A globális gazdasági környezet és az orosz–ukrán háború következményei a hazai startupokat sem kímélte, többen kényszerültek leépíteni az alkalmazottak számát. Ugyanakkor a Startup Hungary kiválasztott 20, több mint 30 főt foglalkoztató startupot, amelyeknek további adatok bekérésével követte le az évét ebből a szempontból. Ez a 20 cég 2300 embert foglalkoztat, és bár az év második felére határozottan lassult a növekedésük, csak négy esetében csökkent a létszám.
A kihívások ellenére a megkérdezett startupok még sosem voltak ennyire optimisták a jövőt illetően. A válaszadók 42 százaléka úgy gondolja, hogy unikornissá fejleszti a cégét, 86 százalékuk nemzetközi kulcsszereplőként látja magát, 39 százalékuk pedig az IPO (nyilvános részvénykibocsátás) felé tekint, ami a tavalyi számot is felülmúlja. Ugyanakkor az is kiderült a kérdőívből, hogy kétszer több alapító (12 százalék) gondolja úgy: hamarosan be kell csuknia a boltot. A kötelező magabiztosság tehát megvan, a mutatók azonban nem arról árulkodnak, hogy túl nagy sebességgel haladunk a kívánt irányba.
Akadozó növekedés, nehezedő forrásszerzés
A régió és Magyarország továbbra is kiemelt piac a startupok nagy részének (63 százalék).
Bár úgy nyilatkoznak, hogy nemzetközileg is terjeszkednének, csak 43 százalék generálja a bevétele több mint felét külföldről. A helyi bajnokok és feltörekvő (úgynevezett rising star) cégek sikereiből úgy látjuk, a legjobb recept, ha egy startup már az induláskor a nyugat-európai és amerikai piacra koncentrál.