Figyelmeztetett a Nébih: ha ilyen terméket vett, semmiképpen ne fogyassza el!
Sorra hívják vissza az élelmiszert a boltok a szalmonella lehetséges jelenléte miatt.
Sorra érnek minket a válságok, amelyeknek a hatása a hétköznapokban is érzékelhető. Néha nem kapható valami a boltban, vagy csak lényegesen drágábban, mint megszoktuk. Hogyan viselkedik a fogyasztó ebben a gazdasági környezetben? Ezzel a kérdéssel foglalkozott a Reacty Digital összehasonlító kutatása.
A Makronóm Intézet elemzőjének írása.
A KSH adatai szerint az átlagos éves infláció 2022-ben 14,5 százalék volt, ezen belül az élelmiszerárak növekedtek leginkább (26 százalékkal) az előző évhez képest. „A magyar fogyasztók közvetlenül érzékelik ezt a vásárlásaik során, és a többségük nagyon rosszul éli ezt meg, emiatt elterjedtté váltak a különböző spórolási szokások olyan társadalmi körökben is, ahol ez korábban kevésbé volt jellemző” – összegzi Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője.
A 18–79 évesek háromnegyede nagyobb értékű vásárlás előtt mindig alaposan tájékozódik, különösen igaz ez a diplomásokra és a nyugdíjasokra, míg a 30 év alattiak valamivel kevésbé körültekintők, ha nagyobb kiadásról van szó. Tízből hatan-hatan próbálják termékek elhagyásával vagy olcsóbb árucikk választásával visszafogni a kiadásaikat. Olcsóbb, például saját márkás terméket leginkább a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (ilyen mondjuk az élelmiszer) esetén választanak, míg a lakosság tizede minden területen a kedvezőbb árakat keresi. Ezek nem feltétlenül új stratégiák, ugyanakkor az idén júliusban
tízből hatan nyilatkoztak úgy, hogy az akciók, a leárazások fontosabbak számukra, mint fél évvel azelőtt.
„A rezsin is próbálnak spórolni a magyarok, bár a rezsiszabály módosítása nem érintette olyan súlyosan a lakosságot, mint ahogyan arra számítottak” – emeli ki a szakértő. Tavaly júliusban, amikor még nem módosítottak a szabályozáson, de már előre vetítették ezt, 56 százalék valószínűsítette, hogy változatlan fogyasztás mellett is növekedni fognak a rezsikiadásai. A 2023-as tapasztalatok szerint ez végül 35 százalékot érintett.
Online vásárlásnál is megvannak a spórolási technikák: a vevők több mint a fele a legkedvezőbb árú átvételi módot választja és/vagy összevonja a rendeléseit, hogy spóroljon a szállítási díjon.
Minden második vásárló úgy érzi, hogy az interneten keresztül tudatosabban tud választani, hiszen több áruház ajánlatát is összehasonlíthatja, 42 százalék pedig igyekszik kevesebbet költeni online (is).
A Reacty Digital kutatása során három fogyasztói csoport rajzolódott ki. A vevők körülbelül fele racionálisan viselkedik ebben a helyzetben, alaposan tájékozódik vásárlás előtt, valamennyire igyekszik spórolni termékek elhagyásával, olcsóbb árucikk választásával, online vásárláskor a rendelések összevonásával vagy a legolcsóbb szállítási mód kiválasztásával, de nem viszi ezeket túlzásba.
A második csoport, a lakosság bő harmada szorongó fogyasztóvá vált – vagy már eleve az volt – ebben a gazdasági helyzetben, sokkal jobban odafigyel a vásárlásai során, és jóval negatívabban éli meg az inflációt, az árstopok kivezetését, mint mások. A harmadik fogyasztói csoport a könnyed költekezők, akiknek az aránya egy év alatt (2022 júliusa és 2023 júliusa között) 23-ról 14 százalékra csökkent, azonos mértékben növelve ezzel a racionális és a szorongó halmaz méretét.
A magyarok mindig is árérzékenyek voltak, így ennek a különböző megnyilvánulásai nem okoztak meglepetést. Amiben valójában tetten érhető ez az elhúzódó válsághelyzet, az a könnyed költekezők arányának csökkenése”
– összegzi Szeles Péter.
A Reacty Digital 1000-1000 fő bevonásával, 2022 júliusában és 2023 júliusában végezte kutatását. A felmérések a Véleményem Van (Veva.hu) online kutatási közösség tagjainak körében készültek. Az adatok nem, életkor, iskolai végzettség, valamint régió szerint reprezentálják a 18–79 éves hazai lakosság véleményét.
Címlapfotó: pixabay.com
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.