Lezúzták a Teslát a magyar főúton – kiszakadt a kereke (VIDEÓ)
Brutális képsorok következnek.
A Tesla ügyfelei beperelték a vállalatot, azt állítva, hogy túl hosszú a várakozási idő a javítások esetén, és nagyon drága is a Tesla szervizelése.
Virginia Lambrix, egy Tesla Model S-tulajdonos 2023. március 21-én nyújtott be csoportos keresetet, azt állítva, hogy a Tesla monopolizálja járművei javítási piacát. Álláspontja szerint a várakozási idő nagyon hosszú, az alkatrészek és a javítás költségei pedig megdöbbentően magasak.
A keresetlevélben Lambrix azt állította, hogy míg a hagyományos járművek tulajdonosai választhatnak különböző javítási lehetőségek és alkatrészek közül, a Tesla-tulajdonosok csak az eredeti Tesla-termékekkel ellátott Tesla-szervizekbe vihetik az autóikat, mivel
A panaszban továbbá azt állították, hogy a Tesla politikája szerint elveszíthetik a garanciát, ha az autót a Tesla nem szerződött szervizein kívül szervizeltetik.
A perben Lambrix szerint a Tesla „törvénytelen monopóliumát” fel kellene számolni, és az autógyártót kötelezni kellene arra, hogy a javítási kézikönyveit és a diagnosztikai eszközeit tegye elérhetővé az ügyfelek és bárki más számára. A kereset emellett visszatérítést kér a Tesla azon ügyfeleinek, akik állítólag „túl sokat fizettek” a javításokért.
Az elektromos autók gyártóját már korábban is érte kritika a szervizközpontjai miatt. Tavaly a Vox arról számolt be, hogy a Tesla-tulajdonosok több ezer panaszt nyújtottak be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz a késésekkel, szervizzel és alkatrészekkel kapcsolatos problémák miatt. Az egyik Tesla-vezető azt állította, hogy egy szervizlátogatás után döglött egeret és patkánymérget találtak az autó csomagtartójában.
Az előző évben a Tesla arról számolt be, hogy a javításokat, a töltést és a biztosítást is magában foglaló szolgáltatásai több mint 6 milliárd dollár (több mint 2150 milliárd forint) bevételt generáltak – jelentette a Bloomberg.
Ahogyan többek közt a Makronóm is megírta korábban –, ez év januárjában a Tesla drámai ármérséklésbe kezdett: a vállalat az Egyesült Államokban közel 20 százalékkal csökkentette a Model Y SUV, tehát a legkelendőbb Tesla modell egyes változatainak ellenértékét. A társaság a legolcsóbb modellje, a Model 3 alapárát is csökkentette 6 százalékkal.
Március elején folytatta az akciózást a Tesla, és újra olcsóbban kínált néhány típust. Az alap Model S most 89 990 dollárba (hozzávetőleg 33,7 millió forintba) kerül, ami 14 százalékos csökkenés az év elejéhez képest, míg az alap Model X-ért 99 990 dollárt (mintegy 38 millió forintot) kérnek.
Az ilyen jelentős árcsökkentések célja általában az autóiparban is az, hogy egyes gyártók megelőzzék riválisaikat, illetve növeljék a piaci részesedésüket, magyarán piacot vásároljanak a profittermelés jelentős beáldozásával. Bár az árverseny nem szokatlan az gépjárműgyártók között, a Tesla árcsökkentésének mértéke arra utal, hogy a vállalat az egész iparágat uralni akarja, és/vagy a valóságosnál nagyobb anyagi slamasztikában van, illetve rossz évre számít és addig akarja „kiszórni” az autókat, amíg azokra nagyobb a kereslet.
E rizikós döntések miatt azonban úgy tűnik, nem kell aggódnia Elon Musknak, hiszen biztos – és egyben igen magas – bevételi forrást jelenthet a Teslák szervizeltetése. A kérdés csupán az, hogy meddig hajlandók türelmesen várni a Tesla-tulajdonosok a borsos árú javításra. Már csak azért is, mert a szakértők egy jó része azért is ünnepli az e-autókat, mert azok felépítése egyszerűbb, továbbá a szervizigénye és a szervizköltsége jóval alacsonyabb a robbanómotoros társaikhoz képest. Vagy ezek szerint mégsem ennyivel jobb a helyzet?