A VW kínlódása hűen tükrözi az európai autógyártás bajait

2024. október 03. 10:32

Három évtizedes egyezséget mondott fel szeptember elején a Volkswagen, amikor németországi gyárak bezárásával fenyegetőzött. Az IG Metall szakszervezet is bekeményített, inkább hét százalékkal több bért követelne a VW alkalmazottainak. A nehézségekkel küzdő konszern kibújna ez alól, sőt lefaragná a költségeket.

2024. október 03. 10:32
Matus Tibor
Matus Tibor

A szerző a Makronóm újságírója.

Miután a VW bejelentette az új megtakarítási terveit, a szakszervezet előrehozta az október végére tervezett kollektív tárgyalási kört. Szerda délelőtt Hannoverben ültek össze, abban a tudatban, hogy az álláspontjaik nagyon messze vannak egymástól. A hónap elején a VW-konszern megszorító intézkedéseket jelentett be a Volkswagen márkánál, és megszüntette a 30 éve érvényben lévő munkahelyi biztosítékot, ami 

középtávon akár 30 ezer állás felszámolását is jelentheti. Sőt, már egész üzemek bezárását sem zárják ki.

A VW emellett csökkenteni akarja a kölcsönzött dolgozók bérét, és kevesebb gyakornokot akar felvenni.  

Az IG Metall 3,9 millió munkavállalót képvisel a fém- és villamosenergia-iparban. A szakszervezet felszólította a VW-t, hogy először tegyen le konkrét megtakarítási terveket, hogy megkezdődhessenek a tárgyalások. Emellett, ahogy a többi vállalatnál, úgy a Volkswagennél is hét százalékkal több bért követel az ott dolgozó 120 ezer alkalmazottnak. Nem zárták ki, hogy egyezség hiányában decembertől akár sztrájkba is léphetnek.    

Az IG Metall-lal folytatott kollektív tárgyalási vitában a Volkswagen elutasította a bérköveteléseket, és azok csökkentésével fenyegetőzött. Szeretné visszavágni a költségeket, de ehhez az alkalmazottak hozzájárulására is szükség lesz.   

A Volkswagennél a tavaly decemberi 10 milliárd eurós költségcsökkentést már nem tartják elegendőnek a cég megmentésére. Hat németországi üzemben már hatályon kívül helyezték a több évtizedes munkahelybiztonsági megállapodást, ami lehetővé teszi, hogy 2025 közepétől elbocsásson munkavállalókat, hacsak addig nem kötnek új megállapodást.   
Az autógyártó felügyelőbizottságában azonban a munkásokat képviselők birtokolják a szavazatok felét, és ez megnehezíti a VW számára a bezárások kikényszerítését.   

A szakszervezet értékelése szerint a fizetésemelésre azért van szükség, hogy a jelenlegi infláció mellett is megmaradjon a reálbérek értéke.   

Az IG Metall szerint a lehetséges gyárbezárások és elbocsátások körüli vitában sem történt közeledés. A megbeszélések mintegy három órán át tartottak, de nem állapodtak meg új tárgyalási időpontban.   

A Volkswagen egyik leginkább kihasználatlan üzeme Osnabrückben található, amely az egyik szakszervezeti vezető szerint a kapacitásának körülbelül a 30 százalékán üzemel. Az ott gyártott három modell – a Porsche Boxster, a Porsche Cayman és a VW T-Roc Cabriolet – előállítása 2026-ig megszűnik, és a szakszervezetek még nem tudnak arról, hogy mi lesz a következő modell.   

Az egész európai autógyártás lejtmenetben van  

Az adatok azt jelzik, hogy az európai riválisok hasonló problémákkal küzdenek a gyártással kapcsolatban. A Reuters szerint egyértelmű a különbség az üzemek kihasználtságában Kelet- és Nyugat-Európa között. A Volkswagen előtt álló kihívásokért a bonyolult irányítási struktúrákat, az elektromos autókba való rossz befektetéseket, a hibás vezetői döntéseket, a Kínából származó bevételek visszaesését és Németország bénító bürokráciáját okolták.  

