Magyarország hivatalosan is összekötötte Európa keleti és nyugati felét
A magyar identitás egyik meghatározó eleme a kelet és nyugat közötti lét és most ezt kihasználva sikerült óriási diplomáciai sikert elérni.
Lassul a kereslet az elektromos autók piacán, azonban a távol-keleti ország ezt nem nézi tétlenül: ágyakkal, főzőlapokkal és egyéb eszközökkel szerelik fel a járműveiket annak érdekében, hogy különböző célcsoportokra lőjenek és népszerűsítsék a technológiát.
Még a vezető elektromosjármű-gyártóknak is szembe kell nézniük a hazai kereslet lassulásával. A fogyasztók csökkentik a kiadásaikat, emellett a nagy nyugati gazdaságoknál fennálló geopolitikai feszültségek sem festenek túl fényes jövőt. A piac szereplői számára így még fontosabb a kreativitás, mint valaha. A nyugati gyártóknak szintén érdemes felzárkózniuk, ha a felszínen akarnak maradni.
Azonban nincs egyszerű dolga a Nyugatnak. Kína a fejlettebb technológiájával jóval kedvezőbb áron tud autókat értékesíteni riválisainál, az olcsóság ráadásul épp a második fegyverére, az ellátási láncok egy kézben tartására mutat vissza.
A nyugati autó-előállítók pánikja érthető: nehéz ekkora hátrányból felállni. A Teslán kívül talán nincs olyan vállalat, amely ne nézné egyre rémültebben az eladási mutatókat, és azt, hogy Kína miként előz le mindenkit egy jól megírt és hibátlanul adaptálható forgatókönyvet követve. És úgy tűnik, a távol-keleti ország továbbra is törekszik címének megtartására.
Wang Binggang, a Xpeng Inc. egyik értékesítője szerint sok gépkocsigyártó csak arra koncentrál, hogy az autója tudja a minimumot: lehessen vezetni. Azonban néhány kínai gyártó már nem elégszik meg ennyivel, és olyan egyéb megoldásokkal látja el a járműveket, amelyekre nem is gondolnánk.
Az Xpeng G9-es 263 900 jüan (36 700 dollár) indulóárú SUV-ja egy gombnyomással olyan ágyat varázsol, amelyen kényelmesen elfér akár két ember. Az aktiválás során az ülések teljesen vízszintes pozícióba kerülnek, majd azokra egy matracot terít, és még fel is fújja azt. A vállalat ezzel a járművel elsősorban a kempingezőket célozza, azonban azok számára is alkalmas lehet, akik csak egy kis sziesztára használnák a munkaórák közötti ebédszünetben.
Az elektromos járművek jóval csendesebbek, és finomabban gyorsulnak egy belső égésű motorral hajtott autóhoz képest. A hátránya azonban, hogy maga az utazás, és különösen a fékezés szokatlan érzete rosszullétet is okozhat. A Hangcsou székhelyű Geely Automobile Holdings azt állítja, hogy megoldotta ezt a problémát a Galaxy E8 elektromos szedánban, amely 1,25 hertzes – az emberi szívveréssel megegyező – rezgésszámot bocsát ki, amikor az autó hullámos terepen halad. Emellett a január 5-én forgalomba helyezett, 24 450 dolláros indulóárért megvásárolható kocsit olyan fékrendszerrel szerelték fel, amely minimalizálja azt a furcsa rángatózást, amelyet gyakran észlelhetünk, amikor először vezetünk elektromos autót.
A Li Auto L sorozata az egyik legnépszerűbb SUV-széria lett Kínában, tágas belső terekkel, hosszú hatótávval és az ülésekbe épített masszírozókkal. A vállalat eladásai nőttek, ezzel pedig a riválisokat is megihlette: a 2021-ben alapított Rox Motor Tech startup első sorozatgyártott EV-modellje, a Polestones 01 hátuljába kempingszerű konyhát szereltek indukciós főzővel és vízadagolóval.
A világ legnagyobb EV-gyártója, a kínai BYD is igyekszik csábítóbbá tenni a prémiumkategóriás, 153 ezer dolláros Yangwang U8-at a techrajongók számára.
A DJI drónóriással kötött partnerséggel együtt egy igen futurisztikus szimbiózis született: az autó tetejére egy drónállomást tettek, ahonnan a kis gép felszállhat, majd vissza is talál a helyére. Az eszközt a kocsiban lévő kijelzőn lehet irányítani, és a töltése sem okoz gondot. Követi az autó útvonalát, és nagy felbontású képeket, illetve videókat készít, amelyek valós időben jelennek meg a gépjárműbe szerelt kijelzőn.
Nem új keletű, hogy az autógyártók különböző játékokkal bővítik a kijelzők funkcióit. A Tesla például a Steam videójáték-platformot illesztette a rendszerébe két évvel ezelőtt, a Li Autóban pedig a Nintendo Switchet tudják csatlakoztatni a kijelzőhöz. A BYD viszont még tovább ment. Újratervezett kormánykereke levehető, így a sofőrök az autó pedáljaival együtt használhatják azt videójátékozásra a kocsi kijelzőjén. Bár a technológia népszerűnek bizonyult, aggodalmakra is okot adott, hiszen megeshet, hogy elvonja a vezető figyelmét. A kínai EV-gyártók korlátozásokat vezettek be. Például csak akkor érhetők el a játékok, ha az autó kikapcsolt motorral áll.
A Geely kínai autóipari vállalat és EV-márkája, a Zeekr szabadalmat jelentett be egy járműre szerelt horgászrendszerre, amely zsinórt és horgot tartalmaz. A gépjármű helymeghatározó szenzorai információt adnak a vezetőnek a közeli vizek mélységéről és áramlási sebességéről, valamint segítik a legjobb horgászhely megtalálását. A készülék emellett a vízpartról lehetővé teszi a pontosabb dobást, és amikor a hal ráharap a csalira, a jármű behúzza azt. Ezek alapján egyértelmű, hogy
az autógyártók az innovációra helyezik a hangsúlyt a bizonytalan fogyasztói keresleti kilátások ellenére.
Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója szerint úgy tűnik, az „EV-korszakban Kína megpróbálja újraértelmezni a prémiumot”.