biomasszából, növényi olajokból, jobb esetben talán mezőgazdasági hulladékból előállított zöld repülőgép-üzemanyagok bevezetése sehol sem tart – állapította meg egy friss tanulmány, amelyet az Institute for Policy Studies (IPS) tett közzé május végén. Az elemző intézet szakértői arra jutottak, hogy a repülők környezetbarát kerozintermékei csak papíron csökkenthetik érdemben az üvegházhatású gázok kibocsátását, mi több, a minapi amerikai szabályozás, amely jelentősen növelné az SAF-előállítást,
nemhogy mérsékelné, de még fokozhatja is a klímaválságot – figyelmeztetett az említett tanulmány.
Nem létezik nagy mennyiség előállítására jól használható alternatíva a hagyományos kerozinnal szemben. Ez pedig azt jelenti, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyagok ma igen-igen távol állnak attól, hogy belátható időn belül helyettesítsék a mai fosszilis társaikat.
„Bár elvben akadnak fenntartható lehetőségek, mégis szkeptikusan kell hozzáállnunk az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos azon állításokhoz, hogy azok idővel helyettesíthetik a kerozinalapú repülőgép-üzemanyagokat” – áll az IPS jelentésében. Chuck Collins, az anyag egyik szerzője szerint ezeket az üzemanyagokat a szükséges mértékben előállítani hatalmas központi támogatásokat igényelne, az ezzel járó áldozatok pedig elfogadhatatlanok lennének, és elvonnák az erőforrásokat a sürgetőbb dekarbonizációs megoldásoktól.
A jelentés ráadásul még karcosabban fogalmaz, hiszen már a címe is egyértelmű: Greenwashing the skies, azaz az Egek „zöldmosása”. Emellett a jelentés vezetői összefoglalója is kimondja, hogy az egész SAF-kérdés a jelenlegi realitásokat figyelembe véve csupán greenwashing a repülési ipar részéről. „Kész varázslat lenne, ha ezt meg lehetne valósítani” – fogalmaznak.
A jelentés apropóját az adja, hogy a Biden-kormányzat a napokban jelentett be egy új SAF-támogatási programot, amelynek keretében célul tűzték, hogy 2030-ra az USA nem kevesebb mint 11,3 milliárd liter fenntartható repülőgép-üzemanyagot állítson elő. Azaz nem kőolajalapú forrásokból, például élelmiszer-hulladékból, fa biomasszából és egyéb alapanyagokból Ennyi elegendő lenne ahhoz, hogy a repülés amerikai kibocsátását 20 százalékkal csökkentsék. Lényeges, hogy világszinten a repülés az összes kibocsátás körülbelül 2 százalékáért felelős. (A jelentés azt is hozzáteszi, hogy jobbára a tehetősebbek repülnek, illetve a nagyobb értékű cikkek esetén jellemző a légi szállítás.)