A Reuters megvizsgálta hat autógyártó európai gyárainál a kapacitás kihasználásának az adatait, amelyek azt mutatják, hogy a Volkswagen aligha számít kiugrónak, sőt talán jobb helyzetben is van, mint néhány nagy riválisa. Például a Renault-nak és a Stellantisnak alacsonyabb az átlagos kapacitáskihasználtsága Európában, mint a VW-nek. Mellettük még vizsgálták a BMW-t, a Fordot és a Mercedes-Benzt.  

A Reuters az elemzését azzal fűszerezte, hogy nyolc nagy európai gépjárműgyártó ország összes autógyártójának az adatait is beszerezte. Négyet a magasabb – Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság –, négyet az alacsonyabb költségű országokból – Csehország, Szlovákia, Spanyolország és Törökország.  

Az adatok szerint Európa-szerte a könnyű járműveket, például személygépkocsikat gyártó gyárak kapacitáskihasználása 2023-ban 60 százalékra csökkent a 2019-es 70-ről. Közép- és Kelet-Európában, ahol alacsonyabbak a költségek, egyértelmű tendencia mutatkozik a magasabb gyári kihasználtság felé, ami arra utal, hogy a legtöbb nagy autógyártó problémája elsősorban a hazai piacokon van.  

Az alacsonyabb költségű országokban az átlagos kihasználtság csak kis mértékben, 83-ról 79 százalékra esett vissza, míg a magasabb költségűekben 65-ről 54 százalékra csökkent.  

 

A GlobalData szerint járműtől függően a 70 százalék körüli kihasználtság számít a jövedelmezőség minimumának. Körülbelül 80-90 százalékos érték tekinthető költséghatékonynak, ami némi rugalmasságot biztosít a modellváltások és a karbantartás terén. A Volkswagen, a Stellantis és a Mercedes-Benz nem kommentálta a kapacitáskihasználtsági adatait. A Renault azt mondta, hogy más benchmarkot használ, amely magasabb számot mutat a gyárainál. A BMW is azt közölte, hogy az adatok alábecsülhetik a tényleges szinteket.  

A német autóipari szövetség, a VDA számait felhasználva a Reuters elemzése szerint 2022-ben Németországban volt a legmagasabb az autóiparban dolgozó gyári munkások bére, 59 euró óránként, szemben a csehországi 21 és a magyarországi 16 euróval. Kínában a fizetések mindössze 3 dollár körül mozognak óránként.   

Emellett Európában az újautóeladások augusztusban 18 százalékot estek, ami az elmúlt három év legalacsonyabb értéke. Ennek fő oka, hogy 44 százalékkal csökkentek az elektromosjármű-eladások, ami magában foglalja a német elektromos autók értékesítésének 69 százalékos visszaesését. A magas kamatlábak és a gyengülő gazdaság miatt a kereslet csökken, emellett egyre több kínai autó érkezik. A Volkswagen szerint az európai kocsik iránti éves igény 14 millió jármű körül alakul, szemben a járvány előtti 16 millióval.  

Európa most túlkapacitással küzd  

Az európai autógyártók számára a túlkapacitás kezelése régi gondot jelent, mivel a munkaszerződések megváltozásának és a veszteséges üzemek bezárásának politikai visszhangja lehet.  

A Volkswagen számára könnyen visszaüthet a német szakszervezetek és a politikusok nyomása, hogy az elektromos autóikat otthon készítsék. Persze ez a törekvés érthető, minden politikus szeretne jövőbiztos munkahelyeket teremteni. Csakhogy ezzel a felfokozott árversenyben a legdrágább üzemeit kellene használnia a magas költségű elektromos járművek gyártására.  

