Burkolt fenyegetésre vállrándítás a válasz
A BASF vezérigazgatója, Martin Brudermüller szerint a kockázatot nem a kínai befektetések növelése, hanem a Pekingtől való távolódás és a geopolitikai aggályokra épülő visszahúzódás jelenti. A vállalat éppen 10 milliárd dollárt fektet be egy Kínában épülő vegyiüzembe.
Hasonlóan nyilatkozott a Volkswagen főnöke, Arno Antlitz is, aki kijelentette:
cégének esze ágában sincs lemondani a kínai piacról.
A VW egyébként is szorult helyzetben van: a kínai BYD autógyártó éppen az idén előzte meg Kínában az értékesítés területén, a vállalat pedig mindent megtesz, hogy a tortából újra a lehető legnagyobb szeletet tudja a tányérjára pakolni. A hetekben ezért ismét megerősítette elkötelezettségét a hszincsiangi autógyár mellett, figyelmen kívül hagyva még azokat az aggodalmakat is, amelyek az ujgurok elleni bánásmódra mutatnak rá a régióban.
A Siemens vezérigazgatóját, Roland Buscht szintén nem érdekli a német kormány nyomásgyakorlási kísérlete. Mint mondta, a kínai ügyfelek nem csak vásárolnak tőlük, de igényességükkel és elvárásaikkal folyamatos innovációkra ösztönzik a céget, éppen ezért nem csak, hogy megvédi a vállalat piaci részesedését Kínában, de mindent megtesz annak bővítése érdekében is.
Erre a mondatra már Scholz is színpadra küldte kormányszóvivőjét, aki elég nyersen közölte:
a kormány elég világos elvárása, hogy az ipari szereplők ne mindent egy lapra tegyenek fel,
de biztos benne, hogy a Siemens vezetője tisztában van szavainak kockázati következményeivel, és alaposan átgondolja azokat.
A burkolt fenyegetések azonban cseppet sem hatották és hatják meg a vezetőket, akik már döntöttek, és változatlanul ragaszkodnak a globális piac legnagyobb szereplőjéhez. Véleményüket legtömörebben a Bosch vezére, Stefan Hartung foglalta össze, aki azt mondta: a világ nem attól válik kevésbé kockázatossá, ha elkezdjük felosztani. Az igazság ennek éppen az ellenkezője.
Fotó: Hszi Csin-ping kínai elnök és Olaf Scholz német kancellár 2022. november 4-én.
MTI/EPA/Hszinhua