Megvalósul Európa rémálma: már a Volkswagen is az USA-ba tart

2023. március 08. 15:00

Az USA inflációcsökkentő törvénye miatt a Volkswagen letett a Kelet-Közép-Európa egyik uniós országába tervezett akkumulátorgyár építéséről, így sajnos Magyarország is kiesik a potenciális helyszínek közül. Az Egyesült Államok nagyon sokat fizet nekik ezért, Brüsszel viszont még mindig egy helyben toporog.

2023. március 08. 15:00
null
Révész Béla

Ahogyan Robert Habeck német gazdasági miniszter tavaly megjósolta: az Európai Uniónak hetei lesznek hátra arra, hogy megfelelő válasszal rukkoljon elő az USA inflációcsökkentő csomagjára. Brüsszel lassúsága most kezdi is megbosszulni magát. A kereskedelmi háború példátlan szintet lépett, amikor a Volkswagen bejelentette, hogy a Kelet-Közép-Európába tervezett akkumulátorgyárat végül az USA-ban fogja felépíteni, mégpedig döntően az ottani kedvezmények miatt. 

Hóhérok kora

A Biden elnök által jegyzett, 2023. január 1-jén életbe lépett inflációcsökkentő törvény lényege egy 396 milliárd dolláros belső piaci gazdaságélénkítő csomag. (Az összeg a magyar költségvetés 2022-es összbevételének mintegy öt és félszerese.)  Ez egyfelől hatalmas befektetés az amerikai elektromos járműiparba, másfelől olyan szabályok együttese, amelyek gyakorlatilag kizárják az európai vállalatokat a területről – miután csak az USA-ban készült akkumulátorokat és gyártókat részesítik előnyben. 

Halott játék: az USA az európai ipar gyilkosa

Néhány évvel ezelőtt az USA egyszerre volt kétségbeesett és dühös, ha azt tapasztalta, hogy egyes kormányok különböző támogatásokkal és engedményekkel juttatják előnyökhöz saját országuk vállalkozásait. Az amerikai válasz akkor nem egy kereskedelmi háború kirobbantása volt, hanem az, hogy megpróbálta észhez téríteni az adott döntéshozókat, és a világkereskedelem biztonságára, valamint a Kereskedelmi Világszervezet alapelveire mutogatva igyekezett letörni a protekcionista hajtásokat.

Az amerikai protekcionista fordulat óriási csapás az EU-s járműiparnak. Németország kancellárja érthetően ideges lett a Biden-törvény miatt, Macron francia elnök pedig azonnali választ követelt, 

elsősorban egy hasonlóan protekcionista, az EU-s gyártásra és vállalatokra fókuszáló támogatási törvény képében.

A brüsszeli bürokrácia malmai azonban ezúttal is lassan őröltek. Míg Macron, Olaf Scholz és a melléjük becsatlakozó Thierry Breton belső piacért felelős uniós biztos végiglobbizta Európát a tervével, az Európai Bizottság és Ursula von der Leyen aggasztóan csendben maradt, és inkább arra várt, hogy az amerikai törvényhozás meggondolja magát, és úgy módosítson a saját zöld csomagján, hogy annak tartalmából az európai cégek is részesüljenek.

Végül egészen februárig kellett várni az Ursula von der Leyen-féle EU Green Deal alaptervének bejelentésére, amelyből aztán már az előzetes megbeszéléseken óriási vita támadt. Attól ugyanis jogosan félnek a kisebb költségvetéssel működő tagállamok, hogy a tervezetben szereplő állami finanszírozási lehetőségek bővítését Németország és Franciaország olyan mértékben használja majd ki, ami tisztességtelen versenyelőnyt biztosít számukra , ezáltal pedig – a félelmek szerint – a közös piacot fogja rendkívül károsan befolyásolni. 

Lejárt az idő

A brüsszeli tétovázás, az EU-s törvényhozás lassúsága és az európai energiaárak kiszámíthatatlansága természetesen elriasztja a befektetőket a kontinenstől. Az Intel tavaly decemberben jelentette be, hogy "ideiglenesen" visszamondja tervezett németországi, összesen 80 milliárd eurós chipgyár-beruházását, közölve: figyelemmel kísérik az európai piac és gazdasági helyzet alakulását, aztán majd meglátják, érdemes-e egyáltalán újraütemezni a terveket. 

A jelek szerint nem. A pofon most onnan érkezett, ahonnan a legkevésbé várta volna bárki is. Az európai autóipar egyik oszlopa, a Volkswagen tavaly még lelkesen jelentette be, hogy új akkumulátorgyárat épít Kelet-Közép-Európában. A lehetséges helyszínek között szerepelt Csehország, Szlovákia, Lengyelország – és természetesen Magyarország is, amely az EU-ban immár megkérdőjelezhetetlen tényező, ha az elektromos járműiparról van szó. 

