A brüsszeli tétovázás, az EU-s törvényhozás lassúsága és az európai energiaárak kiszámíthatatlansága természetesen elriasztja a befektetőket a kontinenstől. Az Intel tavaly decemberben jelentette be, hogy "ideiglenesen" visszamondja tervezett németországi, összesen 80 milliárd eurós chipgyár-beruházását, közölve: figyelemmel kísérik az európai piac és gazdasági helyzet alakulását, aztán majd meglátják, érdemes-e egyáltalán újraütemezni a terveket.
A jelek szerint nem. A pofon most onnan érkezett, ahonnan a legkevésbé várta volna bárki is. Az európai autóipar egyik oszlopa, a Volkswagen tavaly még lelkesen jelentette be, hogy új akkumulátorgyárat épít Kelet-Közép-Európában. A lehetséges helyszínek között szerepelt Csehország, Szlovákia, Lengyelország – és természetesen Magyarország is, amely az EU-ban immár megkérdőjelezhetetlen tényező, ha az elektromos járműiparról van szó.
Aztán derült égből villámcsapásként jött a hír, hogy az európai büszkeség inkább az Egyesült Államokat választja, köszönhetően az ottani támogatási rendszernek, amellyel az EU – pontosan ahogyan Habeck megjósolta – nem tud versenyre kelni. A vállalat szerint a mostani beruházásra a gyár üzemelési ideje alatt
az USA-ban mintegy 10 milliárd dollárnyi támogatást kapnak,
eddig pedig csak azért nem mondtak igent a folyamatos amerikai megkereséseknek, mert várták, mit ajánl az Európai Unió. A Financial Times-nak nyilatkozó bennfentes szerint az USA sokkal gyorsabb volt, és konkrét ajánlatokat tudott letenni a Volkswagen elé, míg Brüsszel még mindig a töprengés fázisában jár.