Beperelték a Teslát, hónapokat kell várni a javításra

2023. március 29. 13:47

A Tesla ügyfelei beperelték a vállalatot, azt állítva, hogy túl hosszú a várakozási idő a javítások esetén, és nagyon drága is a Tesla szervizelése. 

2023. március 29. 13:47
null
Fekete Kíra

Virginia Lambrix, egy Tesla Model S-tulajdonos 2023. március 21-én  nyújtott be csoportos keresetet, azt állítva, hogy a Tesla monopolizálja járművei javítási piacát. Álláspontja szerint a várakozási idő nagyon hosszú, az alkatrészek és a javítás költségei pedig megdöbbentően magasak. 

A keresetlevélben Lambrix azt állította, hogy míg a hagyományos járművek tulajdonosai választhatnak különböző javítási lehetőségek és alkatrészek közül, a Tesla-tulajdonosok csak az eredeti Tesla-termékekkel ellátott Tesla-szervizekbe vihetik az autóikat, mivel 

az elektromosautó-gyártó szándékosan úgy tervezi a járműveit, hogy korlátozza a külső versenyt a javítás és a karbantartás terén. 

A panaszban továbbá azt állították, hogy a Tesla politikája szerint elveszíthetik a garanciát, ha az autót a Tesla nem szerződött szervizein  kívül szervizeltetik.

A perben Lambrix szerint a Tesla „törvénytelen monopóliumát” fel kellene számolni, és az autógyártót kötelezni kellene arra, hogy a javítási kézikönyveit és a diagnosztikai eszközeit tegye elérhetővé az ügyfelek és bárki más számára. A kereset emellett visszatérítést kér a Tesla azon ügyfeleinek, akik állítólag „túl sokat fizettek” a javításokért.

Az elektromos autók gyártóját már korábban is érte kritika a szervizközpontjai miatt. Tavaly a Vox arról számolt be, hogy a Tesla-tulajdonosok több ezer panaszt nyújtottak be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz a késésekkel, szervizzel és alkatrészekkel kapcsolatos problémák miatt. Az egyik Tesla-vezető azt állította, hogy egy szervizlátogatás után döglött egeret és patkánymérget találtak az autó csomagtartójában.

A szerviz visszahozza a Tesla járművek árcsökkentéséből származó veszteséget?

Az előző évben a Tesla arról számolt be, hogy a javításokat, a töltést és a biztosítást is magában foglaló szolgáltatásai több mint 6 milliárd dollár (több mint 2150 milliárd forint) bevételt generáltak – jelentette a Bloomberg.

Ahogyan többek közt a Makronóm is megírta korábban –, ez év januárjában a Tesla drámai ármérséklésbe kezdett: a vállalat az Egyesült Államokban közel 20 százalékkal csökkentette a Model Y SUV, tehát a legkelendőbb Tesla modell egyes változatainak ellenértékét. A társaság a legolcsóbb modellje, a Model 3 alapárát is csökkentette 6 százalékkal.

Március elején folytatta az akciózást a Tesla, és újra olcsóbban kínált néhány típust. Az alap Model S most 89 990 dollárba (hozzávetőleg 33,7 millió forintba) kerül, ami 14 százalékos csökkenés az év elejéhez képest, míg az alap Model X-ért 99 990 dollárt (mintegy 38 millió forintot) kérnek.

Az ilyen jelentős árcsökkentések célja általában az autóiparban is az, hogy egyes gyártók megelőzzék riválisaikat, illetve növeljék a piaci részesedésüket, magyarán piacot vásároljanak a profittermelés jelentős beáldozásával. Bár az árverseny nem szokatlan az gépjárműgyártók között, a Tesla árcsökkentésének mértéke arra utal, hogy a vállalat az egész iparágat uralni akarja, és/vagy a valóságosnál nagyobb anyagi slamasztikában van, illetve rossz évre számít és addig akarja „kiszórni” az autókat, amíg azokra nagyobb a kereslet.

E rizikós döntések miatt azonban úgy tűnik, nem kell aggódnia Elon Musknak, hiszen biztos –  és egyben igen magas – bevételi forrást jelenthet a Teslák szervizeltetése. A kérdés csupán az, hogy meddig hajlandók türelmesen várni a Tesla-tulajdonosok a borsos árú javításra. Már csak azért is, mert a szakértők egy jó része azért is ünnepli az e-autókat, mert azok felépítése egyszerűbb, továbbá a szervizigénye és a szervizköltsége jóval alacsonyabb a robbanómotoros társaikhoz képest. Vagy ezek szerint mégsem ennyivel jobb a helyzet?

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
need-info
2023. március 29. 22:27
Átverés az egész.
opht
2023. március 29. 22:27
Kiváló üzletpolitika. Vacak minőségű, olcsó kocsikkal elárasztani a piacot, és a rengeteg szervizigény majd hozza a profitot. De ebben sem egyedi, mert a nyomtatók piaca már rég hasonló trükköt alkalmaz: olcsó hardver, drága patron.
istvánkeve
2023. március 29. 22:27
Bérelni kell egy üzemképeset s kifizettetni a Teslával!
masikhozzaszolo
2023. március 29. 22:27
1. Az elektromos autó az nem olyan, hogy ha kifogy, akkor másikat kell venni? 2. Minden autógyár saját szakszervizét fogadja el garanciában. Más szervizt nem is közelíthetsz meg. Saját olaj olajcserénél, szűrő. Az ablakmosó víz is már csak WW lehet. Ha beleesett az eső, oda a garancia.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!