatnak le róla. Persze egy nagyobb vállalatnak ez már érdekes lehet, hiszen munkaidőben a kocsik nemcsak parkolnának, hanem pénzt is kereshetnének.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Flickr
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.