Ismét megrendezik a „védelmi Davost”, a müncheni biztonságpolitikai konferenciát február 16. és 18. között. Oroszországot és Iránt természetesen nem hívták meg, de a világ szakértői krémje mellett ott lesz Kamala Harris amerikai alelnök, Anthony Blinken külügyminiszter, Olaf Scholz német kancellár, Emmanuel Macron francia elnök, az egyre harciasabb új lengyel miniszterelnök, Donald Tusk, illetve az EU, az ENSZ és a NATO prominensei (nagyon várják Zelenszkijt, meglepő és rendkívül sokatmondó lenne, ha mást küldene maga helyett), valamint több tucat kormányfő és védelmi miniszter, hogy megvitassák a világ jelenlegi biztonsági kihívásait.
Változó idők
A hangsúly éppen a vitán lenne, a biztonsági kihívások tekintetében ugyanis egyáltalán nem olyan erős az egyetértés, mint akár egy évvel ezelőtt volt. A tavalyi konferenciát egyértelműen Ukrajna uralta, a résztvevők gesztusértékű egységbe igyekeztek bezsúfolni magukat (többen, köztük Kína inkább a szellősebb terekre fogadtak) Oroszország ellen, „Moszkva fenyegetése a szabad világra” pedig nem is bontakozhatott volna ki plasztikusabban.
A biztonsági aggályok iránya azonban jelentősen megváltozott, ráadásul régiók vagy éppen országok szerint is eltérő módon – ami a globális cselekvés szempontjából aggasztó lehet egyes kormányok, különösen az USA számára.
Az egyet nem értés többnyire ellenpólusú egyetértésekben csúcsosodik ki, a globális biztonságpolitika így vagy blokkosodni kezd, vagy még apróbb részekre tagolódik, és országspecifikusan ágazik szerte egyre több irányba.
A biztonságpolitikai aggodalmak immár letértek a mainstream által épített rettegési útvonalakról. A nemzetközi rend nem szolgáltat megoldásokat, így – amint arra a konferencia előzetes tájékoztatója is utal – ahelyett, hogy az országok e rend megreformálására törekednének a kölcsönös előnyök érdekében, jelenleg ellenkező irányba haladnak. A müncheni szimpózium alapkérdése éppen ez: vissza lehet-e állítani egy közös gondolkodásmódot és értékrendet globális viszonylatban, ahol a biztonsági kihívások irányát gyakorlatilag egyetlen tömb mutatja, vagy tovább nő a szakadék immár nemcsak a Nyugat és a globális dél, de az eddig politikailag hasonló módon gondolkodó államok között is? Leegyszerűsítve:
beszélhetünk-e még egyáltalán globális biztonsági veszélyforrásokról, vagy el kell fogadni a szeparált, országonként változó megítélést, amelyben az elsődleges szempont az államok részéről az, hogy melyik kihívást tekintik prioritásnak, és miképpen vonják ki erőforrásaikat a számukra kisebb horderejűnek vélt konfliktusok kezelési módjaiból?
A pánikkeltés eszközei
A Nyugat – legfőképpen Európa – érezhető pánikban van az Egyesült Államok kijevi segélybefagyása és Oroszország egyre növekvő ukrajnai fölénye miatt. A müncheni konferencia számos témája közül (Dél-kínai-tenger, közel-keleti konfliktusok, kibervédelem és Trump valószínűsíthető elnökké választása) kiemelkedik egy, amit a nyugat-európai politikusok már hónapok óta szorgalmasan készítenek elő: az Oroszország NATO elleni támadásával kirobbanó harmadik világháború víziója.
A gond ezzel a narratívával nem az, hogy nem lehetséges a bekövetkezte, hanem az, hogy az európai háborúpárti kormányok gyakorlatilag kész tényként könyvelik el. Olyannyira, hogy az embernek egy idő után az az érzése támad, valójában nem Oroszország akar itt háborúzni, hanem néhány hangos NATO-tagállam.
A rettegtetésnek ezt a módját a világhírű politológus, John Mearsheimer nevetséges, de jól bevált trükknek nevezte, olyasminek, amellyel a Nyugat vezető hatalmai számtalanszor éltek már – egyébként egészen hatásosan. A cél most az, hogy Ukrajnát továbbra is megtartsák az Oroszország gyengítésének szánt ütközőállamnak – a jelek azonban arra mutatnak, hogy a nyugati fegyverzettel és pénzzel telepumpált ország sem gazdaságilag, sem katonai szempontból nem tudja már sokáig felszínen tartani magát.