Aztán derült égből villámcsapásként jött a hír, hogy az európai büszkeség inkább az Egyesült Államokat választja,  köszönhetően az ottani támogatási rendszernek, amellyel az EU – pontosan ahogyan Habeck megjósolta – nem tud versenyre kelni. A vállalat szerint a mostani beruházásra a gyár üzemelési ideje alatt 

az USA-ban mintegy 10 milliárd dollárnyi támogatást kapnak, 

eddig pedig csak azért nem mondtak igent a folyamatos amerikai megkereséseknek, mert várták, mit ajánl az Európai Unió. A Financial Times-nak nyilatkozó bennfentes szerint az USA sokkal gyorsabb volt, és konkrét ajánlatokat tudott letenni a Volkswagen elé, míg Brüsszel még mindig a töprengés fázisában jár.

Thomas Schmall, a Volkswagen igazgatótanácsának tagja ennél sokkal nyersebben fogalmazott. Szerinte azzal, hogy az Európai Unió képtelen határozott választ adni az amerikai törvényre, azt kockáztatja, hogy a következő hónapokban és években beruházások eurómilliárdjaitól esik el, főleg akkor, ha a tagországok továbbra is a lehetséges állami támogatások nagyságáról vitatkoznak, és változatlanul nem tudnak semmit tenni az energia árainak csökkentése érdekében.

Hogy áll a nagy európai terv?

Az Ursula von der Leyen által beharangozott EU-s megmentő terv egyelőre késik, egyrészt az állami támogatások lehetséges mértékéről szóló vita, másrészt az olyan ötletek miatt, mint a Covid utáni helyreállítási alap maradványösszegeinek felhasználása, amelyhez az újabb hitelfelvételt alapból elutasító államok – élükön Németországgal – ragaszkodnának. A brainstormingnak már régen véget kellett volna érnie, ehhez képest egy európai akkumulátorgyár vezetője, aki részt vett egy brüsszeli megbeszélésen, úgy fogalmazott:

az EU Green Deal nem igazán tart sehol, mivel hiányoznak belőle a konkrét számok és intézkedések.

A Volkswagen kijózanító pofonja mindenesetre felgyorsíthatja a csigalassú brüsszeli tempót. A vállalat szerint nem tettek le az európai akkumulátorgyárak építéséről, de ehhez egy nagyon pontos, ösztönzőkkel megtűzdelt tervet várnának az EU részéről.

Ha a határozatlanság és az egyetértés nyilvánvaló hiánya továbbra is ennyire látványos lesz, az a befektetőket is egyre nagyobb arányban riasztja el Európától. Akkor pedig teljesen beigazolódik az magyar autópiaci szakértő, Várkonyi Gábor pesszimista és tömören nyers jóslata: míg Kína és az USA fénysebességgel húznak el mellette, „az EU letolt gatyával várja az események végét”.

Fotó: MTI/EPA/Filip Singer

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rollotomasi
2023. március 10. 13:34
Győrben a VW akkumulátorgyár építése már régóta előkészítési szakaszban van, hasonló indulatokat generálva, mint a debreceni. Gondolom, ennek esetleges elkaszálásáról lehet szó. A gyár építésének híre egyébként ugyanolyan hisztirohamot keltett a tervezett gyárhoz viszonylag közle lakók körében, mint ami Debrecenben van/volt. Arról már nem szól a fáma, hogy ezeknek az embereknek a nagyrésze Audi dolgozó, akik direkt az Audi közelsége miatt költöztek oda, olyan új építésű lakóparkokba is, amik azelőtt ugyanúgy termőterületek voltak, mint amire a tervezett gyár épülne. Akkor nem voltak természetvédelmi aggályaik és abba sem gondolt bele senki, hogy az Audi anno nem azért vett meg x hektárt pluszban, hogy parlagon hevertesse. Abba sem gondol bele senki, hogy a Volkswagen csoport mostanában elég sok Győrbe tervezett projektet elkaszál, ami régebben nem volt jellemző. Ez azt jelenti, hogy Győr már nem akkora gyémánt az Audi koronáján, mint rég volt, és az sem esik le senkinek, hogy eljöhet az idő, amikor fogják magukat és lelépnek innen. Akkor pedig Győr szegényházba kerül, mert Győrben akkora az Audi, hogy mellette nem igazán van jelentős munkaadó és adófizető a városban.
Wezuv
2023. március 10. 13:34
Első körben leválasztottak minket az (orosz) anyatejről, aztán most a tápot is elveszik tőlünk! Jó kis baráti szövetségesek, gratulálok a németeknek, franciáknak a művükhöz!
Jajdejónekünk
2023. március 10. 07:51
Na, az Orbán ezt is jól elintézte nekünk.
Orange79
2023. március 10. 07:51
Ugyesek ezek az amerikaiak, az ukranokat fel- es kihasznalva joemberkedesbe csomagoltak az europaiak kollektiv gazdasagi ongyilkossagat. Lehet tapsolni balfaszok!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!