Svédországban is tetőfokára hágott a háborús kedv, a riogatás annyira jól sikerült, hogy a lakosság pánikvásárlásba kezdett, így a kormánynak kellett nyugalomra intenie mindenkit, mondván, lehet, hogy eltúlozta egy kicsit a dolgot. Norvégiában a hadsereg parancsnoka szintén 2-3 évet adott az országnak arra, hogy felkészüljön Putyin óriási támadására. Észtország nem aprózta el, hanem már meg is kezdte egy bunkerekkel tarkított védelmi vonal kiépítését az orosz határon. Lettország előrántotta a kötelező katonai szolgálatra vonatkozó szabálygyűjteményt, Litvánia pedig éppen most írja azt. A brit védelmi tárca egyelőre elutasítja a sorkatonaság gondolatát, de egy erős polgári, tartalékos hadseregben gondolkodik. A leghiggadtabb talán a német védelmi miniszter volt eddig, de ő is csak azért, mert ő 5-8 évre tette az orosz támadás várható időpontját. A belga hadsereg főparancsnoka szerint Oroszország következő célpontjai Moldova és a balti államok lehetnek, majd sokat sejtetően megemlítette azt a tényt indoklásként, amit eddig is mindenki tudott: „úgy látjuk, Oroszország átállt a hadigazdaságra”.
Ebben azért semmi meglepő nincsen, egyfelől a gazdaságot éppen a hadiipar rántotta ki a kátyúból, másfelől logikus lépés egy agyonszankcionált országtól, amely (nyugati vélemények szerint is) az egész Nyugat ellen vív háborút. Az orosz katonai kiadások az idén elérik a GDP 7,1 százalékát – ez az, ami a NATO-tagállamok zömének még 2 százalékos szinten sem sikerül, és ez az, amin most mindenki változtatni szeretne, és pontosan ez az, ami miatt Trump annak idején összerúgta a port a szerinte az USA emlőjén élősködő európai tagországokkal.
Eltájolva
A világháborús rettegtetés kis csomagját már minden háborúpárti ország gondosan összekészítette a müncheni konferenciára – maga a házigazda is. Az irány azonban nem feltétlenül tükrözi a biztonságpolitikai kihívások valódi természetét. Ami azt illeti, míg a kormányok csúcssebességre kapcsoltak egy orosz támadás és a harmadik világháború kitörési lehetőségének sötét és kapkodó (eddig azonban tényeket nélkülöző) kommunikációjában, az országok lakossága külön-külön egészen más kihívásokat jelöl meg prioritásként.
A müncheni biztonságpolitikai konferencia szervezői minden évben elkészítik a G7-es és a BRICS-országok körében végzett közvélemény-kutatást, amely kifejezetten arra irányul, hogy képet kapjanak: mely lehetséges konfliktusok miatt aggódnak egy-egy államban, illetve lehet-e ezek alapján valamilyen rangsort felállítani. 2022-ben a versenyt Oroszország nyerte, pedig akkor még nem is volt világháborús kommunikáció: a háború első évében még mindenki a hatása alatt volt az orosz agresszió újdonságának – és természetesen a véleménybefolyásolás hatásosságának.