– Hogyan érti ezt pontosan? És mi a nagyvállalatok szerepe a történetben?
– Akkor ne kerteljünk, nyíltan fogok fogalmazni. Az egész régiónkra jellemző az a vállalkozói attitűd, hogy elegendő az, hogy a gyártó vagy a kereskedő cégem számára találok egy-két erős európai, például német vásárlót. Egy-egy ilyen nagy üzlet eleinte nehezen jön össze, de azért könnyen megtanulható ez a modell. Mivel a partnerek tőkeerős nyugati cégek, olyan felárat mindig fizetnek, amely nálunk vagy másutt a régióban tisztes megélhetést tesz lehetővé egy-egy nagy beszállítónak. Ez a modell azonban egyáltalán nem az innovációról szól, sokkal inkább a kényelem irányába tereli azokat a vállalatokat, amelyek ezt a modellt követik.
– Mi a helyzet az új technológiákkal? Úgy tudom erről is fog beszélni a JVSZ konferenciáján.
– Itt érkeztünk el a klaszterek fogalmához és működéséhez. Ezek arra jók, ha egy kis cég új ötletet hoz a piacra, akkor egy erős vállalati ökoszisztéma siet a segítségére.
– Úgy tudom, Magyarországon is számos klaszter szerveződött, például az autóiparban.
– Nálunk amikor klaszterekről beszélünk, valójában sokkal inkább csak egy-egy óriásvállalat helyi beszállítói hálózatáról van szó, nem a valódi értelemben vett klaszterről.
– Milyen akkor a valódi?
– Olyan, mint például Észak-Olaszországban, Milánó környékén az ottani autóipari klaszter. Ha ott mondjuk a Lamborghinitől kilépő vezető tervezőnek, Pagani úrnak egy új sportautóálma születik, akkor rögtön akár száz beszállító céget talál, amely karosszériaelemeket, alkatrészeket és akár gyártási, értékesítési szolgáltatásokat is tud nyújtani ahhoz, hogy megvalósítsa az álmát. És nem csak egyszerűen egy monoton és lélektelen munkavégzésre tudja rávenni beszállító partnereit. Ehelyett olyan kis, rugalmas vállalatokat talál, amelyek hisznek abban, amit csinálnak, valóban összefognak, és például olyan járművet alkotnak, amelyet sok száz millió forintnyi euróért arab sejkek vagy hongkongi gazdagok többéves várakozás ellenére is örömmel vásárolnak meg.
– Magyarországon úgy tűnik, még nem tart itt az autóipari beszállítói hálózat, de például szoftverfejlesztésben nemzetközi mércével mérve sem állunk rosszul.
– Igen, valóban, az utóbbi 10-15 évben kialakult és megerősödött Magyarországon egy olyan innovatív vállalkozói és vállalati réteg, amelyre nagyjából igaz az, amit az északolasz autóipari klaszter kapcsán elmondtam. Erre a szoftveres tudásra építve úgy vélem, lehet alapozni, de ahhoz, hogy mi is ki tudjunk törni és megismételjük azt, ami Észtországban, Svájcban vagy akár Finnországban történt az elmúlt évtizedekben, ahhoz meg kell találni a módját, hogy a hardverek hatékony fejlesztését lehetővé tévő klaszterek is ki tudjanak alakulni Magyarországon.