Santo Martin és Bácsi Attila, a Makronóm Intézet elemzőinek írása
Két éve eszkalálódott nyílt háborúvá a két szláv nép ellenségeskedése
Az orosz–ukrán konfliktus a 2014-es Nyugat-párti ukrajnai forradalommal kezdődött, ami két éve, 2022. február 24-én nyílt háborúvá eszkalálódott. Kezdetben az orosz csapatok Ukrajnában gyorsan területeket szereztek, a hadseregük eljutott Kijev külvárosáig, és elfoglalta az Azovi-tenger partvidékét is, megteremtve a szárazföldi összeköttetést a Krímmel.
A 2022. márciusi béketárgyalások kudarca után – amely megállapodás nemcsak Moszkva, hanem vezető ukrán tisztviselők szerint is a Nyugat közbenjárása miatt hiúsult meg – Oroszország visszavonulásba kezdett, így az addigra jelentős nyugati haditechnikával felfegyverzett Ukrajna fel tudta venni a harcot.
A frontvonalak 2022 végére gyakorlatilag befagytak, a harcok pedig egyre inkább anyagháborúvá váltak.
A tavaly nyári ukrán ellentámadás nem hozott eredményt, ráadásul a hadseregben létszámból és hadianyagból is hiány lépett fel, így jelenleg ismét az oroszok nyomulnak előre.
Az orosz hadigépezetet a nyugati szankciók sem állították le
A Nyugat jelentős katonai és gazdasági támogatást nyújt Ukrajnának az invázió kezdete óta, miközben
Oroszországra a mai napig 28 ezer nyugati szankciós intézkedést szabtak ki.
Ezek érintik az orosz vezetők magánvagyonát, a technológiatranszfert, az orosz pénzügyi rendszert és a külkereskedelmet is. Az intézkedések fő célja, hogy Moszkva olyan kedvezőtlen gazdasági és politikai helyzetbe kerüljön, hogy – Ursula von der Leyen szavaival élve – Putyin ne tudja tovább működtetni a hadigépezetét. Kérdéses azonban, hogy ezek a lépések mennyiben érték el a kívánt hatást.
Az orosz állam finanszírozási képessége nem rendült meg, ráadásul a Nyugat a globális Dél országait sem tudta a maga oldalára állítani.
A 2022 végén kivetett olajársapkához fűzték a legnagyobb reményeket, de annak kezdeti hatását Oroszország 2023 végére javarészt kivédte: mára a hivatalos orosz flotta és a szankciók kijátszására szakosodott „szellemflotta” együttesen az oroszországi tengeri olajszállítás 70 százalékát bonyolítja, ezzel teljesen megkerülve a Nyugat által szabott 60 dollár/hordós árkorlátozásokat.
Az orosz olajbevételek 2024 januárjában meghaladták az invázió előtti időszakét, köszönhetően a kedvező olajpiaci dinamikának is.
Hasonlóan kétséges eredményeket hozott az exportellenőrzés is:
a kieső nyugati technológiákat Oroszország gyorsan pótolni tudta a szomszédos közép-ázsiai országokon és főként Kínán keresztül.
Továbbra is nagy számban találni nyugati csipeket a hadszíntéren fellelt orosz katonai felszerelésekben. Azokat az árucikkeket, amelyekhez Oroszország a nyugati szankciók következtében nem fér hozzá közvetlenül, főképp Kína képes helyettesíteni. A fogyasztási cikkek mellett főleg a gépjárműveknél látványos ez a dinamika – a kínai gyártók részesedése az új autók értékesítéséből 2023-ban meghaladta az 50 százalékot.
Az Európai Unió jelentősen csökkentette az Oroszországból származó termékimportot, amely 2023-ban 50,6 milliárd euró volt, szemben a 2021-es 163,6 milliárddal.
A várakozásoknak megfelelően visszaestek az Európából származó orosz olaj- és gázbevételek, ugyanakkor ezt részben ellensúlyozni tudták a megugró kínai és indiai vásárlások, a többit pedig az árak emelkedése kompenzálta. Eközben Moszkva képes volt diverzifikálni a kereskedelmi partnereit:
2023-ban az Oroszország és Kína közötti kereskedelmi forgalom elérte a 225 milliárd dollárt, ami 22 százalékos növekedés 2022-höz és 60 százalékos bővülés 2021-hez képest.
Az Indiával és Brazíliával folytatott kétoldalú kereskedelem szintén rekordot döntött, előbbivel idén a 2021-es szint több mint tízszeresére nőtt. Ráadásul a BRICS év eleji bővülésével Moszkva további új potenciális partnereket szerzett, az új afrikai és közel-keleti tagok pedig növelik a csoport befolyását a fontos kereskedelmi útvonalak mentén. A szövetség – amelynek idén Oroszország a soros elnöke – a globális GDP 28, a globális olajkitermelés 43, valamint a ritkaföldfémkészletek 72 százalékát birtokolja.