Amikor legutóbb beszélgettünk a Planet Budapest környezetvédelmi kiállításon Boros Lászlóval, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatójával, még nem emlegette távol-keleti terveit. Igaz, azóta jelentőset fordult a világ, az ukrajnai háború még jobban felértékelte Kínát. Persze a cég sem ül a babérjain, amit bizonyít, hogy ikonikus kétszemélyes kisrepülőgépük, a Fusion 212 történelmet írt: átrepülte az Atlanti-óceánt. Belgiumon, Izlandon, Grönlandon, Kanadán keresztül érkezett meg New Yorkba a kis gép. A kompozittestű Fusion 212-es egy póttankot is kapott, ezzel közel 1600-1800 kilométert tudott egyhuzamban megtenni.
A 2011-ben alakult Magnus Aircraft Zrt. 2014-ben kezdte meg a munkát Kecskeméten, majd 2018-ban csábította át őket Pécsre az akkori városvezetés. A kisrepülőgépek gyártásával foglalkozó vállalat Magnus Fusion néven egy olyan hagyományos, robbanómotorral ellátott járművet fejlesztett, ami képes a műrepülésre, azaz teljesíti a plusz négy és mínusz két G terhelhetőségre vonatkozó értékeket.Saját fejlesztésű, szénszálas kompozitanyagának köszönhetően a géptest egyszerre olyan erős és könnyű, hogy mindössze 410 kilogrammos súlyával belefér az ultra light kategóriába, miközben a szakítószilárdsága olyan nagy, hogy a hatszáz kilogrammos light sport, sőt a 750 kilós very light sport gépkategória terhelhetőségi követelményeit is teljesíti.
A gép egyik kétségtelen előnye, hogy klasszikus 95-ös benzinnel üzemel, ezáltal nagyon alacsony az üzemeltetési költsége. Óránként 16-18 litert fogyaszt, amit úgy is mondhatunk, hogy nyolc litert eszik száz kilométeren. Hozzávetőlegesen 45-50 euró/óra költséggel üzemeltethető, amit nem sokan tudnak lekövetni.
Boros László korábban a Makronómnak adott interjújában úgy írta le a gyártást, hogy a magyar piac egyelőre nem olyan jelentős, hogy ezért egy egész gyártóüzemet működtessenek. Gyártói kapacitásuk nagy részét a repülőgépük kompozitelemeinek előállítása teszi ki, amelyeknek a végösszeszerelése már az adott kontinensen valósul meg. Az Európába szánt Fusion repülőgépek teljes mértékben Magyarországon készülnek.
Tavaly szeptemberben már mi is hírt adhattunk arról, hogy a Magnus Aircraftnak négy év kemény munka után sikerült bejutnia az ázsiai ország hatalmas piacára.
„Az engedélyeztetés nagyon nehéz volt, rengeteg papírmunkával, egyeztetéssel és auditálással járt, de végül 2021. december 24-én, reggel 9 órakor, karácsonyfa alá valónak megkaptuk a repülőgépünk típusengedélyét”
– elevenítette fel a vezérigazgató. Akkor elmondta, várják, hogy ténylegesen szabad legyen a légtér, azaz végre magánemberek is vezethessenek repülőt. Mint akkor nyilatkozták, több lépcsőben egy gyártóbázist is fel fognak építeni az ázsiai országban, így helyben tudják majd kiszolgálni ezt a hatalmas piacot. Ez a nagyon komoly piacra való belépés hatalmas lehetőségeket kínál, arról nem is beszélve, hogy Kínában akkortájt még nem voltak versenytársak.