Van azonban egy óriási különbség a békeidős és a mostani kereskedelem között, és a Bloomberg véleménycikke szerint ez előbb-utóbb tragikus eseményeket fog okozni.
Egy helyben toporogva
Mint arra a szerző rámutat: Oroszország urali olaja az ársapka utáni első nyolc hónapban alatta maradt a megmaradt értéknek, a világpiaci ár emelkedése miatt azonban a fő exportnak számító Ural értéke is meredeken ível felfelé.
Régen életbe kellett volna lépnie az ársapka-mechanizmusnak, ez azonban az árnyékflotta miatt cseppet sem érdekli a hirtelen haszon űzte kereskedőket: az elöregedett hajók flottája egyre csak terebélyesedik, cseppet sem foglalkozva a biztosításokkal, vagy azzal, hogy az ilyen hajókat be sem engedik egy szabályokat tiszteletben tartó kikötőbe. Az átrakodást egy másik tankerre és az eredeti Ural olaj „lögybölését”, vagyis bekeverését másfajta olajjal (ezzel megváltoztatva a származási összetételét) a nyílt óceánon, nemzetközi vizeken intézik.
Az ársapka tehát látványosan nem működik, az árnyékflottában működő hajók azonban egyre jobban aggasztják az ENSZ tisztviselőit.
A nyílt vízi átszivattyúzás a rozsdás járművekből (miközben a hajók gondosan kikapcsolják a helyzetjelzőiket) hihetetlen kockázatot rejt magában, de már az, hogy hajózásra gyakorlatilag alkalmatlan tankerek állnak forgalomba a világ egyik legnagyobb olajexportőrének szolgálatában, újragondolásra kellene ösztönöznie az ársapka bevezetését szorgalmazó országokat.
Borítékolható katasztrófa
Julien Lee azzal érvel, hogy az orosz olajkereskedelem bevételei egyáltalán nem változnak és nem is fognak változni az ársapka miatt. A Kreml pénzénél van, a kiskapuk segítenek biztosítani a kassza folyamatos feltöltését, ezért vissza kellene térni a háború előtti gyakorlathoz, és elengedni az ársapka ötletét.
Ez lenne ugyanis az egyetlen járható útja annak, hogy a régi, biztosítás nélküli és szétesőben lévő árnyékflottás tankerek ne okozzanak törvényszerűen olyan környezeti katasztrófát, amely beláthatatlan következményekkel járna.
Az ársapka eltörlése nem változtatna a piacon lévő orosz nyersolaj mennyiségén, az most is ugyanannyi, mint a háború előtt, és utána is annyi lenne – írja a Bloomberg, ezzel mutatva rá a szankció kivezetésének szükségességére, hozzátéve a legfontosabbat:
ha a nyugati szállítmányozóknak megengedik, hogy orosz rakományokat szállítsanak és biztosítást köthessenek rá, a kereskedelmet újra a megfelelően biztosított, jól karbantartott és szigorúan ellenőrzött hajókon bonyolítanák.
Amennyiben így folytatják tovább, az árnyékflotta addig folytatja a tevékenységét, ameddig a biztos katasztrófába nem fut egy (vagy több) hajója. Márpedig egy ekkora szennyezésre senki nincs felkészülve. Jobb lenne tehát visszatérni a megszokott kereskedelemhez az orosz olajra kivetett ársapka megszüntetésével – írja a szerző –, hogy a világ el tudja kerülni az elkerülhetetlent.