A fenntarthatósági célok és azok elérése minden nehézség, gazdasági turbulencia és a geopolitikai helyzet drasztikus változása ellenére kiemelten fontos a vállalatok életében. A Covid-járvány zűrzavara óta még feljebb került az értéklistán, hiszen fenntarthatóság nélkül sem hosszú távú stratégiát, sem megalapozott jövőt nem lehet kialakítani. Az innováció és a fenntarthatóság elválaszthatatlan egymástól: nem létezik olyan termék vagy folyamat, olyan megoldás, amely figyelmen kívül hagyhatná a fenntarthatósági szempontokat. Olyan alapvető vállalati érték, amely minden terület stratégiáját áthatja.
Említette a járványt, de az csak a kezdet volt. A pandémia gazdasági káosza után szinte azonnal elkezdődött az ukrajnai háború, majd jött a szankciós politika, amely az alapjaiban már amúgy is létező energiaválságot robbantotta be pusztító erővel. Mennyire befolyásolta ez a sok kedvezőtlen tényező a hazai innovációs folyamatokat?
Válsághelyzetekben sokkal inkább előretörnek az innovatív megoldások, hiszen a túlélésnek a problémamegoldási képesség és az új utak keresése az előfeltétele. Ezért a felsoroltak nemhogy lassították, hanem egyértelműen gyorsították az innovációs folyamatokat. Bármilyen furcsán hangzik, a negatív körülmények az innovációra kifejezetten pozitívan hatnak, a mostoha környezet a leginspirálóbb. Ha az alapanyagok szegmensében, az ellátási láncokban, a logisztikai megoldásokban, az energiaellátás területén nincs innovatív, fenntartható megoldása egy vállalatnak, akkor valóban kérdőjelessé válik az egész jövőképe. Krízishelyzetekben minden gazdálkodó egység, a kisvállalattól a legnagyobbig pontosan ugyanazt teszi: újragombolja a kabátot, megnézi, milyen folyamatokat kell elengedni és melyekre kell ráerősíteni. Egyfajta reload módba vált mindenki, amikor az elsődleges a fenntarthatósági szempontok védelme. Ez a szemlélet ilyenkor a versenyképesség alapja.
A hazai vállalati szféra viszonylag gyorsan képes reflektálni a váratlan helyzetekre. Tanulható ez a képesség?
A kulcsszó a tudásmegosztás. A JVSZ-nél pontosan ezt tekintjük az egyik legfontosabb missziónknak, és ez a célja a mostani és a mostanihoz hasonló konferenciáknak is. Az, hogy információt, tapasztalatot, tudást osztunk meg egymással, felbecsülhetetlen a fenntartható jövő szempontjából. A közösséghez tartozás alapvetően alakítja a fenntarthatósági szemléletet is. Azzal, hogy a fórumon elemezzük a legújabb vállalati innovációkat és magyar sikereket, illetve bemutatjuk azokat a támogatási rendszereket, amelyeket lehetőség van finanszírozási szempontból igénybe venni, a stratégiai irányok kialakításában is részt veszünk.