A túl sok európai kapacitással terhelt tömegpiaci autógyártók közül néhányan már tettek lépéseket a költségeik csökkentésére. A francia Renault több ezer munkahelyet szüntet meg a régióban a 2021-ben indult 3 milliárd eurós költségmérséklési akciója részeként. A Fiat Chrysler és a Peugeot-gyártó PSA egyesülésével létrejött Stellantis 2021 óta csaknem 20 ezer munkahelyet szüntet meg Európában 2024 végéig. Mindkettő csökkentette a gyártósorokat és a kapacitást, így kevésbé függnek a nagy összeszerelő üzemektől, és inkább az ideiglenes munkavállalókra támaszkodnak, kevésbé az állandó alkalmazottakra.  

A Ford eközben 5400 munkahelyet szüntet meg Európában, és további leépítéseket tervez, amely magában foglalja a németországi saarlouisi gyár termelésének leállítását, mielőtt az alacsonyabb költségű spanyolországi előállítást növelné.  

 

Az autóipari szakértők szerint a kelet–nyugati megosztottság Európában valószínűleg fokozódik, ahogy teret nyernek a kínai szereplők. Peking legnagyobb elektromosjármű-gyártója, a BYD és legnagyobb exportőre, a Chery olyan országokban nyitnak üzletet, mint Magyarország, Törökország és Lengyelország. Szerintük az olyan piacokon, mint Németország, maradhat a prémium- vagy a luxusautók gyártása, olyan árakkal, amelyek lehetővé teszik a gyártók számára a magasabb működési költségek fedezését.  

A Stellantis már áthelyezte az elektromos járművek előállítását az alacsonyabb költségű piacokra, és közös vállalatot alapított Lengyelországban a kínai Leapmotorral. Emellett Szlovákiában készül majd a Citroën ë-C3-asa, amit körülbelül 23 ezer euróért kínálnának.  

De a VW-hez hasonlóan a Stellantis is komoly kapacitásfelesleggel küszködik otthon. A torinói Mirafiori gyárban, a Fiat történelmi otthonában a termelés 2024 első felében 63 százalékkal esett vissza. Hónapok óta leállt a fő modellje, az elektromos Fiat 500-as gyártása, mivel az EV-k iránti kereslet gyenge, míg a Maserati luxusmárka két kis szériás autóra korlátozódik. A Mirafiori dolgozóit szabadságoltatják, amelynek a költségét részben az olasz kormány finanszírozza.  

Kapcsolódó:  

Címlapfotó: Volkswagen/Copyright: Volkswagen AG

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gilou-au-clavier
2024. október 03. 13:05
A magyarok, már akik megengedhetik maguknak, mégse akarnak kínai autót venni, legfeljebb az utasított NER- és kínai cégek, meg a magyarországi kínai kisebbség. Nyugati, európai, japán, koreai autót vesznek, mert az autó nem egy telefon. Az EU pedig logikusan védeni fogja a piacát, a magyarcsicskuszok aknamunkája ellenére.
fogas paduc
2024. október 03. 13:03
Ezn van, amikor az idióta németek német idiótákat választanak meg politikusoknak.
nempolitizalok-0
2024. október 03. 13:00
A kínaiakkal össze kell fogni, nem pedig kizárni őket. Évekkel járnak ny-európa előtt. A libsi csürhe ostoba döntésének eredménye nem csak a szarabb ny-európai autó , hanem az is, hogy egyre kevesebben veszik azokat meg. Egy mai új autót eleve eszembe sem jutna megvenni. Teletömve mindenféle felesleges dologgal, ezért drága, szerviz iszonyatosa drága mert nem értenek hozzá és öt év múlva dobhatod el.
coyote-0
2024. október 03. 10:51
"A nehézségekkel küzdő konszern kibújna ez alól, sőt lefaragná a költségeket." A legújabb modelljeikben 4 helyett 2 db ablakemelő gomb van a vezetőoldali ajtóban. Ettől jobban hová akarnak spórolni?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!